Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Efter två års av ständiga förseningar är Lego Star Wars: The Skywalker Saga äntligen här och bjuder på nio filmer i TT Games-tolkning. Vi har recenserat...

Samma år som Revenge of the Sith hade premiär på bio, år 2005, lanserade TT Games Lego Star Wars: The Video Game. Det blev en omedelbar succé och startskottet för en uppsjö av Lego-titlar med allt från DC till Harry Potter och Marvel - samt ännu mer Star Wars.

Nu har studion sammanfattat sitt verk i Lego Star Wars: The Skywalker Saga, en enorm samling innehållandes Lego-tolkningar av samtliga nio filmer komplett med extra innehåll och rejäla uppfräschningar av både grafik och spelbarhet. Det har dessutom försenats kraftigt, dels på grund av pandemin såklart, men dels även tack vare höjd ambitionsnivå.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga
Lego Star Wars: The Skywalker Saga har ofta väldigt snygga tolkningar av klassiska platser i Star Wars-universumet.

Och det ska sägas direkt att det som möter mig när jag startar mitt äventyr, är något helt annat än den första trailer jag såg år 2019. Men innan äventyret överhuvudtaget ens kan startas, får vi en försmak av hur omfattande det här spelet faktiskt är. För du kan välja vilken trilogi du vill ge dig på, antingen Phantom Menace, A New Hope eller Force Awakens. Men inte deras två respektive efterföljare.

Du kan kort sagt alltså inte slunga dig in i de iskalla striderna på Hoth, bekämpandes snömonster och AT-AT, innan du räddat prinsessan Leia från Dödsstjärnans cell samt sprängt sistnämnda till rymdströssel. För min egen del valde jag att ta äventyret i kronologisk ordning och gav mig alltså på Phantom Menace. Qui-Gon Jinn och en ung Obi-Wan Kenobi får där slakta Battledroids ("Roger-roger"), träffa en viss impopulär Gungan, åka ubåt, hälsa på Amidala och såklart stifta bekantskap med Anakin Skywalker och Dart Maul.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga
Bilduppdateringen i mellansekvenserna tar ibland stryk.

Samtidigt som det är imponerande hur omarbetat det här äventyret är, det kan i det närmaste beskrivas som en remake (där film nummer åtta och nio aldrig tidigare släpps som Lego-äventyr), så tar det inte lång tid för mig att inse att det fortfarande är ett Lego-spel jag lirar. Det betyder i praktiken att du kommer känna igen dig snabbt. Det handlar sannerligen inte om att återuppfinna hjulet, snarare om att förbättra det. Du kan alltså återigen hacka dig framåt genom att pumpa på en knapp, lösa pussel som ofta bara består av att hålla in en knapp medan din valda karaktär bygger Lego, hitta väl dolda hemligheter och bli frustrerad över otydligheten över om du alls kan lösa ett problem du ställs inför eller om du behöver en annan karaktär du inte låst upp ännu. Dessutom vågar jag påstå att den som inte sett filmerna innan omöjligen kan begripa storyn via Lego Star Wars-spelen som bara innehåller några få rader dialog, korta mellansekvenser och mycket hoppande berättande.

Jag förstår naturligtvis att det låter väldigt negativt, och då har jag inte ens nämnt samlingens enskilt största brist ännu, nämligen det faktum att menyerna är väldigt onödigt tillkrånglade. Till och med menyerna som finns till för att förklara saker är omständligt och frustrerande upplagda. Till stor del beror detta på den enorma mängden innehåll spelet faktiskt har att erbjuda, och jag kan absolut förstå att menyerna kan vara svåra att lösa smidigt på de premisserna, men jag tycker inte TT Games lyckats väl.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga
Det är god variation i spelmomenten, och striderna har nu fått ett större djup.

