Trots fina omdömen från både spelare och kritiker så är framtiden osäker för Life is Strange. Detta efter att det senaste spelet i serien, Double Exposure, har sålt långt sämre än vad Square Enix förväntat sig och enligt bolagets senaste kvartalsrapport beskrivs titeln som en "stor" ekonomisk förlust. Vilket verkligen inte bådar gott för eventuella uppföljare, vilket det tydligt hintades om i slutet av Double Exposure.
...The day when Japanese IP will take the world by storm is coming soon. The core of this will be Bandai Namco and Sony Group <6758>, which have the ability to create anime, and Square Enix Holdings (Square Enix HD) <9684> . Although Square Enix HD's "Dragon Quest III: And into the Legend..." was a huge hit, selling over 2 million copies, this was offset by the large losses of "Life is Strange: Double Exposure," and the third quarter of the fiscal year ending March 2025 ended with a decrease in operating profit compared to the same period last year. Incidentally, "Final Fantasy XVI," released in June 2023, is said to have already sold over 3.5 million copies (according to Square Enix HD President Takashi Kiryu at the financial results briefing)
Situationen är minst sagt märklig då Life is Strange länge har varit ett av Square Enix mest bejublade varumärken i västvärlden, mycket tack vare dess unika historieberättande. Men uppenbarligen var inte valet av riktning för Double Exposure något som gick hem bland fans, trots att det faktiskt var en direkt uppföljare till originalet och återintroducerade huvudpersonen Max Caulfield.
Vad tyckte du om Double Exposure, var det ett snedtramp för serien?