Super Smash Bros. Brawl

Nintendo. Om man ska beskriva Super Smash Bros Brawl med ett enda ord så blir det just det - Nintendo. Hela spelet är proppfyllt med Nintendo. Det är allt från Mario och Link till Pokémon. Och självklart ren Nintendo-magi. Adrenalinet pumpas ut i kroppen då procentmätaren stiger. Härligt, härligt!

Jag hade inte kört så mycket Smash Bros innan Brawl, så jag kunde nästan ingenting i början. Jag och de jag spelade mot hoppade mest omkring och slog lite hur som helst. Men sen hände något. Jag började spela spelet mycket mer själv än mot någon än vad jag tidigare hade gjort, och sakta men säkert blev jag allt bättre och bättre. Och det var här som jag verkligen fick upp ögonen för vilket fantastiskt spel det verkligen är. Vilt hoppande och riktiga amatörattacker i all ära, men det djup som finns i Brawl ska garanterat utnyttjas (med det sagt är jag fortfarande en amatör jämfört med andra ^^). Den tid det tar för nybörjare att hitta djupet är helt klart värt det .

För varje slag du får ökar din procentmätare. Ju fler procent du har desto mer flyger du för varje gång du blir träffad. Om du flyger tillräckligt långt så du hamnar utanför skärmen har du antingen förlorat ett liv, eller gett den som tog ut dig ett poäng beroende på om du kör med liv eller tid.

Helt plötsligt stannar matchen upp. Orsaken? En glänsande boll flyger omkring på banan. Varenda spelare följer intensivt efter för att försöka slå sönder den. Och den som lyckas får en riktigt kraftfull specialattack. Detta är en av de bästa nyheterna i Brawl och då varje karaktär har olika specialattacker dras man till att testa alla karaktärer som finns.

En massa nya föremål finns det också. Och man kan skräddarsy exakt vilka föremål man vill ha och om de ska komma ofta eller inte. Utöver det är det en enormt bra nyhet att man nu även kan bestämma hur ofta musiken på varje bana ska spelas. Och musik, det finns det MASSOR utav. Mer än 300 låtar om jag inte minns fel, och varenda en av de är hämtade från Nintendo stora, härliga musikförråd. Musiken är alltså minst sagt hur bra som helst.

Man kan välja att splea antingen med Wii Remot och Nunchuk, bara en Wii Remote, Classic Controller eller en GC-kontroll. Wii Remote och Nunchuk är det allra bästa alternativet enligt mig då man kan sitta mer som man vill och behöver inte ha händerna så tätt ihop. Att spela bara med en Wii Remote går dåligt, och likaså tycker jag om Classic Controller. Och precis som allt annat i Brawl går knappsatsen att skräddarsy.

Okej, så Brawl har jättemycket musik, många föremål och många alternativ till att skräddarsy. Men hur är det med karaktärerna? Jo, även här har Nintendo lyckats, och det med råge. Ett 30-tal karaktärer finns att välja bland. Bra jobbat, Nintendo!

Utöver flerspelarlägena kan man även spela ett enspelar-äventyr kallat Subspace Emissary. Det är lite kul i början, men man tröttnar snabbt på det. Faktum är att jag inte ens har klarat av det, ett år efter att spelet släppts.

Online-delen fungerar hur bra som helst när man har lagt till några vänner. Laggar ytterst sällan då, men om man kör mot vem som helst så kan det bli stora laggproblem. Under tiden man väntar på att en online-match ska börja får man tillfälle att träna lite mot en säck, vilket håller en underhållen under väntetiden.

Så, för att sammanfatta det hela:
Super Smash Bros Brawl är inte bara tidernas bästa partyspel, det är, med sin konst att få adrenalinet att pumpa runt som aldrig förr, även ett av världens bästa spel någonsin.

Medlemsrecensioner43