Något som Square Enix har blivit bra på nu på senare tid är att skapa så kallade side stories. Det vill säga spel som inte nödvändigtvis är sådana man måste spela, men som kan vara intressanta för att de belyser andra skeenden och perspektiv än originalspelet det härstammar från.
Kingdom Hearts 358/2 Days är ett sådant. Det är inte ett spel du måste spela för att förstå Kingdom Hearts som fenomen, men nog är det ett spel som belyser en hel del annat som kanske inte riktigt kom med. Nackdelen med side stories är att det i princip är ett måste att du har spelat föregående spel för att förstå vad som händer, och Kingdom Hearts 358/2 Days följer den regeln till punkt och pricka.
Kingdom Hearts 358/2 Days är förlagt mellan Kingdom Hearts: Chain of Memories och Kingdom Hearts II och tar dig på en resa tillsammans med Roxas som först introducerades i Kingdom Hearts II. Som alltid är det svårt att hålla sig från att säga för mycket om handlingen i Kingdom Hearts-spel, men utan att avslöja för mycket kommer du att få reda på mer om Roxas, samt Organization XIII. Ett spel för fansen att gotta sig i, med andra ord.
På ett sätt som påminner om de spel i serien som släppts till de stationära konsolerna, reser Roxas runt tillsammans med Axel och nykomligen Xion till världar som härstammar både från Disneys klassiska filmer och från Square Enixs fantasi. Kingdom Hearts 358/2 Days är uppdragsbaserat. Du kan välja att följa nyckeluppdrag som för handlingen framåt eller inte fullt så viktiga uppdrag som är till för att grinda, samla pengar eller helt enkelt få dig att suga på karamellen så länge som möjligt.
Precis som Kingdom Hearts II är Kingdom Hearts 358/2 Days ett spel som tar sin tid. Kingdom Hearts 358/2 Days berättar sin historia på ett långsamt sätt, och försöker förankra teman som det kommer att behandla genom sin lite halvsävliga berättarteknik. Teman som vänskap, minnen, att offra sig själv och att förstå vad som är viktigast i livet smyger sig på. Square Enix är bra på att sätta ton i Kingdom Hearts-spelen, men det är på gränsen att Kingdom Hearts 358/2 Days blir lite väl repetitivt även om det känns småsnuttigt.
Som spelets titel skvallrar om följer du enskilda dagar i Roxas liv, där varje uppdrag utgör en dag av många. Det är dessvärre inte så stor variation bland uppdragen, om jag ska vara ärlig. Mycket tid går åt att döda hjärtlösa, undersöka en av de många världar du hamnar i eller att samla brickor som Organization XIII ska använda till något. Ibland lyser uppdragen upp för att de skiljer sig ur mängden. Ta ett av mina favorituppdrag till exempel, där Roxas och Axel uppmanas att döda hjärtlösa men sedan halkar in på att förfölja Disney-figuren Svarte Petter istället, vilket gör att de tillslut hamnar i en lurkig grotta under Agrabah. En trevligt avbrott i den ganska lunkande gången, helt enkelt.
Något som är trevligt med Kingdom Hearts 358/2 Days är det lite småpyssliga upplägget för att utrusta Roxas så optimalt som möjligt. Inne i menyn finns en flik som kallas för paneler (panels) där ett rutnät uppenbarar sig. Någonsin sett en Tetris-spelplan? Typ så ser rutnätet ut, där du sedan ska peta in dessa paneler som gör att Roxas får färdigheter, magi och saker att använda. Du hittar, köper eller skapar dig dessa paneler som kan vara allt från level-multiplicerare till mega-potions. Att det sedan spelar ganska stor roll hur du utrustat Roxas innan du sticker på uppdrag gör hela panelpysslet till en mycket trevlig bekantskap.
Kingdom Hearts-spelen har alltid varit fyllda av action, och så är det även med Kingdom Hearts 358/2 Days. Striderna är fartfyllda och intensiva - speciellt när det vankas bossar. Spelkontrollen är enkel att förstå sig på, då det är en knapp för attack, magier och prylar som potions. Du växlar mellan de olika alternativen med Y-knappen, och väljer genom att använda universalknappen A. Stundtals känns det lite fippligt. Speciellt om du har utrustat Roxas med mycket pryl- eller magipaneler, eftersom det blir mycket bläddrande i menylistan. Inte så lyckat om man vill att det ska gå snabbt.
Grafiken i Kingdom Hearts 358/2 Days är trevlig för att vara till Nintendo DS. Du styr Roxas genom flera tredimensionella världar, och visst har bärbara konsoler sina begränsningar på olika sätt men nog fungerar upplägget bra i Kingdom Hearts 358/2 Days. Grafiken är tydlig om än sparsmakad, men det är inget som spelet förlorar något på egentligen. Den största nackdelen är kameran som känns ganska begränsad, speciellt under uppdrag där du ska hitta eller samla saker. Det är svårt att få en god översikt vilket resulterar i att det kan vara svårt att maxa uppdragsmätaren i och med att du missar saker, vilket leder till uteblivna godsaker som följd. De förrenderade mellansekvenserna är däremot trevliga, väl sammansatta och har helt okej röstskådespelare.
Om man kan ha överseende med Kingdom Hearts 358/2 Days långsamma berättarteknik som inte alltför sällan upprepar sig, är Kingdom Hearts 358/2 Days ett trevligt spel. Det är lite småmysigt att se Axel och Roxas äta glass för femtionde gången uppe på klocktornet vid Twilight Towns tågstation, samtidigt som Roxas försöker nästla sig igenom existentiella frågor och något mer banala frågor som vänskap och fikapauser. Visst har spelet en problematisk kamera som stundtals gör mig tokig och visst får man ta grafiken för vad den är, men jag tycker ändå att det goda överväger i Kingdom Hearts 358/2 Days.
Nog är Kingdom Hearts 358/2 Days ett spel som verkligen är inriktat på att tilltala fansen. I och med att handlingen är förlagd mellan Kingdom Hearts: Chain of Memories och Kingdom Hearts II, alieneras en eventuell nyrekrytering. För oss som redan plöjt oss igenom allt i spelserien är Kingdom Hearts 358/2 Days ett trevligt tillskott, men som inte på något sätt känns oumbärligt.