I slutändan är det dock ganska mild kritik, för i grund och botten är det här ett roligt spel, både för yngre, Lego-entusiaster och framför allt Star Wars-fans. Det finns så mycket att upptäcka och det är svårt att vara upprörd ens på en så vidrig karaktär som Jar Jar Binks när han dyker upp i Lego-tappning. Dessutom har många moment från filmerna snyggt förvandlats till gameplay på ett sätt som jag kan imponeras av. Istället för att ha en massa dialog vid Maz Kanatas tillhåll från Force Awakens, så är det nu en lekstuga med massor av hemligheter att upptäcka istället. Och äldre Star Wars-älskare kommer älska en sådan sak som scenen mellan Han Solo (som sköt först) och Greedo (nej, jag har fortfarande inte förlåtit George Lucas) mynnar ut i att Solo slungar sin puffra på Greedo som springer därifrån.

Dessutom finns det annat som är bra, och dit hör att stridssystemet nu faktiskt setts över. Istället för monotont knapphamrande, finns nu faktiskt lite finess med ett combo-system som utmanar lite och flera av de gömda hemligheterna kräver faktiskt både eftertanke och flinka fingrar. Upplägget är dessutom sådant att det uppmanar mig att gå tillbaka till redan avklarade banor sedan jag låst upp fler karaktärer för att lösa de pussel jag eventuellt inte hann med första genomspelningen.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga
Du kommer bli förvånad över hur oerhört mycket hemligheter spelet innehåller, även i jaktsekvenser som denna.

Som med i princip alla andra Lego-spel är Lego Star Wars: The Skywalker Saga som allra bäst om du har någon att faktiskt avnjuta det med. Det gör det lättare dessutom att hitta de mest långsökta föremålen när du kan få flera perspektiv på samma plats eller flera händer som att assistera dig vid utmaningar som går på tid. Brasklapp dock för att vissa passager är tråkiga på grund av de karaktärer som erbjuds. I början av Force Awakens kommer till exempel den som spelar Rey ha betydligt roligare än den som lirar BB-8.

Jag måste såklart nämna att det finns i runda slängar 300 spelbara karaktärer att välja bland, så de flesta kommer kunna lira som sina favoriter. De tillhör i sin tur olika grupperingar som jedis, prisjägare och ruskprickar, och har olika egenskaper som hjälper dig. Med Galaxy Free Play hoppar du sedan mellan de platser du besökt för att försöka lösa eventuella kvarlämnade hemligheter. Och sådant kommer det att finnas. Du får se hur mycket du hittat på alla banor efter en genomspelning och ofta är det närmast chockerande mycket som missats.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga
Flera klassiska scener är bara med som mellansekvens och berättandet gör det omöjligt att följa med i storyn.

Innan jag sätter mitt betyg vill jag även kommentera grafik och ljud. Det här är nämligen det första Lego-spelet på mycket länge som jag verkligen tycker ser bra ut. TT Games laddar dessutom på med härliga detaljer som att en del karaktärer har små synliga plastskarvar kvar från tillverkningen, avskavda detaljer och liknande. Bakgrunderna är också genomarbetade och som gjorde för att utforskas. Dessutom är det nu betydligt mer tal än i originalspelen (den som vill köra med mimande kan dock göra det), samt att musiken såklart är John Williams härliga kompositioner.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga får i slutändan en mycket stabil sjua av mig. Jag har stundtals känt att en åtta hade kunnat komma i fråga, men några gånger även känt mig så frustrerad att sexan varit närmare till hands. Det är verkligen det absolut bästa Lego Star Wars-spelet idag, men att det trots detta finns förbättringspotential råder det ingen tvekan om. För att få ett högre betyg hade jag velat ha ett klart bättre berättande, smidigare menyer och några fler spelmässiga nyheter. Samtidigt är det ett absolut massivt paket som kommer att underhålla oerhört lång tid för den som verkligen vill göra allt, och om du älskar Lego och Star Wars tror jag chansen är ganska god att du verkligen kommer vilja göra det. Och det är ju alltid ett gott tecken.

7 / 10
+
Sprängfyllt med innehåll, förbättrade strider, varierat gameplay, bra grafik, väldigt mycket hemligheter, härlig musik, massor av fanservice