Gears of War

Skrivet av: WiiDude   2009-08-17

Jag har spelat Epic's stenhårda Gears of War. Var det lika bra som förväntat? Läs vidare för att få reda på vad jag tycker.

När jag för första gången såg Gears of War var jag inget fan till skjutspel, varken First-person shooters eller Third-person shooters. Det var dock något speciellt med Gears of War, jag tyckte att det såg riktigt läckert ut och nu drygt tre år efter spelets släpp har jag äntligen spelat det och det var helt fantastiskt!

Gears of War utspelar sig under ett hemskt och storslaget krig. Nu talar jag inte om något så klassikt som andra världskriget, nej i Gears of War invaderas jorden av en brutal monsterras som går under namnet Locust.

De här så kallade Locust-monsterna är helt okända för människorna, det enda de vet är att de kommer från jordensyta och att de behöver hjälp för att stoppa de här odågerna. Det är här du, spelaren kommer in i bilden. Du tar rollen som den inte allt för vackra fången Marcus Fenix. Marcus Fenix är tidigare känd som en stenhård soldat men efter att ha anklagats för förräderi slängdes han i en mörk och fuktik fängelsehåla, men hans vän Dom släpper ut honom för att få hjälp med att utplåna Locust-kräken.

När jag väl har kommit in på stenhårt passar det väl bra att säga att Marcus är inte den enda som är hård, utan hela spelet är riktigt "BadAss". Det är blodigt, det är snyggt och precis alla soldater man träffar på är stora som berg och slänger ur sig den ena kaxiga kommentaren efter den andra.

När man läser det här kanske det är lätt att få en bild av att det endast är något typsikt amerikanskt istället för ett bra spel. Det är dock inte fallet. Som jag nämde tidigare är Gears of War ett helt fantastiskt spel.

Något unikt (eller det var det innan mängder med andra utvecklare stal idén) och väldigt smidigt med spelet är kontrollen. Visst, till en början kan den vara lite knepig men när man har lärt sig den funkar den klockrent. Det som gör kontrollen så klockren är att du styr nästan hela spelet med A-knappen.

Okej, det låter kanske lite märkligt, men det viktigaste i Gears of War är skydd, och just det tar du med ett enkelt knapptryck på A-knappen. Du kan t.ex. springa fram till en vägg och trycka A och sedan står du bakom den i säkert förvar. Om du sedan vill skydda dig på ett annat ställe lutar du endast analågspaken mot platsen du vill skydda dig på och trycker på A, och vips! Du skyddar dig nu bakom det eller den.

Du kan alltså inte som i många FPS eller TPS-spel bara rusa fram och skjuta allt i din väg. Utan gör du det i Gears of War slutar du som en bunt fläskiga kottletter efter endast några sekunder. Nej, istället får du tänka försiktigt och skjuta dina motståndare bakom något skydd, se bara till att du inte har kroppen fri för mycket utan skjut i en liten stund sedan tar du skydd sedan skuter du igen. Det krävs alltså inte speciellt många skott innan du dör, vilket är lite märkligt då Marcus och hans Gears-vänner bär rustningar som ser ut att väga ton.

Som du kanske har listat ut i det här fallet är Gears of War inte ett lätt spel. Beger du dig in i spelet får du vara berädd på utmaning, även om du väljer svårighetsgraden Casual, Hardcore eller Insane. Just det är också något som jag gillar med spelet riktigt mycket. Dagens spel har blivet lättare (det finns dock undantag) och trots att jag ville slänga kontrollen i tv'n under slutbossen älskar jag utmaningen och det var länge sedan jag blev så glad/stolt över att ha klarat ett spel. Jag hade liksom fått kämpa och inte bara kunnat springa igenom det utan några enstaka problem alls.

Något som många spel i den här genren faller på är dock variationen och bandesignen och trots att man gör så gott som samma sak i hela spelet lyckas Gears of War komma undan det här problemet också. Det känns lika roligt igenom hela spelet.

Bandesignen och framförallt stämningen känns helt mästerlig. Det känns verkligen som att jag befinner mig i ett mörkt krig, ett krig där jag som människa är underlägsen. På vissa banor får jag dessutom lite Resident Evil 4-vibbar, ett mer hårdkokt och actionfyllt Resident Evil 4. Visst, jag blir absolut inte lika skrämd i Gears of War (ja, Resident Evil 4 skrämmde mig) men på vissa banor blir stämningen faktiskt lite obehaglig.

Om vi skall gå tillbaka till grafiken igen så är den som sagt riktigt snygg. Vissa gånger hänger inte bilden riktigt med och det kan ta någon sekund innan alla detaljer sätter sig på plats. Då det går väldigt snabbt för detaljerna att rätta till sig hinner jag dock aldrig bli störd av det och då grafiken är så läcker förlåter jag absolut det.

Trots att spelet är lite kort skulle jag nöja mig med det här, spelet är redan fantastiskt, men icke sa Cliffy B. Epic ville ge oss mer och som en självklarhet får vi även ett ritkigt bra multiplayer-stöd, både online och offline.

För att sumera spelet kort förstår ni förhoppningvis att jag gillar Gears of War riktigt, riktigt mycket. Men trots att jag egentligen bara kan klaga på två saker, vilket är att vissa chekpoints är lite dåligt utplacerade och att ens sammarbete kan vara riktigt korkade ibland (något som kan fixas om man spelar co-op med en vän), kan jag inte ge det ett toppbetyg, snarare en stark nia. Jag kan dock inte göra annat än att rekommendera det till att Xbox 360-ägare.

Plus:
Stenhårt, läcker action, riktigt snyggt, bra design, fantastiskt stämning, klockren kontroll, utmanande, riktigt bra multiplayer

Minus: