Need for Speed: Shift

I have the need for speed. I do.
Need for speed måste vara det ultimata namnet på ett bilspel. Det är kul att säga och det säger i sig självt att det handlar om racing. Men en bra titel räcker inte, det vet vi eftersom NFS har sugit i många år. Det hade kommit till en punkt då jag inte brydde mig det minsta om seriens nya delar. Nämnde någon Need for speed så utgick jag från att det skulle bli dåligt, tills jag såg den första spelvideon på SHIFT.

SHIFT på svenska betyder skifta eller ändra, vilket är en passande undertitel till nya NFS. För spelet har förändrats bytt riktning och har hamnat på banan igen. Jag är glad för det, serien har en lång historia och borde vara föknippat med positiva upplevelser. När jag såg den första videon visste jag redan då att EA hade en vinnare på G, ljudet från bilen var otroligt äkta och inte i närheten av något jag hört tidigare. Jag höjde volymen på hemmabion och såg videon några gånger bara pga ljudet. Grafiken var inte sämre, även den var något bättre än det jag sett fram till dess. Mina förväntningar drog ifrån, rakt upp genom taket på höghuset jag bor i. Jag var säker, detta kommer bli ett mästerverk.

Mina förväntningar är höga när jag startar Shift, lite för höga. Men ändå lyckas spelet imponera på mig med en avskalad men dramatiskta ljudkulllis i menyerna. Det är ingen musik här, endast inspelningar på bilar i höga farter, skrikande däck som utsätts för påfrästningar en dramatisk röst och ett och annat slagverk. Allt mixat med smak och en hög dos av effekterna phase och reverb. Det är slående bra och man hamnar i rätt sinnestillstånd direkt. Även det grafiska är bra här, det känns elegant, stilrent och allt är tydligt uppmärkt med vilka knappar man tar sig vidare. Dags att race:a

Jag sitter med händerna runt ratten och med fötterna på pedalerna redo att möta mina förväntningar. GO, säger rösten från depån och jag axar mot min första kurva. Ljudet i detta spel är verkligen något extra, det är det första jag slås av, det är rått och högt mixat. Motorn vrålar ur högtalarna och jag dras helt in i upplevelsen av att sitta i en bil. Närmandes min första kurva bromsar jag men inser snabbt att jag gjort det försent. Bilen åker av vägen och jag förstår att jag måste bromsa tidigare nästa gång. Nästa kurva går bättre och den följs av en raksträcka där jag kör gasen i botten. Bilen vrålar och en ny kurva närmar sig, jag bromsar stenhårt men även nu försent. Jag fortsätter att åka av i kurvorna och min hjärna vägrar acceptera att bilarna i SHIFT väger mer än i något bilspel jag testat tidigare.

SHIFT är svårt i början, man måste köra försiktigt och bromsa tidigt. Det här tycker jag är det tråkigaste som finns, det är bla därför jag inte gillar GT eller FORZA. Jag gillar arkadspel ala GRID. Det ska gå fort annars blir det tråkigt. Men SHIFT går inte fort i början. Jag blir besviken, att spela känns trögt och tröttsamt. Jag vet att det bara är början och att bilarna än så länge bara är i personbilsklassen, senare kommer det gå fort tänker jag.

Det gör det. Vid tier 3 börjar det bli riktigt kul. Klasserna i spelet kallas för tiers. Det finns fem stycken och det är vid trean som spelet lyfter tycker jag. Här går det snabbt och bilarna har räjält med grepp i däcken. Min Nissan GT-R sitter som klistrad på underlaget och jag sladdar genom kurvorna i hög fart, det känns grymt.

Grafiken är fantastisk, med super snygga bilar och en skön atmosfär på banorna. Dock finns inga regneffekter utan det verkar vara fint väder hela tiden. Det händer lite mer saker omkring banorna här också. Åskådare hejar, man ser en karusell gunga ibland och en helikopter ses i skyn vid flera lopp. Det känns kul att se på och det ger en mer organisk feeling i loppen. True next gen.

Känslan är det vi är ute efter i spel och den sitter som ett fundament i SHIFT. I varje lopp utmanas man att vara fokuserad och att planera sin körning om man vill vinna. Att bara gasa genom en kurva och hoppas att få studsa på en motståndare så att man hamnar rätt igen är bara att glömma. Åker du in i någon så åker du nästan helt säkert av banan, gör du det i högre farter så blir skärmen suddig och det blir svårt att se i några sekunder. En smart effekt som inte bara är snygg utan också funktionell.

Att vara fokuserad är vad som krävs här och det är SHIFTS nya dragplåster, det gäller att vara en riktigt förare på låtsas. Låtsas du och lever dig in lite med egen vilja så suger spelet dig ännu djupare.

Bilarna i spelet går att uppgradera i två steg, det går även att gå in och justera inställnigarna på bilarna, detta brukar jag skippa i bilspel. Dels pga att jag är en casual player och dels för att jag inte alls kan mycket om bilar och har svårt att förstå vad de olika inställningarna ger för resultat. Men riktiga bilentusiaster ska veta att det finns alltså möjlighet att gå in och meka lite med sin favoritbil.

En sak som stör mig är AI i tävlingarna, detta ska ju vara ett simulator spel, men motsåndarna kör alldeles för aggresivt för att simulera ett riktigt race. Många gånger blir man prejad av vägen av bilen bakom sig när man försöker ta en kurva vid lite lägre fart än vad som är optimalt. Det är störande och jag förstår inte att Slightly mad studios själva missade det. En tråkig sak till är ladnigstiderna. Dem är inte överdriva men tillräckligt långa för att man tillslut undrar om det inte börjar bli dags snart.

Samtidigt som allvaret är dragplåstret i spelet så är det också det negativa. Här är jag lite motsägelsefull, men ibland känns det själlöst på banan. Ljudet är på topp, det ser snyggt ut, det går fint att styra (efter ett tag) men något saknas. Jag kan inte sätta fingret på det, men det känns tråkigt, rent ut sagt trist ibland, livlöst under ytan. Kanske är det för att jag föredrar arkad känslan framför SHIFT,s stenhårda regler för körning och enorma krav på precision. Kanske har jag bara en dålig dag.

Sist vill jag säga att det finns en massa bilar att köra på många banor. Det finns speltyper som race, time attack och drift, allt i snyggt utfört next gen maner. Så gillar du bilspel så kommer SHIFT tilltala dig på många sätt, om du är som jag och gillar bilspel med mer arkad racing så är det ändå ett bra köp men det är i första hand en simulator som kräver tålamod innan det blir kul.

Positivt:
Grafik
Ljud