Mecha Break lanserades i veckan till både PC och Xbox, och efter att ha lockat mängder av spelare under sina betatester är det tydligt att fans av mecha-action tycks ha sett fram emot det här free-to-play-spelet. Och succé blev det. Vid lanseringen nådde spelet över 132 000 spelare enligt SteamDB.
Enligt GamesRadar har mottagandet dock inte varit helt odelat positivt. På Steam har spelet för närvarande betyget Mixed, och den största kritiken riktas mot spelets monetiseringsmodell. Spelare har reagerat starkt på skins som kostar upp till $47 samt på möjligheten att köpa föremål som kan användas i PvPvE-läget. Dessutom har begränsningen av veckovisa uppdragspoäng irriterat spelare som känner att de inte kan spela så mycket som de skulle vilja.
Utvecklaren Amazing Seasun Games svarar lyckligtvis aktivt på recensioner och verkar ta till sig av kritiken. Mecha Break är dock ett gratisspel och måste på något sätt generera intäkter, så mikrotransaktionerna kommer såklart bli kvar. Men förhoppningsvis leder den aktuella responsen till en omvärdering av spelets affärsmodell, så att färre spelare upplever klassisk FOMO när de ser ett hutlöst dyrt föremål i butiken.