hårdvarurecensioner

Logitech MX Brio

Logitech har dundrat ut sin första helt nya webbkamera på flera år och för dig som streamar ditt spelande via exempelvis Twitch, är detta en superb investering menar Hegevall...

Det var för mig omedelbart väldigt tydligt i samma veva som jag för första gången startade upp nysläppta MX Brio att Logitech inte släppt en ny webbkamera baserad på ny teknologi på flera, flera år. För även om gamla Brio 4K fortfarande presterar väl, är det klasskillnad här. Stor skillnad. Och detta kommer från en gubbe som äger två stycken Bio 4K, en som sitter på ovansidan av min Omen 27"-monitor och den andra som sitter monterad i simriggen. Det är en genuint bra kamera. Lite för dyr för vad man får, men bra. MX Brio... är tre gånger bättre. Om inte mer.

Logitech MX Brio
Logitechs gamla webbkameror är bara att glömma i och med MX Brio. Denna är tre om inte fyra gånger bättre än föregångarna.

Till att börja med uppskattar jag verkligen att Logitech slängt den gamla designen och börjat om från ny kula. MX Brio är snyggare, känns mer påkostad i handen och levereras med ett mycket bättre fäste än föregångaren vilket gör montering på valfri monitorkant till rena rama fröjden. Kameran i sig är magnetisk mot sitt eget fäste vilket är snillrikt, den går enkelt att vrida åt alla möjliga håll och vinklar samt har ett manuellt linsskydd som du stänger/öppnar genom att vrida på optikringen.

Logitech MX Brio
Det magnetiska fästet mellan kamera och "kroken" som du sätter på toppen av din monitor är superfinurligt utformat.

Kameran (8,5MP Sony Starvis) i sig är ny, också. 4K-sensor (4K i 30 FPS eller 1080P i 60) med 90° field-of-view gör att du fångar mer av din omgivning i bildsnittet utan att det blir för brett. Pixlarna är hela 70% större än tidigare vilket tillsammans med avsevärt mycket bättre skärpa gör bilden riktigt, riktigt bra. Det finns inbyggd AI här också för att känna igen ansikten och förstärka bilden på rätt ställen, vilket fungerar alldeles ypperligt. Dubbla mikrofoner gör att ljudet tas upp i stereo, också, och kvaliteten på din röst när du exempelvis kör möten via Teams eller Zoom, är märkbart bättre här än i Brio 4K. Via Logitechs egen mjukvara kan du dessutom ändra färgmättnad, ljusinsläpp i sensorn samt beskära bilder eller/och zooma. Mac-kompabiliteten är nu äntligen åtgärdad också och detta är den första webbkameran från Logitech som har optimerat Apple-stöd ur kartong, tack och lov.

Logitech MX BrioLogitech MX Brio
En riktigt vass kamera för streaming via Twitch eller Youtube, helt enkelt.

Även i HDR är denna kamera ofantligt mycket bättre än föregångaren och MX Brio gör ett väldigt bra jobb med att inte blöda sönder skuggor och annan svärta för att försöka åstadkomma maximala kontrastvärden, något som var ett bekymmer med Brio 4K. 2600 kronor för en webbkamera är såklart en himla massa pengar men för dig som streamar ditt spelande eller kör mängder av Zoom-möten är detta såklart en superb investering, för MX Brio är fantastiskt bra.

9 / 10
+
Läcker design, smidig att montera, superbt fäste, bra ljud, lysande bildkvalitet, smidig mjukvara, massa inställningsmöjligheter