Like a Dragon: Infinite Wealth

Like a Dragon: Infinite Wealth

Spelvärldens mest älskvärde tokstolle är tillbaka, denna gång för att göra Hawaii osäkert i ett nytt lika delar humoristiskt som omskakande äventyr till bredden fyllt med klassisk Sega-underhållning...

Det är svårt att sätta fingret på det. Kanske är det den underbara Sega-humorn som tar mig tillbaka till 90-talets glansdagar med Mega Drive och Dreamcast, kanske är det de typiskt japanska turbaserade striderna, kanske är det den ljuvlige knasbollen Ichiban Kasuga, kanske är det den enorma friheten och kanske är det storyn som i vildsint tempo blandar genuin ondska och mörker med solsken, värme och glädje?

Like a Dragon: Infinite Wealth
Ichiban är tillbaka med massor av nya hyss på gång, inte minst att knega som snabbmatsleverantör i ett Crazy Taxi-inspirerat minispel.

Jag vet faktiskt inte exakt vad det är som gör det, men efter att alltid ha tyckt att Yakuza-serien är underhållande, men inget mer än så - föll alla bitar på plats för mig med Yakuza: Like a Dragon. En slags mjuk reboot där vi fick en ny huvudperson, ett nytt spelsystem och en ny stad att utforska för att välkomna nya fans. Äventyret förblir ett av mina absolut mest älskade och under de drygt tre år som gått sedan det släpptes har jag inte slutat återvända till den fiktiva versionen av Yokohama, om inte annat så bara för att gå runt och trivas lite.

Suget efter att få fortsätta äventyret i Like a Dragon: Infinite Wealth har med andra ord varit enormt. Därför var det med smått skräckblandad förtjusning jag startade äventyret. Skulle det bli en besvikelse eller leva upp till mina förhoppningar om mer av det som är bra?

Like a Dragon: Infinite Wealth
Att ta sig runt på Hawaii går smidigt tack vare ett Segway-liknande tillbehör - som givetvis också har massor av finesser och minispel.

Like a Dragon: Infinite Wealth tar vid några år efter händelserna i Yakuza: Like a Dragon. Ichiban själv jobbar på arbetsförmedlingen och försöker hjälpa avhoppade yakuza att få rätsida på sitt liv. Det tar inte lång tid innan jag inser att hans hjärta är lika stort som alltid och det är en ren fröjd att få springa runt i Yokohama igen. Om du inte spelat serien tidigare, kan det vara bra att känna till att det här är ett äventyr med långa mellansekvenser i storyn (tänk Metal Gear Solid). Medan äventyret visserligen öppnar upp sig och blir fritt längre fram, är det ett typiskt japanskt intro på åtminstone fem-tio timmar som väntar dig innan du kan komma igång med det verkliga spelandet. Vid flera tillfällen stänger handkontrollen av sig av inaktivitet under dialogerna.

Like a Dragon: Infinite Wealth
Ichiban på dejtingäventyr med appen Miss Match.

Som du säkert vet utspelas äventyret till stor del på Hawaii, vilket är första gången serien lämnar Japan. Jag vill inte spoila något för er, men kan i alla fall säga att orsaken till att du så småningom hamnar där och mycket av drivkraften i berättelsen kretsar kring Ichibans mamma, där flera parter är inblandade. Utöver Ichiban själv, inkluderar det Hawaiis egen maffia liksom seriens tidigare protagonist, Kazuma Kiryu. Att ha två huvudpersoner på det sättet kan verka lite märkligt, men det råder ingen tvekan om att det ändå är Ichibans historia, även om du kommer få spela som Kiryu med senare i äventyret. Upplägget fungerar mycket bra, även om jag samtidigt hoppas att Ryu ga Gotoku Studio i och med detta äventyr faktiskt pensionerar sin förre protaginist, som är värdig en rejäl vila. De som spelat serien sedan tidigare kan för övrigt se fram emot att få se flera lösa trådar knytas samman, då detta verkar vara något slags kulmen på allt som hänt Kiryu, så var beredd på att sitta likt den där populära Leonardo DiCaprio-memen (från filmen Once Upon a Time in Hollywood ) där han upphetsat pekar mot TV:n.

Like a Dragon: Infinite Wealth
Det lönar sig att utforska, för det finns saker att upptäcka bokstavligt talat precis överallt. Inklusive under vattnet.

Nåväl, Hawaii är en mäktig plats för ett gangsteräventyr med skarpa kontraster mellan semesterparadis och rå ondska. Eftersom det är japanska turisters favoritresmål nummer ett känns det naturligt att det finns många att prata med som kan japanska (Ichiban själv förklarar tidigt att han är dålig på engelska) - även om det rimligtvis inte är så många som i detta spel. Språkförbistring är något utvecklarna helt struntat i, minus vid ankomsten. Att byta land blir därför inte så dramatiskt egentligen, annat än att vi få handla med dollar istället för yen. Spelvärlden är dock den största i serien någonsin och bjuder på flera varierade distrikt att utforska samt folk att lära känna (inte minst tack vare Aloha-appen som uppmanar dig att göra många vänner).

