Ferrari Challenge

Ferrari Challenge är ett väldigt underskattat bilspel till PlayStation 3. Spelet är utvecklat av Eutechnyx som inte är kända för att göra spel med någon vidare kvalitet. Ferrari Challenge är dock regeln som bekräftar undantaget.

Som namnet antyder rattar du runt en rad olika Ferrarimodeller från olika årtionden på en rad kända banor. Detaljrikedomen på bilarna är väldigt god. Det finns även möjlighet att studera bilarna i detalj i "Show room" för den riktige entusiasten. När du spelar blir bilarna smutsiga samt går sönder vid vårdslöst spelande. Ett stort plus! Det går att designa om bilarna genom att ge dem olika färg samt sätta dit olika dekaler. Det går även att förändra bilarnas köregenskaper genom att bl.a. sänka dem och förändra fjädring. Med andra ord kan du lätt göra dig en egen och personlig ferrari. Spelet bjuder även på möjligheten att köra från förarens vy inne i bilen. Detaljerna i bilarna är välgjorda, armarnas animationer är tyvärr lite stela. Banorna är även de varierade och bjuder på olika väder. Regnet i spelet tillhör toppklassen tillsammans med ljussättningen. En liten sak som förtjänas att berömmas är himlen i spelet där molnen hela tiden rör på sig. Det finns även små detaljer på banorna som gör dem mer levande, så som fåglar och löv som virvlar upp när du kör förbi. Grafiken får sägas vara en blandning mellan realism och arkad. Färgerna är ganska intensiva vilket ger grafiken lite arkadkänsla.

AI:n i motståndarna lämnar inget att önska. De känns levande och gör misstag ibland och sladdar av banan. Motståndarna är även lagom aggressiva.

Innehållet är väl tilltaget. Det finns en rad olika spellägen. Bl.a. Arkad, Challenge (turneringar i Europa, USA och Italien), Timetrial, och en liten turnering för 21 av spelets bilar. Det mesta som du gör i spelet låser upp små virtuella kort där det går att läsa om olika Ferraribilar genom historien.

Ljudet märker inte ut sig men gör sitt jobb. Bilarna låter väldigt likt sina verkliga upplagor. Smådetaljer som att man hör publikens jubel när man åker förbi läktarna är ett stort plus och gör att spelet får mer liv. Musiken är varierad på gott och ont. Finns många låtar som gärna kunde ha tagits bort. En uppdatering av spelet möjliggör användandet av egen musik om man har sådan lagrad på PlayStaion 3an.

Ferrari Challenge må vara ett av de tidiga spelen till PlayStation 3 men det har inte glömts bort av utvecklarna. Det finns fler bilar att köpa på PSN. Det har även uppdaterats med Troféer. Troféerna i detta spel är alldeles lagom svåra för den som är på jakt efter troféer.

Några få svagheter finns såklart. Det som är värt att nämna är att bilduppdateringen ibland inte riktigt hänger med samt att fartkänslan kan kännas lite dålig.

Sammanfattningsvis ett kanonspel i väntan på Gran Turismo. Är ganska säker på att Ferrari Challenge kan underhålla många bilfantaster tills dess.

Samlat betyg: 8/10