Lando Norris tar den första F1-segern 2025 i ett kaotiskt och regnigt lopp i Melbourne
Lando Norris, Max Verstappen och George Russell klättrade upp på pallen i säsongsöppningen.
Årets första Grand Prix har varit regnigt och ojämnt, med flera olyckor (tack och lov inga skador), med McLarens Lando Norris som höll tillbaka Red Bulls Max Verstappen för att ta hem segern och George Russell som trea. De var för det mesta säkra från de incidenter som inträffade bakom på grund av det kraftiga regnet, vilket ledde till att sex förare inte kunde fullfölja loppet: Lawson, Bortoleto, Alonso, Sainz och Doohan, samt rookien Isack Hadjar, som kraschade efter den första kurvan.
Samtidigt slutade Lewis Hamilton, som under en kort tid ledde loppet i sin debut hos Ferrari följd av teamkamraten Charles Leclerc, på tionde plats efter ett depåstopp och beklagade sig över en missad möjlighet. Det var inte heller den önskade debuten för Carlos Sainz, vinnare i Melbourne förra året, som inte fullföljde sitt debutlopp med Williams.
Efter detta kaotiska lopp är Lando Norris en av huvudkandidaterna till förartiteln tillsammans med Verstappen. Förhoppningsvis kommer nästa tävling, som kommer att vara nästa helg i Kina (23 mars) att vara renare...

