
Testad Version: Xbox 360
Åldersgräns: 16+
Genre: RTS
Utvecklare: Ensemble Studios
Utgivare: Microsoft
Spelare offline: 1
Spelare online: 1-6
Släpptes: 28 Februari 2009
Mitt betyg: Stark 9:a
Bam-Bam har nu nördat ett strategispel i många månader och är... äntligen redo att sätta betyg.
Age of Mythology, ett mästerverk! Age of Empires, även ett mästerverk! Sen blev det tyst... Ensemble studios gjorde inte mycket ljud ifrån sig... Tills 2006 när en pelican svävade över en flod och vi fick se Halo-världen ovanifrån. Då förstod jag, Ensemble är tillbaks, strategi är tillbaks, jag är tillbaks!
Spelet
Jag köpte spelet lite efter alla andra (på grund av pengabrist) och lyckades till slut den 13:e mars få tag på ett Limited Edition. Jag var nöjd. Sen spelade jag spelet strax efteråt i mitt rum. Jag var nöjd. Sen spelade jag multiplayern. Jag var otroligt nöjd! Jag älskade spelet. Jag var så glad att äntligen få kämpa mig igenom en ny kampanj av Ensemble Studios, även om de denna gång var begränsade till Halo-världen. Men de besviker inte...
Kampanjen är spännande, intressant och intensiv. Mycket välregisserade och välgjorda mellanscener låter dig sträcka på dig lite mellan uppdragen. Uppdragen i sig kan vara både långa och korta beroende på vilken svårighetsgrad man kör på. Jag har lidit mig igenom Legendary-svårighetsgraden, och då var vissa banor ändå ganska lätta, medan vissa tog 3-4 försök (som tog 30 minuter var). Ett av dessa uppdrag var 06-Dome of Light. Den var den värsta banan att klara på Legendary och tog mig flera försök och jag blev ganska (ganska, ganska) arg. Men, ändå så fortsatte jag. Varför? Jo, för att jag älskar spelet!
Kampanjen utspelar sig 20 år innan Halo: Combat Evolved och UNSC har precis tagit tillbaka planeten Harvest efter en 5 år lång strid mot Covenant. Men Covenanterna är inte borta från planeten helt, de håller på med något där nere. På första uppdraget åtar man sig uppgiften som Sgt. Forge att hjälpa några mariner i nöd. Man får sedan sätta upp läger och slå till mot Covenanternas lilla bas. Den snälla professorn ombord "Spirit of Fire" vill ner och hjälpa till och det slutar med att hon lyckas få reda på vart the Covenant tänker slå till sen.
Som sagt så är kampanjen spännande och rolig, de första gångerna ja. Det ska sägas att kampanjen är kort och går att köra färdig på en till två dagar. Det som verkligen gör spelet så kul som det är, är multiplayern. Upp till 6 spelare (3 mot 3) kan drabba samman online och nästan varje slag blir episkt. Jag spelar varje dag och det verkar som om jag aldrig kommer att tröttna på det. Jag blir bättre och bättre och även om jag är i högsta rank så fortsätter jag sträva efter förbättring.
Grafik
När det gäller Halo Wars är det bara att applådera åt den otroligt snygga grafiken. Mellansekvenserna är otroligt snygga och spelet i sig är snyggt. De kunde dock ha gjort lite mer detaljer på nära håll och låtit en zooma in lite mer. Men annars så är det väldigt snyggt och bra gjort.
Ljud
Vad gäller ljudet så tycker jag att det är bra och, som grafiken, välgjort. Om man har spelat sig igenom dem andra Halo-spelen så kommer man känna igen en hel del därifrån. Sen är det häftiga explosioner och helt enkelt bra ljud. Det enda "dåliga" är rösten när man är färdig med enheter/byggnader, det skulle ha varit en coolare röst till Covenant.
Spelbarhet
För att ett spel ska fungera bra behövs en bra kontroll. Strategispels kontroll hittills på konsol har varit ok, men lite svårhanterlig. Halo Wars kontroll är både lätt att lära sig, flexibel och smidig. Tro inte på det Jonas Elfving säger om svårt med att markera en unit, det är bara att trycka RB (Local Units) sen RT så får man den grupp man vill. Men eftersom det är ett konsolspel och Ensemble själv sagt att de fokuserar på striderna i detta spelet så saknar det ju så klart det djupet som kanske förvantas av vissa. Det finns bara en resurs och det är bara Covenant som går upp i åldrar. Det saknas också en del units, det borde finnas lite fler.
Hållbarhet
Tack vare den fantastiskt roliga multiplayern så håller spelet nästan hur länge som helst. Kampanjen är kort, hur man än vänder och vrider på det. Skallarna må göra det lite mer varierat och roligt att köra någon gång, men det är multiplayern som står för hållbarheten. (En extra grej, du som läser detta, om du tror du är bra på Halo Wars får du gärna möta mig.) Det är också hur kul som helst att köra "Private" matcher och spela med (och mot) sina kompisar.
Sammanfattning
Jag sitter här med mitt kära Halo Wars, 8 månader, 1200+ matcher och över 500+ timmar spelande senare. Nu kan jag glatt säga att jag älskar detta spel fullständigt och är jättebra, det enda negativa är den otroligt korta kampanjen som gör att spelet inte får en tia. Men det får en otroligt stark nia. Spelet går så klart inte att jämföra med Age of Mythology (det spelet är en klass för sig själv) men det är överlägset det bästa konsol-strategispelet som finns ute just nu. Säg inte att CnC spelen är bättre jag har testat dem också. Så för att bara sammanfatta det hela: Om ni vill ha ett enkelt och smidigt strategispel som är väldigt kul online så skaffa Halo Wars...NU!
Grafik: 9/10
Ljud: 8/10
Spelbarhet: 9/10
Hållbarhet: 10/10
Kontroll: 9/10
Variation: 7/10
Utmaning: 8/10
Multiplayer: 10/10
Orginalitet: 8/10
Längd: 6/10
Story: 7/10
Inledning: 9/10
Avslutning: 9/10
+: Väldigt snygg grafik, bra achievements, välanpassad kontroll, håller otroligt länge, bra ljud, intensiv kampanj
-: För få "lag", kan bli brist på variation, för få multiplayerbanor, kort kampanj
Bilden visar
Halo Wars: Limited Edition och vad man får med i paketet.
Tack för att ni läste! Detta var långt ifrån min längsta (eller bästa recension) men jag är ringrostig.