Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Lies of P

Lies of P

Vi har redan spelat det soulslike-inspirerade demot från Round 8 och här är vad du kan förvänta dig inför premiären i augusti...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Under Summer Game Fest släppte Neowiz och Round 8 en demo för toklovande actionrollspelet Lies of P, vilket baseras på Carlo Collodis Pinocchio-saga. För de allra flesta kommer detta vara den första kontakten med spelet, men vi har redan haft möjlighet att prova på detta demo och vi har hittat några spännande idéer, beundrat vissa aspekter men även upptäckt några mindre lyckade element.

Lies of PLies of P
Soulslike-fansen har definitivt något att se fram emot.

Om du har följt dess utveckling mer eller mindre regelbundet kommer du ihåg att vi förra året kunde prova en mycket tidig version av spelet på Gamescom 2022, där vi utforskade dess mekanik och framför allt förundrades över dess estetik. Nu vågar jag slå fast att Lies of P inte bara är ett av de bästa soulsborne-titlarna jag lirat där FromSoftware inte varit inblandade, utan det överträffar också sin andliga förälder i skönhet.

Den fiktiva staden Krat kanske inte är lika ruffig och instängd som Yharnam var, men med sina smala gränder, gasljus som lyser upp den regniga natten, reflektioner i vattenpölarna när vattnet blandas med blodet från de otaliga kroppar som fyller dess kullerstensgator, skuggorna i de få fönster där det fortfarande finns människor vid liv... tja... Det kanske inte är Bloodborne i 60 bilder per sekund, men med Lies of P saknar vi inte detta så mycket längre.

Detta är en annons:
Lies of PLies of P
Designen är rakt igenom förstklassig.

Men tillbaka till Lies of P, låt oss prata om vår karaktär Pinocchio. Här har den lilla träleksaken blivit en Edward Scissorhands-liknande svärdsviftare (en annan Pinocchio-baserad historia, naturligtvis) som går på jakt efter hans "far" Geppetto, den stora välgöraren av staden som genom att skapa dockorna och maskinerna som gjorde det till en fyrbåk av framsteg, åtminstone tills just den natten när de vände sig mot människorna och slaktade nästan alla. Förutom några figurer i fönstren (ännu en blinkning till Bloodbornes sidouppdrag, vilka är liknande här) och de få handlarna samt datorkontrollerade karaktärerna på Hotel Krat, finns det bara dockor på gatorna och några galningar med åsneansikte. Hotellet fungerar som vår bas, motsvarigheten till Hunter's Dream, men här är det mer som Firelink Sanctuary i Dark Souls III, alltså: en säker plats att interagera med andra datorkontrollerade karaktärer och få uppdrag och information, köpa material, uppgradera vapen, gå upp i level och ta en paus från handlingen.

I början av spelet ombeds vi att välja mellan tre stridsställningar, en med fokus på smidighet, en på råstyrka och en mer balanserad. Vi bestämmer oss för att prova mellanvägen till att börja med, även om detta initiala beslut senare kan ändras på en viss plats. Vi vaknar upp i en urspårad tågvagn och hör en konstig röst i närheten, som inte är någon annan än Gemini, ett slags lampliknande medvetande som ibland ger oss vissa ledtrådar eller påminner oss om det aktuella syftet med vår promenad. Han pratar inte särskilt ofta (vilket uppskattas så att du kan känna pressen av att möta det okända), men det är bra att lyssna på honom när han ber dig vara uppmärksam på miljön eller ett föremål du bär med dig, annars kommer saker bli mycket svårare än de behöver vara.

Lies of P
Vi hade spontant önskat mer smidighet från Pinocchio.
Detta är en annons:

Och när vi ändå pratar om svårighetsgrad får vi erkänna att Lies of P kommer bli en utmaning som lever upp till soulsborne-fansens förväntningar. Även de minsta fienderna kan sätta dig i klistret om du inte behärskar Pinocchios färdigheter, och i början av äventyret rekommenderar vi att du tar dig tid att bekanta dig med både snabbmenyerna och vår protagonists specialrörelser och slag. Vi har ett par attacker (grundläggande och starka) och sedan har vi fabelkraften (en laddad attack med vilken vi kan släppa lös kraften i vårt vapen eller en specialattackskombination) samt legionarmen. Medan den senare ser lovande ut, fann vi i detta test dock begränsad praktisk användning för den, eftersom den i början av spelet bara har en kraftfull men mycket låg räckviddsattack som kräver att du håller dig nära fienden. Det kan senare modifieras och ge dig en krok för att dra fram avlägsna fiender, vilket var något användbart.

Återigen vill jag dock gå tillbaka till Miyazakis gotiska verk, eftersom du i många avseenden kommer hitta spelsystem som ärvts direkt därifrån. Pulsceller för att läka Pinocchio laddas antingen vid Stargazers (brasor) eller genom att slå fiender, även om det tar ganska lång tid innan de genererar en användning. Blockering är inte att rekommendera här, eftersom det inte helt absorberar skada och genererar en bråkdel av immobilisering som ofta är mycket kostsam. Precis som i Bloodborne är strategin i Lies of P vanligtvis aggressivitet och en vältajmad undanmanöver, även om det inte alltid kommer att vara lätt eller rättvist.

Lies of PLies of PLies of P
Låt oss slå fast det direkt, utmaningen är brutal.

Detta är det största problemet jag har stött på hittills i Lies of P. Även om jag tycker att striderna är välbalanserade, med fiender som har utarbetade rörelsemönster (men för närvarande finns det inte mycket variation i motståndarna), svarar Pinocchio ofta inte med samma smidighet som hans fiender har. Till att börja med kan han inte springa (åtminstone inte i demoversionen), och även med en konfiguration av utrustning för att bära låg vikt (och därför vara mer smidig) kändes det inte tillräckligt för att balansera vågskålen. Det känns som en riktig marionett, lite klumpig och med lite klumpiga rörelser.

Summon-AI:n (endast tillgänglig vid specifika tidpunkter och mot specifika bossar) verkar inte heller vara värd att lägga resurser på, förutom för att kort underhålla bossen medan vi levererar knockout-slag bakifrån. Och när vi ändå är inne på det borde kanske föremålens spawn rate balanseras, eftersom vissa av de kastbara föremålen bara dök upp ett par gånger, medan stjärnskärvorna för att åkalla Wraiths mot bossar fanns överallt.

Lies of P
Lies of P ingår med Game pass redan från premiärdagen.

Även om vissa aspekter av Pinocchios rörelser inte riktigt övertygade oss, är vi säkra på att actionrollspelsfans kommer bli imponerade när de provar denna demo som alltså just släppts av Round 8. Lies of P är ett av de bästa exemplen på genren, och har en så rik bakgrundshistoria (vi kommer inte att gå in på spoilers här) och tillräckligt komplexitet att vi gärna vill spela det igen när vi granskar det fullständiga äventyret.

HQ

Relaterade texter

Lies of PScore

Lies of P

RECENSION. Skrivet av Kieran Harris, GR EU

En makaber tolkning av Pinocchio med en hel del inbakat Bloodborne-DNA är vad som erbjuds när Lies of P äntligen är redo för release...

3
Lies of P är 35 gigabyte till Playstation 5

Lies of P är 35 gigabyte till Playstation 5

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Hösten är full av stora releaser, och en av de stora potentiella överraskningarna är Lies of P. Denna hyllade Soulslike har sett mycket lovande ut ända sedan vi fick se...



Loading next content