Sitter du och hänger läpp? Behöver du utmaning i ditt liv? Är du fattig och vill ha möjlighet att tjäna mycket pengar? Och vill du kombinera arbete med stora isvidder, underbara vyer och livsfarliga stormar som kan dyka upp när som helst? Om du svarat ja på alla frågor, så bör du spetsa öronen nu.
Capcom har nämligen utannonserat Lost Planet 3, och den här gången utspelar sig spelet i det förflutna på E.D.N. III. Det läggs även mer fokus på människans kamp mot den fientliga miljön och utforskningen av den isiga planeten denna gång. Utvecklarna Spark Unlimited menar att Lost Planet 3 är det närmsta man kommit den ursprungliga visionen av vad man en gång hade planerat för Lost Planet-serien.
Ovan nämnda inledning låter som sämre försäljningssnack du tidigare bara matats med på radio eller TV, men det är faktiskt den verklighet som Lost Planet 3 har som utgångspunkt. Du följer Jim, en skäggig man av amerikansk härkomst som vill ge fru och barn en bättre framtid på jorden. Han saknar pengar och tar därför jobb som isbrytare på E.D.N. III. Vid basen där Jim jobbar florerar rykten om att de inte de första människorna på planeten, och det dröjer länge innan Jim börjar tvivla på företagets historia. När han hittar ett par gamla forskningsruiner går det på allvar upp för honom att de varken är de första på planeten och att de absolut inte är ensamma.
Lost Planet 3 fäster stor vikt vid Jims historia och världen att han är i. Du ska känna för hans frustration, hans förhoppningar och drömmar om att göra i framtiden en bättre plats. Därför tar äventyret avsked till spelkonceptet från föregångarna. Du ser fortfarande din karaktär i tredjepersonsperspektiv, men kameran är mycket närmare. Du kan nästan höra hans andetag.
Det är uppenbart att utvecklarna har inspirerats av skräckgenrens inslag av överlevnad, och man kan nästan anklaga Spark för att ha inspirerats lite för mycket av Dead Space-serien, då Jim och Isaac Clarkes "in-game"-meny liknar varandra till förvillelse. Dessutom kan du hitta glömda ljudfiler och videoklipp som ger dig hela bakgrundsberättelsen som förklarar vad som hänt i ett visst område.
Fokus är fortfarande att uppleva och utforska omgivningarna på E.D.N. III. Den bas som du arbetar på fungerar som navet för uppdrag och uppgraderingar. Härifrån väljer du vad du vill göra härnäst innan du hoppar in i din Utility Rig, en gigantisk robot utrustad med gripklo och en stor borr som används för att komma förbi hinder i landskapet.
När du hoppar in mechen ändras kameraperspektivet från tredje- till förstaperson i cockpit. Det ger en mer personlig känsla av att ha kontroll över roboten samtidigt som man också är medveten om att det är Jim som styr. Tyvärr är gripklon och borren enda verktygen som roboten är utrustad med och enligt utvecklarna kommer den inte förses med vapen. De menar istället att denna Utility Rig är ett förstadium till kamprobotarna som ni känner igen från tidigare Lost Planet-spel.
Även om roboten inga vapen har, så kan du alltid improvisera. När du flyttar ut på de karga isvidderna måste man vara medveten om andra hot än bara lite köldfaktor. E.D.N. III kryllar av farliga varelser som bara fantasin kan frammana. De ser dig som en läcker måltid och attackerar oavsett vad du gör. Här kan du använda robotens klo att nypa tag i monstren och trycka lite på dem. Det är svårt att fatta hur stark ens robotarm är, men bli inte förvånad när det säger "slafs" och klibbig grön slime kletats över hela sittbrunnen. Om du föredrar att använda borren, kan du föra monstret mot den armen och ge en spinn. Resultatet är detsamma, och man kan bara hoppas att det finns tvätt Utility Rigs på basen.
Feta isstormar på E.D.N. III gör det omöjligt att använda roboten hela tiden och rätt vad det är har ens Utility Rig blivit så nedisad att man inte längre kan använda den. Det enda sättet att ta bort frosten är att hoppa ut sin mech. När det händer passar dock alla monster på att försöka få sig en enkel middag. Helt hjälplös är man dock inte, för Jim är utrustad med ett gevär och en oumbärlig kniv.
Precis som i tidigare delar gäller det att sikta på fiendens känsligaste delar för maximal skada med puffran, men kommer fienden för nära tvingas Jim dra sin kniv för att försvara sig. Med typiska quick time events gäller det då att försöka hugga monstret i det känsliga området, oftast beläget i bestens mun. När monstren dör efterlämnas som vanligt termisk energi som sedan kan användas för att uppgradera vapen och Utility Rigen när man är tillbaka på basen.
E.D.N. III är en farlig plats att leva på och även om du sitter i en stor robot så är du är inte störst på planeten. Gigantiska krabbliknande monster har också gjort E.D.N. III till sitt hem och i mötet med dem behöver du taktik och skicklighet. Krabborna finns i två storlekar där den största också är den mest bepansrade. Du kan döda mindre krabbor till fots och i din Utility Rig, medan de största bara kan besegras med hjälp av en kombination av Utility Rigen som används för att hålla fast dem, varpå man hoppar ut för att skjuta dem under buken.
Förutom de stora isvidderna och användningen av robotar ska du också undersöka områden som är för små för mechs. Här ser vi återigen hur Spark Unlimited inspirerats av skräckgenrens "survival horror" på sättet att man förlorar information om vapenstatus och liv ju längre bort från sin robot man kommer. Därmed famlar man nästan i blindo medan man tar sig fram genom smala iskorridorer och försöker minnas om det var fem eller sex skott man avfyrade.
På många sätt känns Lost Planet 3 både som en fortsättning och semiomstart av serien. Något som förmodligen är nödvändigt för att det ska bli den hit utvecklarna hoppas på. Det hade varit svårare att marknadsföra Lost Planet 3 om det bara hade varit ännu ett actionspel när så många andra har gjort samma sak fast bättre. Något exakt premiärdatum saknas ännu, men enligt Capcom ska Lost Planet 3 släppas till PC, Playstation 3 och Xbox 360 någon gång i början av 2013.