Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Master of Magic

Master of Magic

Gamereactor har spelat över tio timmar ur en nytolkning av Master of Magic och kan dela med oss av våra första intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det är dags att återvända till en värld av magi och även stadsbygge i detta strategispel. Master of Magic är älskad och ikonisk strategi från 1990-talet. Denna remake av serien är ett försök att nå modern publik och erbjuda veteraner ett ansiktslyft. Den har inspirerat många andra varumärken. Två exempel på detta är Age of Wonders och Fallen Enchantress som har mycket att tacka denna titel för. Alan Emrich som myntade begreppet 4X har detta på sin favoritlista. Grundkonceptet är enkelt. Du börjar med bosättare och trupper efter att du valt din huvudkaraktär. Ditt val av karaktär och ras spelar roll eftersom det påverkar vilka trupper du leder i strid och vilken magi du ska använda dig av.

I jämförelse med Civilization forskar du inte fram nya byggnader och teknologier utan magier. Det liknar systemet som finns i Age of Wonders. Om jag fick placera detta i ett fack så skulle jag säga att det är en gedigen blandning av Heroes of Might and Magic, Warlords och Age of Wonders. Om du testat någon av dessa känner du igen konceptet. Du styr runt hjältar och trupper på en kampanjkarta. Dina städer behöver byggas upp och strider om resurser utkämpas på slagfälten. Det sker i ett omgångsbaserat taktiskt läge som är snarlikt det vi kunde ta del av i originalet.

Master of MagicMaster of Magic
Grafiken i det nya (höger) bibehåller originalets estetik (vänster). Även om den känns lite tråkig vid sidan av Age of Wonders III.

I detta demo hade jag inte tillgång till alla karaktärer, raser eller annat innehåll. Jag valde att spela som en klassisk trollkarl och leda alverna. De har tillgång till rörliga trupper och jag försökte mig på dödsmagi. Det var intressant att försöka kombinera styrkorna i trupperna med magin jag valt. Friheten och fokuset på framförallt magi är det som sticker ut. Du kan specialisera dig eller bredda dig med flera skolor av trollformler. Jag testade allt detta på en skärmytslingsnivå inte helt olikt hur du sätter upp en karta i Civilization. Mycket av det spelmässiga satt i ryggraden för mig. Att plocka upp resurser via byggnader på kartan, erövra byggnader från monster och slåss mot datorn var fortfarande roande. Systemet för artefakter kändes också bra med stort utbud, att stoppa på din karaktär.

Jag upplever att grafiken är lite daterad och färgpaletten lite ensidig. Samtidigt är musiken och ljuden godkända. Precis som i min kritik av Age of Wonders III saknar byggandet lite mer detaljerad konst för byggnader. Det gör så mycket när detaljerna ser bra ut i strategi. Personligheten, presentationen och identiteten är viktig. Jag gillar översikten på städerna när du ska bygga byggnader. Det syns vart allt är och hur liten eller stor din stad är. Även om det inte riktigt trumfar Age of Wonders eller Civilization tycker jag att mängden byggnader är bra. De olika trupperna och möjligheten att anpassa dessa fyller en viktig roll också utanför magin. De olika systemen underbygger varandra och upplevs inte av mig som separata. För att lyckas behöver du expandera med nya städer, rekrytera trupper att slåss med och använda mäktig magi.

Detta är en annons:
Master of Magic
Stadsbygge är viktigt om världen ska bli din. precis som det ska vara.

Hur skiljer sig originalet mot denna nytolkning? Svaret på den frågan är att skillnaderna är små, men betydande. Alla trollformler från originalet är med, men flera har statistiska förändringar. Soldaterna har också skillnader mot originalet. Det kan röra sig om hur stor area magin kan användas på eller hur länge den är aktiv. För soldaterna kan det röra sig om att de flyttar sig längre eller kortare. Jag har inte haft några problem med förändringarna. Det mesta är ganska uppenbart ett försök att skapa en bättre balans mellan fraktionerna än den som fanns i originalet. Användargränssnittet hjälper till att signalera viktig information. Det går även att tränga djupt i sifferstatistiken om behovet finns.

Det magiska med detta är att det är en speldesign vi tar för givet inom genren idag. Jag har konstant känslan av att ha mött detta förut. Inte bara originalet utan också med alla dess konkurrenter. Det visar hur betydelsefullt Master of Magic varit för strategispel. Jag är trots lite negativ kritik optimistisk över att detta kan erbjuda många timmars nöje. Det är roande, beroendeframkallande och underhåller. Trots åldern på konceptet fungerar det i en modern förpackning. Gillade du originalet finns det flera goda orsaker att spana in detta. Master of Magic släpps den 13:e på PC.

Master of MagicMaster of Magic
Menyerna är av lite varierande kvalitet. Det är däremot användarvänliga och gränssnittet är lätt att hitta i.
Detta är en annons:
Master of Magic
Master of Magic
Master of Magic
Master of Magic
Master of Magic
Master of Magic

Relaterade texter

0
Master of Magic

Master of Magic

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Gamereactor har spelat över tio timmar ur en nytolkning av Master of Magic och kan dela med oss av våra första intryck...

0
GOG ger bort Master of Magic Classic

GOG ger bort Master of Magic Classic

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

För många strategirävar som växte upp eller spelade under 1990-talet är Master of Magic förmodligen känt. Det är tillsammans med Civilization och Master of Orion ett av...



Loading next content