L.A. Rush

L.A. Rush

Los Angeles gator och upplevelser rusar förbi i Midways återupplivning av Rush-serien. Lasse har glidit och pimpat i L.A. Rush!

Spelbranschen verkar gå igenom samma gangsterfeber som filmbranschen gick igenom under 90-talet med otaliga ghettofilmer med bland annat Ice-T och Ice Cube i huvudrollen. Det verkar vara inne med tjocka guldhalsband, stylade bilar och dödsföraktande tävlingar genom trafikfyllda städer. Midway vill också haka på tåget och det genom att återskapa Los Angeles och att ta in experthjälp från MTV:s Pimp My Ride.

Genom fult spel blir snäll streetracinggangsta av med samtliga sina bilar till en konkurrent och givetvis ska han hämnas. Inte genom övervåld och brutalitet som vi annars är vana vid utan genom att vinna tillbaka alla sina pengar och bilar. Detta sker genom precis kontrollföring på Los Angeles gator där genvägar oftast är ett måste för att ha någon som helst chans att vinna. Tävlingarna pågår på högtrafikerade vägar där krascher nästan är oundvikliga. När du frontalkraschar går spelet ner i slow motion och du får se din nyss fina bil förvandlas till splitter. Sen händer det inte så mycket mer. Spelet sätts igång nästan direkt och det är inte mycket tid som går förlorad. Om man jämför detta med en kraschs påverkan i Burnout så känns det lite lamt. Spelets polisjakter är också mycket märkliga inslag som verkar vara framkrystat under en period av förstoppning.

Man förstår snabbt att L.A. Rush är en flirt med Burnout- och Midnight Club-serierna men med mycket mer fokus på arkadbitarna. Sa jag flirt förresten? Jag menade ren kopiering. Men det är inget fel med det. Bilkörningen är definitivt L.A. Rush:s starka sida där kontrollen är bra och miljöerna man kör i suveräna. När dagen blir till kväll och man glider nerför Hollywood Boulevard i 200 knyck så är närvarokänslan total. Bilarna man rör sig med är också härligt glidiga och passar in i hela den attitydtyngda atmosfären. De är dock inte så många man skulle önskat men L.A. Rush andas ändå tillräckligt med attityd och respekt för att övertyga på en godkänd nivå.

Om man som jag är en hip-hop-älskande person så får man många chanser att digga till bra beats och bustiga rhymes. Tyvärr är inte antalet låtar tillräckliga för att hålla en kostant hög nivå men de bidrar definitivt till stämningen. Även mellansekvenserna (som Petter finner dryga) bidrar till att sätta känslan och är välspelade även om de är klyschiga till tusen. De får mig ändå att sätta kepsen på sned och säga bitch till min fru (som därefter slår mig).

När det kommer till nymodighet så har L.A. Rush ett äss i rockärmen men lyckas tyvärr inte utnyttja det alls. Att man fått med West Coast Customs är positivt men man har absolut inte lyckats med införandet. Att pimpa sin bil betyder att man kör den till en plats, sen ser man sin bil köras in i ett garage varpå den kommer ut igen efter någon sekund, helt stylad. Sen får man en kort beskrivning av vad som gjorts och sedan inget mer. Oerhört trist implementering av en detalj som kunnat ge L.A. Rush överhand gentemot konkurrenterna.

Spelets kretsar kring handlingsläget till största del men L.A. Rush bjuder även på lite andra spellägen som ger behövliga avbräck från att jaga tävlingar och bilar. Av dessa är Cruise-läget är min personliga favorit där det gäller att ta sig från en punk till en annan oskadad och utan att bilen går under en viss hastighet. Lowrider-läget är ungefär som lowrider-tävlingarna i Grand Theft Auto: San Andreas, man ska hoppa med sin häftiga bil och därigenom vinna respekt och brudar. Precis som i verkligheten alltså (eller?).

Men L.A. Rush gör i alla fall skäl för sitt namn. Midway verkar ha rushat sig igenom hela utvecklingsprocessen och inte tagit tillvara på erfarenheter och möjligheter som de hade tillhands. De underhållande loppen, kontrollen och musiken kan inte hjälpa L.A. Rush upp i samma liga som Burnout eller Midnight Club. Spelet är ett godkänt tidsfördriv som inte riktigt lyckas hålla en fastklistrad mest på grund av brist på substans och omväxling.

L.A. RushL.A. RushL.A. RushL.A. Rush
6 / 10
+