Som vanligt fullkomligen dräller det av minispel, där många är fenomenalt roliga. Det inkluderar bland annat en app för smartphone-dating kallad Miss Match där Ichiban ska göra en profil och försöka hitta damer som är intresserade genom en serie snabba frågor och så kallade quick time events. Resultatet av dejtandet varierar mellan folk som definitivt inte varit ärliga i sin profil till direkta skojare och en och annan skönhet. Tidigt i spelet kan du även ta jobb som cykelbud för att leverera snabbmat i ett Crazy Taxi-inspirerat minispel som är upplagd som ett klassiskt arkadspel och innehåller helt fenomenala sekvenser eftersom du inte bara ska leverera käket, utan måste göra det med stil.

Like a Dragon: Infinite WealthLike a Dragon: Infinite Wealth
Dondoko Island hade kunnat vara ett eget spel och ändå fått ett bra betyg.

Sujimon-konceptet har också uppgraderats å det grövsta. Där du i föregångaren bara skulle möta fiender för att fylla ett register, kan du här fånga dina fiender. Därefter kan du sedan spela ett Pokémon-liknande spel med dem vid "Pokéstops" runt om i världen. Det minispel det snackats mest om på förhand är dock Dondoko Island. Det här är bokstavligt talat ett spel i spelet och ett makalöst arbete från Ryu ga Gotoku Studio. Här ska Ichiban förvandla en ö som används som olaglig dumpningsplats för sopor till en 5-stjärnig resort, där du sedan kan tjäna multum med pengar för att ha råd med allt kul du kan köpa i spelvärlden. Ett besök hit kommer sluka flera timmars speltid ("bara lite till") medan du fäller träd, fångar insekter, fiskar, bekantar dig med grannar och bygger möbler och byggnader till dina kunder. Detta är utan att överdriva seriens bästa minispel någonsin - vilket säger en hel del - och en ljuvlig variant på Animal Crossing.

Det vankas naturligtvis gott om strider i Like a Dragon: Infinite Wealth, där systemet förbättrats rejält från föregångaren, som var det första turbaserade Yakuza/Like a Dragon-spelet. Nu kan du lättare använda dig av dina omgivningar som att plocka upp en cykel för att dänga någon, och det är väl lättare att få in multipla träffar. Allt är även tydligare, vilket gör att du ser vad varje karaktär är bra på och vad fienderna är känsla mot. När det gäller vapen och rustningar hade det gärna fått strömlinjeformats ytterligare för att det skulle vara lättare att välja rätt utrustning, men det är sammantaget små problem. Den som inte vill spendera tid med att dänga vanliga uslingar på Hawaiis gator kan dessutom lättare undvika dessa strider nu, vilket jag vet att många kommer uppskatta.

Like a Dragon: Infinite Wealth
Räkna med en del riktigt tidsödande grind om du verkligen vill vara säker på att få allt.

Bossfighterna är ofta riktigt minnesvärda, även om de ibland känns lite obalanserade där datorn liksom kan "fuska" genom omotiverat mäktiga attacker som kan avsluta långa strider på ett bryskt sätt, med omspelning som följd. Lyckligtvis har du ju dina Poundmates (som Summons i Final Fantasy) som du kan kalla på vid behov, vilka är lika roliga som tidigare, och nu deltar i striderna mer aktivt.

Det gäng du lärde känna i föregångaren är tillbaka i detta äventyr, men det introduceras även två nya karaktärer som hjälper Ichiban på hans resa. Alla kan de som vanligt anta flera olika yrken som i sin tur möjliggör användandet av olika egenskaper. Upplägget är lite annorlunda nu för att du inte ska bli lika svag när du byter inriktning, och fungerar utmärkt, även om det lär bli väldigt tidsödande för den som vill maxa många yrken. Det finns såklart även goda möjligheter att uppgradera sin utrustning i flera nivåer och liknande, så det finns att göra. Milt sagt.

Like a Dragon: Infinite Wealth
Gänget från föregångaren är tillbaka, men Ichiban träffar även nya vänner, vilka är suveräna tillskott.

Rent grafiskt är Like a Dragon: Infinite Wealth ofta oerhört imponerande, och slår många spel med betydligt högre budget på fingrarna. Det är liksom detaljerat och omsorgsfullt på ett sätt som för tankarna till hur jag upplevde Shenmue för 25 år sedan. Även inzoomade ansikten håller otroligt hög klass. Att Ryu ga Gotoku Studio kan åstadkomma detta på knappt 60 gigabyte är inget mindre än ett smärre mirakel, med tanke på hur mycket pengar västerländska spel ofta kostar att utveckla samt hur enorma filstorlekarna tenderar att vara. Spelvärlden, grafiken, allt tal med mera i detta äventyr känns rakt igenom påkostat.

Som du säkert redan anat är jag upp över öronen förälskad i Ichiban Kasugas senaste äventyr. Jag vet fortfarande inte exakt vad det är som gör att Yakuza: Like a Dragon och Like a Dragon: Infinite Wealth tilltalar mig så oerhört mycket, men det är verkligen spel i min smak. Äventyret är som en fruktsallad bestående av klassisk Sega-magi, japanska rollspel, en smått pervers samling minispel, en kopiös mängd saker att upptäcka, en tilltalande värld, ljuvliga karaktärer samt en oväntat mörk och skoningslös story. Varm köprekommendation, med andra ord.

9 / 10
+
Väldigt bra story, mästerliga minispel, välskrivna karaktärer, genomarbetad spelvärld, klockren humor, suveränt spelsystem, otroligt mycket att upptäcka, Dondoko Island är ren briljans