Capcom är verkligen på gång nuförtiden. Det har de varit i ett antal år nu, med flera utmärkta nyversioner av ett antal olika Resident Evil-spel, Monster Hunter-serien verkar bara bli starkare och starkare för varje utgåva, och nu senast har Capcom haft stor framgång med Dragon's Dogma II, som sålde i över tre miljoner exemplar under de första två månaderna.
Men Capcom kan göra mer än enbart högprofilerade titlar. Exoprimal må ha missat målet, men det gör inte Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, och det är ett av de mest överraskande spelen hittills under 2024. Det kommer från ett litet team hos Capcom, som skapat ett spel som är djupt rotat i den japanska kulturen och som framgångsrikt blandar flera genrer som action, tower defence och strategi.
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess utspelar sig på det frodiga och vackra berget Kafuku, där små idylliska byar, vackra kyrkogårdar och glänsande sjöar ligger utspridda längs bergssidan. I hundratals år har bergsgudinnan skyddat invånarna här, men nu har ett ondskefullt mörker och fasansfulla yokai-inspirerade varelser (kallade Seethe) tagit över berget och gudinnans elva masker har stulits och spridits över hela berget.
Tillsammans med bergets jungfru Yoshiro och hennes väpnare och beskyddare Soh måste du nu ta dig nedför berget, fördriva Seethe-monstren längs vägen, befria och återuppbygga byarna och naturligtvis hitta de försvunna maskerna, för att slutligen utföra en ritual vid bergets fot som en gång för alla förvisar ondskan från Mount Kafuku.
Runt hela berget finns de heliga Torii-portarna, som Seethe-monstren använder för att invadera vår värld - men de gör det bara nattetid. Därför har du dagen på dig att samla dina styrkor bland bergets invånare och tilldela dem flera olika roller, till exempel en Woodcutter med en stor yxa, en Archer med båge och pilar eller en Ascetic som kan skapa barriärer för fienderna. I takt med att du tar dig igenom äventyret och hittar fler och fler masker får du tillgång till fler roller och dessa kan alla uppdateras kontinuerligt, liksom ett brett utbud av Sohs förmågor.
När rollerna väl tilldelats måste du strategiskt placera ut dina styrkor så att du är redo att besegra monstren när natten faller på och Seethe väller ut genom Torii-portarna, och du måste till varje pris skydda Yoshiro från attacker. Under inga omständigheter får hon falla i strid, eftersom endast hon kan utföra den livsviktiga ritualen vid foten av berget Kafuku.
Förutom att placera ut sina styrkor på rätt sätt kan Sho även användas till att anfalla fienden med svärd och specialattacker, och man kan hela tiden beordra sina styrkor att antingen dra sig tillbaka och skydda Yoshiro, att anfalla fienden eller att stanna kvar på sina tilldelade positioner och besegra fienden när den närmar sig. Uppdragen varierar en hel del längs vägen; ett av dem utspelar sig ombord på en båt, vilket förändrar striderna avsevärt, och andra gånger kan du inte använda Sho på grund av en förtrollning - varpå du bara kan ge kommandon till dina styrkor.
När natten är över slickar du dina sår, förbereder dig för nästa natt medan du långsamt får Yoshiro närmare och närmare områdets Torii-port, som hon sedan rensar från ondska när (om) hon kommer dit, vilket sätter stopp för de nattliga besöken från Seethe-monstren i området.
Som beskrivningen ovan antyder är Kunitsu-Gami: Path of the Goddess en blandning av flera olika genrer, och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Det är action när Sho tar sig an horder av fiender och tower defence-delen är tydlig när du samlar styrkor, tilldelar dem roller och strategiskt placerar dem runt Torii-portarna. Strategidelen kommer in i bilden när du beordrar dina styrkor att anfalla eller försvara under striderna - och när du letar efter resurser och återuppbygger området efter att striden är över, och reparerar de skador som den mörka ondskan åsamkat till exempelvis byggnader, försvarsanläggningar eller religiösa monument.
Allt detta kryddas med referenser från den djupt japanska kulturen och det här är verkligen ett väldigt japanskt spel, men inte på det skrikiga sätt som Final Fantasy kan vara, med de måhända aningen infantila karaktärerna och lättklädda hjältinnorna - det här känns som en trovärdig inblick i den rika och komplexa japanska kulturen.
När flera genrer blandas i ett spel finns det en risk att det blir en ljummen medelväg på alla fronter och även om Kunitsu-Gami: Path of the Goddess varken är ett särskilt djupt strategispel, ett särskilt utpräglat tower defence-spel eller ett särskilt bra actionspel så fungerar allt väl tillsammans. Att placera sina styrkor rätt är lite förvirrande och besvärligt på grund av kameravinkeln, men man lär sig att arbeta runt det och det överskuggas till slut av spelets styrkor, som lyckligtvis finns i överflöd här.
Den rika japanska kulturen skiner också igenom tydligt på den visuella sidan. Allt från karaktärsdesignen, maskerna och de vackra kläderna som bergsjungfrun Yoshiro bär, till de vackra templen och altaren som är placerade på bergssidan, hela vägen ner till spelets menyer och naturligtvis soundtracket, är riktigt välgjort och väldesignat.
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess visar hur mångsidiga Capcom kan vara och resulterar som sagt i ett av de mest överraskande spelen hittills under 2024. Det är en förvånansvärt välfungerande hybrid mellan flera speltyper och det är nästan svårt att säga vem Kunitsu-Gami: Path of the Goddess egentligen riktar sig till.
För mig var det i alla fall en positiv överraskning och om du gillar japansk kultur och vill ha lite alternativ sommarlovsunderhållning skulle jag definitivt kolla in Kunitsu-Gami: Path of the Goddess - det finns till och med ett demo ute nu till alla plattformar, så du kan prova det och se om det kan vara något för dig. Jag rekommenderar att du faktiskt ger det ett försök.