Det var under gårdagkvällens Unreal Fest i Seattle som Epic Games VD Tim Sweeney tog över scenen för att prata om succén Fortnite. Fortnite nådde ett nytt rekord på över 110 miljoner aktiva spelare samtidigt under förra julen, och toppnoteringen kommer mitt i ett "generationsskifte" i spelindustrin menar Sweeney.
"One of the manifestations we're seeing right now is that a lot of games are released with high budgets, and they're not selling nearly as well as expected," utvecklade Sweeney om den pågående förändringen. "Whereas other games are going incredibly strong. What we're seeing is a real trend where players are gravitating toward the really big games where they can play with more of their friends."
Sweeney fortsatte och sa att det uppfattade värdet av ett spel växer i proportion till antalet vänner som du kan ansluta till, för allt från spelande till att chatta och titta på virtuella konserter. "or doing other kinds of cool, virtual things online."
Some people will call it the metaverse, and we're not all in agreement on what this means. Some people, when they hear the word 'metaverse,' they think of what Facebook is doing with VR and now AR. Some people use the metaverse to describe everything they don't like about the current Fortnite season.
När spel som Star Wars Outlaws ändå får ses som misslyckande har Sweeney möjligen en poäng, men att det beror på att man idag hellre vill kunna ansluta till sina vänner på olika sätt är för många spelare förmodligen ett oroande sätt att prata om branschens utveckling, framförallt i kontexten av att prata om Metaverse.