Mirror's Edge

Skrivet av: Offer   2009-09-27

Jag springer, jag är jagad, de skjuter, jag måste hitta en väg härifrån! Jag kommer till en återvändsgränd, vad ska jag ta mig till... Men titta, där kommer ett tåg, hoppas jag klarar detta tänker jag, jag har inget annat val. Jag hoppar och vänder mig 180 grader i luften, och ser de som har jagat mig i ögonen, men jag kan inte vila, snart är de mig på spåren igen!

Mirror's Edge är fantastiskt. Staden är så vit och så ren, att den nästan blir smutsig. Du är Faith, en kvinnlig runner som du verkligen kommer att känna empati för, när du faller från ett tak eller bli skjuten kommer du att känna dig helt förkrossad. Förstapersonperspektivet gör mycket när det kommer till detta, du känner dig så verklig. Designen är väldigt bra, och när du spelar på de lättare svårighetsgraderna - Easy och Normal så kommer spelet att vägleda dig med röd färg på saker som - rör, plankor osv. Fast det egentligen finns mycket snabbare vägar, som du kan hitta genom att ta tid på dig att undersöka områden och som faktiskt kan göra spelet mycket roligare. Jag har hört att många har sagt att Mirror's Edge är ett linjärt spel när du nästan alltid måste följa den "riktiga" vägen, så är det inte, jag kommer in på det lite senare. Grafiken är underbart vacker, när du kommer springandes ut från ett hus och slår upp en dörr, så kommer du att bländas av allt det vita. Spelet enligt mig, är faktiskt ett av de snyggaste jag har spelat.

Spelet har totalt 9 Chapters, alltså kapitel, enligt mig är det ganska lagom, dock så skadar det aldrig med fler. Vissa banor är tråkigare än andra och vissa roligare, därför att några av de är mycket mer skjutande än springande. Jag har spelat igenom spelet tre gånger. En gång på easy, normal och hard. Första gången jag spelade började jag med normal, och då slog jag antingen ihjäl eller dödade de flesta poliser och liknande. På min andra genomgång på Easy, då jag var ute efter en trophy "Test of Faith - Inte avfyra ett enda skott i spelet" spelade jag på easy och hade mycket roligare. När jag spelade igenom på Hard var jag också ute efter en trophy. Men jag hade som mest roligt på Hard, jag använde aldrig vapen förutom en gång. Jag tycker att spelet är lagomt långt, men som sagt, skulle det inte skada att det var längre. Att spelet är svårt däremot tycker jag inte, inte när du har vant dig. Jag kollade även på World Record på speedruns - Speedruns är när du ska klara av en Chapter i storyn under en viss tid. Och då såg jag vilka vägar han använde och vissa grejer som han lyckades med, är och var väldigt svårt och kräver träning. På det sättet vart spelet roligare. Det finns även något som kallas Time Trials, det är olika banor i vissa kapitel och om du laddar ner ett gratis packet med fler Time Trials är det mer konstiga och unika banor, som jag faktiskt inte kan förklara hur de är.
Du kan ladda ner "Ghosts" från Leaderboard - Så du lättare kan klara Time Trials osv. Det är även en viss tid på Time Trials där du kan få olika stjärnor. Under en viss tid är det tre stjärnor, två stjärnor, en stjärna och om du är väldigt seg, 0 stjärnor. Många tycker att Time Trials och Speedruns är svåra, och det kan det vara. Men för mig var det inte så svårt efter att ha kollat på proffs på youtube. Det är väldigt roligt och kommer att hålla dig sysselsatt i flera timmar om dagen, för att just DU ska kunna ta på din favorit bana en vacker dag!

Jag köpte PS3 - versionen från spelbutiken från 188 kr och det var absolut värt pengarna! Erbjudandet finns kvar. Så passa på.

Det enda negativa jag är att sparpunkterna ibland kan vara dåligt placerade. Ibland kan de vara väldigt långt bak när du dör en bra bit in i kapitlet, det kan vara väldigt irriterande ibland.

Måste även säga att soundtracket är väldigt bra, helst med låten Still Alive av Liza miskovsky. Annars så är rösterna bra gjorda och allt annat som har med ljud att göra.

Mellansekvenserna är vackert gjorda, med hjälp av cel-shading. Dock så är mellansekvenserna inte så fängslande som jag hade hoppats på, men de duger.

I nästa Mirror's Edge skulle det vara kul om det fanns något Free Roam aktigt, där man kan hoppa, springa eller vad man nu gör över en ganska så stor stad. Även kanske lite längre och ett häftigt multiplayer läge.

+ Grafiken, hyfsad story, snygg design, skön känsla, speedruns/time trials, hoppandet, det mesta som spelet har att erbjuda.
- Ibland lite väl dåligt placerade checkpoints, vissa kapitel är mindre roliga.

Betyg - 9/10.