Det enskilt viktigaste i en sekventiell simracingväxellåda är att klicken när man skiftar växel är mekaniskt tydliga, distinkta. Det ska såklart kännas som om man rycker i en riktig sekventiell racinglåda vilket många tillverkare verkligen åstadkommit. Aiologs gör en toppenlåda likväl som Heusinkveld, Simagic, Moza Racing med flera. En av de som verkligen inte lyckats, alls, stavas Logitech. Nyligen släppta RS Shifter är inte bara undermålig som handbroms, den är dessutom usel som växelspak.
Trots den rätt saftiga prislappen på Logitechs alldeles lysande directdrive-rattbas Pro DD11 har de bevisligen beslutat sig för att deras nya tillbehör inom samma produktserie, ska vara av budgetmodell. Därför kostar denna kombinerade handbroms / sekventiella växellåda endast 1899 kronor vilket gör den till en av simracingvärldens billigaste. Med det sagt borde Logitech här bara rivit upp samtliga ritningar efter att ha färdigställt prototypen och börjar om från ruta ett. Låt mig förklara varför. Till att börja med är formfaktorn här riktigt rutten. Lådan är i det närmaste enorm och monteringsalternativen för alla med en aluprofil-rigg (vilket är merparten av vad alla seriösa simracers använder sig av) är genuint usla. Bäst går det att montera den via den medföljande skrivbordsklämman på ett bord, vilket inte är någon långvarigt hållbar situation för egen del.
Handbromskänslan här är hemsk. Mjuk, seg och saknar distinkt känsla. Växlingskänslan är snudd-på lika illa. Att lägga i en högre växel med denna låda känns som att veva runt i en sockerkakssmet med en normalstor slev. Mjukt, geggigt och helt utan känslan av en riktig sekventiella låda. Jag har nog inte testat en sämre sekventiell låda inom simracingvärlden, någonsin sett till känsla feedback. Och då spelar det ju faktiskt ingen roll att den "bara" kostar 1900 kronor. Moza Racing SGP Shifter kostar 1499 kronor och är 3000% bättre.