Svenska
Gamereactor
nyheter

Kommer populariteten för Switch 2 leda till att onlinekapaciteten inte räcker till på releasen?

Det blir miljontals samtidiga nedladdningar av hela spel från Eshop-servrarna, vilka aldrig tidigare har utsatts för liknande påfrestningar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Även om Switch haft ett ganska hyggligt onlinestöd, så råder det ingen tvekan om att Nintendo inte satsat på onlinebiten lika hårt som Microsoft och Sony. Det har nu lett till diskussioner om huruvida onlineinfrastrukturen är redo för Switch 2-lanseringen. Switch 2 har betydligt mer omfattande onlinefunktioner och med tanke på att det bara i Japan kommer vara 2,2 miljoner gamers som kopplar upp sig - så kan det mycket väl bli problem (något som alla som försökt spela populära onlinetitlar vid premiärer kan vittna om).

Lägg till det att många kommer köpa sina spel online och att de är större än till Switch, och även fysiska spel till Switch 2 tycks i hög grad kräva nedladdningar då de är så kallade game-key cards som bara ger dig rätt att ladda ner och köra ett visst spel, snarare än att det ligger på kassetten. Analytikern Daniel Ahmad påpekar att Nintendo inte bara måste vara redo att möta den massiva efterfrågan på själva hårdvaran, utan även säkerställa att infrastrukturen håller när miljontals användare försöker skapa konton och ladda ner sina spel samtidigt.

Vad tror du själv, är Nintendo väl förberedda eller finns det risk för överbelastade servrar och långa väntetider, något vi tyvärr sett alltför ofta vid premiärerna av populära onlinespel?

Kommer populariteten för Switch 2 leda till att onlinekapaciteten inte räcker till på releasen?


Loading next content