Madden NFL 24

Madden NFL 24

Hur bra är årets version av EA:s årliga NFL-simulator? Valle har hårdtestat...

Det här är året som EA Sports själva kallat för "make or break" för Madden NFL-serien. Året då de skulle visa alla där ute som klagat på spelet år efter år efter år att de faktiskt kan göra ett bra amerikanskt fotbollsspel. Så varför känns det då som ännu en besvikelse och som att serien verkligen inte går i rätt riktning? Varje år sparkar Madden igång sportspelsåret. Det är den första titeln som släpps varje år av de stora sportspelen. NBA 2K, FIFA (numer EA Sports FC), och NHL kommer sedan kort därefter. Tyvärr var det länge sen de sparkade igång till ett stort jubel istället för en axelryckning. Ett av problemen är givetvis att EA inte har någon konkurrens då de har exklusiva rättigheter med NFL fram till 2026. Vi har sett detta med de flesta sportspelen. När konkurrenterna fallit bort en efter en gör herrarna på täppan minsta möjliga uppdateringar år från år. Madden NFL 24 faller under denna kategori, men det finns faktiskt en del förbättringar från fjolåret.

Madden NFL 24
Det är fortfarande roligt på planen.

Bland annat är quarterbacks smartare och spelare blockerar bättre, speciellt längre upp i planen för att ge receivern bättre rum att springa. Dessutom finns det nu bättre animationer för tacklingar och bollmottagande där receivern inte behöver stanna för att fånga bollen utan bollen leder honom vidare. Enligt utvecklarna ska det ha lagts till och uppdaterats över 1700 tacklingsanimationer och medan det givetvis är väldigt svårt att märka dem alla går det åtminstone att märka vissa. Bland annat min nya favorit där försvararen lyfter upp den bollinnehavande spelaren och slänger ner honom i marken som nån sorts wrestling. Problemet är att många frustrerande animationer och rörelser fortfarande finns kvar. Det som fortfarande irriterar mig mest är hur datorstyrda spelare oftast totalt ignorerar bollen och att spelare verkar ha tvål i händerna. De verkar fortfarande inte förstå konceptet av en interception även om bollen träffar dem rätt i bröstkorgen. Bollen kan landa vid en spelares fötter utan ett uns av försök att ta den. Receivers tappar också alldeles för många bollar. Dessutom är datorstyrda quarterbacks ibland totalt korkade. Titta bara på bilden här nedan där han har en hel motorväg framför sig att springa, en vidöppen medspelare, men väljer att slänga bollen rakt ut över sidlinjen. Men domarna är tillbaka på planen åtminstone.

Madden NFL 24
Varför kastar du bollen upp på läktaren?

Det är också svårt att inte bli irriterad när spelet ständigt försöker dra sedlar ur din plånbok. Ultimate Team trycks upp i nyllet på dig så fort du startar spelet. Har du kollat in de här nya kortpaketen du kan köpa i butiken? Begränsad upplaga för endast X antal kronor. Denna kassako till spelläge är också för det mesta precis lika som det alltid varit. Det som är skillnaden är ett nytt Field Pass, vilket jag inte tror att någon frågade efter. Annars är det precis vad du kan förvänta dig med kort av olika styrka, en butik för att få nya kortpaket, utmaningar för diverse valuta, matcher mot datorstyrda lag, och onlinematcher. Du kan givetvis vinna matcher med skicklighet, men på det stora hela är det fortfarande pay-to-win.

Så detta år, när det är allt eller inget för spelserien, borde det väl ha satsats nåt enormt på misskötta spellägen som Franchise Mode? Nja. Jag tvekar på att entusiasterna kommer att tappa hakan när de kör igång. Träningsläger är tillbaka med elva olika minispel som kan förbättra egenskaperna hos dina spelare. Varje minispel, d.v.s. träning, kan bara göras en gång per träningsläger. De andra stora sakerna är att upp till sex spelare nu kan inkluderas i en trade, att ett lag nu kan flytta till en ny stad mitt under säsongen, små förändringar i lönesystemet, samt att draftklasserna förbättrats.

Madden NFL 24
NFL Combine är nu en del av karriärläget.

Det andra stora spelläget är karriärläget "Superstar". Det är uppdelat i Superstar The League och Superstar Showdown, som ersätter Face of the Franchise och The Yard, men som i princip är samma sak med nya namn. Jag måste erkänna att jag blev grundlurad när jag startade detta. Inledningen fick mig att tro att det skulle bli ett berättelseläge som till exempel finns i NBA 2K-serien då mellansekvenser dök upp med jämna mellanrum. Från NFL Draft Combine, med sina egna minispel som ger dig den slutgiltiga draftplatsen, till draften till introduktionen med ditt nya lag. Allt görs med animerade filmsnuttar. Men sen tar det abrupt slut och det är tillbaka till det gamla systemet där man går vecka till vecka i menyer med träningar och matcher däremellan. Det är precis vad du fått om du spelat de senaste åren. Superstar Showdown är bara The Yard, som är den amerikanska fotbollens motsvarighet till FIFA:s Volta eller NHL:s World of Chel, med annorlunda utseende.

Madden NFL 24
Vissa animationer är mycket bättre.

Jag måste säga att jag är besviken på det som skulle vara Madden-seriens stora år, då det antingen är framgång eller undergång, allt eller inget. Det "make or break"-uttalandet från utvecklarna fick det verkligen att verka som att vi skulle få se något väldigt speciellt, vilket vi inte har fått. Några finare animationer och smartare quarterbacks räddar inte detta från att vara ett okej spel på sin höjd.

6 / 10
+
Nya och förbättrade animationer, spelare på vissa positioner har gjorts bättre, fortfarande kul att spela på planen, tacklingar som känns i benmärgen