Att vi bland indietitlarna finner otroligt unika idéer och fantastiska koncept är allmänt känt vid detta laget. När jag efter ett par dagar tillsammans med den 12-åriga flickan Lil har avgjort ödet för de som vill besöka staden Sprawl känns det som att jag funnit något av de mest originella jag någonsin provat. Har man spelat det över tio år gamla Papers, Please så har man varit och doppat tårna i något liknande och det är också från den titeln som utvecklarna hämtat sin inspiration. Men man har lyckats med att göra någonting eget mest genom den visuella stilen men också genom att vara betydligt mer lättillgängligt än sin inspirationskälla och eftersom jag faktiskt inte provat Papers, Please så kändes detta för mig något alldeles unikt.
Lil får en dag i uppgift att täcka för sin far som jobbar som vakt vid staden entré. Hit anländer allsköns figurer, alltifrån olika sorters sagofigurer till människor och läskiga monster och det är hennes uppgift att bestämma vilka som ska släppas in i staden och vilka som besviket får vända på klacken. Senare adderas även moment som att man kan fängsla de som förtjänar det (eller de som vill...) samt att man kan bestämma vilka som ska få gå med i armén i det stundande kriget. Karaktärsgalleriet är briljant, och varenda en av de över 100 figurerna som man stöter på har röstskådespelare, garanterat görs några av samma men det tänker man inte på, och designen är lika lekfull som fantastisk.
När en, eller en grupp av karaktärer anländer till vaktbåset så kan man släppa in dem eller avvisa dessa direkt. Men det är genom slugt detektivarbete man verkligen tar reda på avsikter, sanningar och lögner. Dessutom belönas du med ett betyg beroende på din taktik. I båset finns varje dag uppdaterade regler och anvisningar kring vad som gäller, och som verktyg har Lil bland annat en röntgenmaskin, parfym som får en att tala sanning, en metalldetektor och några ytterligare verktyg. Man kan även ringa till tre olika rådgivare som kan komma med tankar kring vad Lil borde göra. Man har totalt tre handlingar att utföra innan man sedan gör sitt val genom att dra i en spak för att avgöra karaktärernas öden.
Det finns något väldigt tillfredsställande i att använda en metalldetektor på en karaktär, se att den har något gömt under kläderna och sedan fråga om objektet i fråga. Att göra val baserat på den lilla informationen man får tillgång till skapar en spänning när avslöjandet kring hur bra man lyckades kommer. Det blir också en liten fråga om moraliska val och lite simpelt pussel när man får lägga ihop ett och ett för att komma fram till hur man bäst löser någonting. Att få tre stjärnor är inte jättesvårt, men det finns ett åtråvärt toppbetyg att sikta på och man känner sig väldigt nöjd när man lyckas skaka ut information, tyda den och sedan göra korrekt val.
Det är i grunden väldigt simpelt, och stundtals kan det bli lite repetitivt, men det lyckas bra med att bryta av arbetsdagarna med lite andra spelmoment och utforskandet av olika platser i staden. Tyvärr är just utforskandet den största nackdelen där olika platser visserligen är lika fantasifulla som karaktärerna, men jag hade gärna sett att man fick utforska lite fler gator och röra sig fritt än att flytta en ikon på en karta. Att gå springa runt och se hur ens val påverkat staden och hur de karaktär man släppt in befolkade den hade verkligen varit grädden på moset. Det hade givetvis blivit en betydligt mer svårutvecklad titel om detta funnits med men det hade varit otroligt kul att få traska runt i staden mer fritt och se konsekvenser och alternativ och prata med de man valt att släppa in.
Som det är nu rör man sig då via en karta mellan olika platser, där då vaktbåset och den bar som Lil' och hennes pappa bor ovanpå är de man mest frekvent besöket. Men här finns andra roliga miljöer också som jag lämnar åt er att upptäcka.
Själva arbetet med att vara vakt är väldigt roligt främst för att man inte vet vem eller vilka som dyker upp framför båset. Det är underbart att lyssna på deras olika anledningar till varför de måste få tillträde och när en dag sammanfattas får man också reda på vad som skedde med dem beroende på valet man gjorde. Detta arbete bryts också av med lite andra saker med samma tema som att sitta i båset, men i andra miljöer och även om det i stort är samma typ av spelmoment blir det ändå lite variation. Man bryter ofta den fjärde väggen i textform, gör roliga referenser till populärkultur och så är det då otroligt charmigt på alla vis. Den visuella stilen är som ur en tecknad film, en slags Cartoon Network-hyllning med rakt igenom lysande design.
De verktygen man har måste laddas ned kristaller för att fungera och som tur är får man nya vid varje nytt arbetspass, men man kan också köpa lite uppgraderingar så att man kan utnyttja samma verktyg fler gånger och fler kristaller att ladda dem med. Man kan också konfiskera föremål och så får Lil lägga händerna på en mystisk sak med namnet Chromometer3000, med denna kan man spola tillbaka tiden för att göra nya val ifall man tycker att man gjorde fel eller bara vill försöka nya tillvägagångssätt. I stort sett allting man gör får också konsekvenser för staden och dess invånare, vilket ger ett härligt omspelsvärde för att se vad andra val har för påverkan. Det är inga chockerande varianter av handlingen, men det är roligt att det finns alternativ som ändå ger lite olika utfall.
Innan jag rundar av måste jag återigen nämna hur fantastiskt väl man lyckas med karaktärerna. Varje sådan som dyker upp framkallar, liksom flertalet dialoger, ett skratt och varje gång Lil sätter sig i vaktbåset blir det så otroligt överraskande och roligt att få se vad för figurer som egentligen ska dyka upp. Här finns härliga nickningar till bland annat Star Wars och många andra kända filmer i form av namn och design på karaktärer och i dialogen som yttras. Det är egentligen inte så mycket mer jag vill avslöja utan man får upptäcka all charm som denna lilla pärla innehåller vilket jag verkligen rekommenderar att man gör.