Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Lego Star Wars

Lego Star Wars

Danska färgglada byggklossar och Stjärnornas krig i ljuv symbios. Lego Star Wars bjuder på det bästa de båda har att erbjuda.

Antalet dåliga spel baserade på Lego är konstigt nog exakt lika många som antalet tillverkade. Förhoppningarna på Lego Star Wars var således inte särskilt höga. Men oj vad det är skönt att ha fel ibland, för denna gång har det danska leksaksmärket bokstavligt talat fått bitarna att falla på precis rätt plats.

Lego Star Wars baseras på de tre första filmerna (den nya trilogin, alltså) och de Lego-leksaker som hör till dessa. Det innebär att det är en ovanligt blockig galax, långt, långt borta vi möter denna gång. I spelet finns alla kända personer vi sett genom filmerna och så gott som samtliga är spelbara, både på den onda och goda sidan. De över 30 figurerna har alla olika egenskaper och man växlar smidigt mellan dem med styrkrysset. C3PO kan öppna låsta dörrar medan Qui-Gon Jin är en hejare på att nedgöra starka fiender och drottning Amidala kan ta sig till platser andra inte når.

Allt eftersom man fortskrider in i äventyret låser man upp fler och fler av de olika figurerna, varav vissa dock kräver att man ska göra något speciellt för att de ska bli tillgängliga. En mycket kul grej är att man sedan kan använda dem var man vill. Tycker du att Amidala gör klent ifrån sig så ta istället Boba Fett. Det står dig dessutom fritt att spela banorna i nästan vilken ordning du vill, vilket gör att man inte behöver stå och stampa på ett och samma ställe om man nu mot all förmodan skulle fastna i spelet. Noterbart är också att även film nummer tre, Revenge of the Sith, finns med som spelbar episod. Den innehåller några rejäla spoilers som faktiskt kommer att sabba en del av filmen för dig om du är ett fan och inte vill veta vad som händer.

Man kan tro att hela grejen med att personer och platser är uppbyggda av klassiska Lego-klossar bara är en kul gimmick. Men även om det såklart är kul att spränga ett rymdskepp och se det falla sönder i Lego-bitar så fyller det faktiskt också ofta ett syfte. Exempelvis får man själv ofta chansen att bygga saker med kraften för att nå nya ställen. Dessutom gör det spelet betydligt mer barnvänligt och när lille Bobba sitter med sin fars Jangos leksakshuvud i famnen blir det uppenbart tragiskt utan att för den sakens skull bli otäckt för de yngre. Min favoritstrid från Stjärnornas krig-filmerna är när Darth Maul möter Qui-Gon Jin och Obi-Wan Kenobi i en dödlig envig. Att se dessa underbara Lego-figurer utkämpa striden ger också en extra dimension och gör striden både pampig, komisk och på något sätt nästa ännu häftigare än i originalet. Vänta bara tills Maul biter i gräset och kapas i två Lego-delar, så får ni se vad jag menar.

Att spela Lego Star Wars är nästan lika roligt som att titta på det. Alla kända platser från filmerna har omsorgsfullt byggts upp av Lego-klossar och man får verkligen göra allt. Här finns plattformsbanor, pussel, podrace, pampiga rymdstrider och gigantiska slag med hundratals figurer och fordon inblandade. Det ger en svårslagen variation och det bästa är att nästan all action kan delas med kompis som när som helst kan hoppa in och ut ur äventyret. Tyvärr är kontrollen inte alltid så bra som man skulle önska och för att passa de yngre spelarna är den också kraftigt förenklad.

Alla spelbara moment är dock inte lika väl utförda som de andra. Främst tänker jag på pod race-biten där kontrollen känns fladdrig och spelsystemet tveksamt. Det gör att man aldrig får kontroll över unge Anakin Skywalker i vad som annars är en av höjdpunkterna i de nya Stjärnornas krig-filmerna. I övrigt är dock rymdstrider, tredjepersons action och de stora fältslagen otroligt väl utförda och skulle mycket väl kunna användas till ett mycket mer seriöst spel baserat på filmerna.

Att världen är uppbyggd av Lego-klossar har varit lika mycket en begränsning som en tillgång för utvecklarna som visserligen kunnat skära ned på alla detaljer, men samtidigt vara tvungen att skapa allt i spelet för hand för att se så det verkligen går att bygga det du ser på skärmen. Det omsorgsfulla arbetet känns otroligt trovärdigt och om jag någonsin glömt det påminns jag om varför just Lego är världens bästa leksaker. Alla delar som vi lärt oss älska, från de färgade genomskinliga lamporna med bara en pigg till de tredelade gubbarna (ben, torso och huvud) och naturligtvis de officiella leksakerna finns med. Allt är välanimerat, perfekt färglagt och har det där rätta plastiga utseendet. John Williams suveräna klassiska ljudspår förgyller äventyret och ackompanjeras av de välkända laserljuden vi lärt oss älska genom filmerna. Däremot pratar tydligen inte plastfigurer, så det blir med väldigt anonym text som historien i spelet förs framåt.

Det är skönt att det till slut kom ett bra spel med Lego i namnet. Lego Star Wars är underhållande oavsett ålder, har massor av figurer att spela fram och mängder av alternativa utmaningar längs banorna för de som tycker att själva äventyret är för enkelt. Den speciella stilen med Lego-figurer och kulörta byggklossar känns otroligt rätt och tillför spelet något utan att någonsin tulla på Star Wars-känslan. Sammanfattningsvis är det betydligt roligare är den nya trilogin men inte fullt lika kul som att bygga med Lego på riktigt.

Lego Star Wars
Lego Star Wars
Lego Star Wars