Mario Kart: Super Circuit

Mario Kart: Super Circuit

Mario är återigen tillbaks på Game Boy Advance. Det råder inga tvivel om att spelet är ganska sagolikt.

Mario Kart: Super Circuit (härefter kallat Mario Kart) är en hybrid av det klassiska Super Mario Kart från Super Nintendo och efterföljaren Mario Kart 64. Mario Kart är ett go-kart spel med de välkända figurerna från Nintendo: Mario, hans bror Luigi, Toad, Peach, Yoshi, Donkey Kong och de onda Wario och Bowser. Figurerna har naturligvis varierande attribut; några är snabba och lätta, andra är mer långsamma, men i gengäld så är de bättre i närkamper. Spelet består av 16 banor fördelade över fyra turneringar med fyra banor i varje. När du har vunnit guldpokalen i alla fyra turneringarna så öppnas den sista turneringen: Special Cup.

På banorna finns förutom mynt som höjer din fart, också alla de välkända power-up'arna: bananer, skal, stjärnor osv. Gemensam nämnare för alla är att de gör det lättare att krossa motståndarna och vinna loppen. Men inte nog med att det gäller att vinna, ju bättre du kör, desto bättre rating får du och och det öppnar till sist upp originalbanorna från Super Nintendo utgåvan. Dina motståndare kör som på räls, och man blir lite fundersam över varför det bara är en själv som kör ut över kanten. Jag har inte en enda gång sett andra köra av banan, men de kanske bara känner banorna bättre än mig?

Förutom turneringarna bjuder Mario Kart också på Time Trial, där du kan köra igenom banorna på tid (det är ett utmärkt sätt att träna på de banor man tycker är knepiga). Samtidigt har Nintendo implementerat en Ghost-mode, så att du kan köra mot ditt eget spöke (ditt hittills bästa försök). Dessa spöken kan du dela med dina vänner via link-kabeln, så att de får möjlighet att köra mot dina bästa tider! Du kan också välja Quick Run, om du bara har lust med ett enstaka lopp.

En av de mest spännande features som finns i spelet är naturligvis multiplayer-delen. Det är i Mario Kart möjligt att spela upp till 4 personer. Faktiskt så älskar Nintendo oss så mycket att det är möjligt att spela 4 personer med bara en kassett! Om man bara har en kassett är man begränsad till ganska få banor, och man kan bara använda Yoshi (i flera olika färger) och farten är också en smula nedskruvad. I gengäld är det en bra möjlighet att testa spelet innan man köper det. När alla spelare har ett eget spel är det full fart över banorna, och man skulle inte kunna önska sig en bättre utgåva av Mario Kart. Lyckligtvis är spelet begåvat med den lysande Battle-moden från N64-utgåvan, där det gäller att vara den sista go-karten på banan med överlevande ballonger.

Grafiken och ljudet i spelet är helt på samma nivå som den gamla Super Nintendo utgåvan, ja, det är faktiskt lite snyggare. Självklart är det inte i 3D som N64-utgåvan, men det gör inget. Det enda stället där det har någon betydelse, är de uteblivna höjdskillnaderna. Det kan man dock leva med.

Allt som allt så är Mario Kart: Super Circuit en helt igenom positiv upplevelse, och med utsikten att vinna guld i tre kubik-klasser, att uppnå triple A-rating i alla lopp och att kunna köra dina vänner sönder och samman i multiplayer kan jag bara säga, att du behöver det här spelet. Du behöver en Game Boy Advance och fler timmar på dygnet!

Mario Kart: Super CircuitMario Kart: Super CircuitMario Kart: Super CircuitMario Kart: Super Circuit
9 / 10
+