Magnus Carlsen funderar på att sluta med klassiskt schack efter att ha tappat humöret mot Gukesh
Magnus Carlsen, världsetta, förlorade mot unge världsmästaren Gukesh D.
Magnus Carlsen, världens nr 1 schackspelare, tog inte sitt nederlag mot Gukesh D, den 19-årige världsmästaren i schack, första gången den unge indiske stormästaren hade besegrat den norske mästaren och influencern, med nästan 2 miljoner Instagram-följare.
Det var under Norway Chess 2025. Ögonblicket när han förlorade och slog ursinnigt i bordet blev viralt, och det kan ha tagit ut sin rätt. Dagen därpå, när han förlorade mot amerikanen Hikaru Nakamura, världstvåa, stannade han för att prata med journalister, inklusive El País, och rapporterade att Carlsen sagt att han kanske skulle dra sig tillbaka från klassiskt schack.
"När den här turneringen är över måste jag fundera på om jag ska spela i nästa upplaga av Norway Chess 2026 eller någon annan klassisk schackturnering. Sanningen är att jag blir mindre och mindre motiverad, säger 34-åringen. Carlsen föredrar vanligtvis snabbare schackversioner, inklusive rapid, blitz och freestyle, som slumpar startpositionen för pjäserna på bakre raden, vilket innebär att schackspelare måste göra nya strategier på plats varje gång.

