Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White

Ratchet & Clank: A Crack in Time

Facebook
TwitterReddit

Jag kommer ihåg det som om det var igår. Ratchet & Clank 3 är ett av dem bästa spelen som någonsin har gjorts. Hela serien är riktigt bra, men inget av spelen har nått upp till treans nivå, än. Det gör inte årets upplaga heller, men det är fortfarande riktigt bra.

Handlingen i Ratchet & Clank: A Crack in Time tar vid där Ratchet & Clank: Quest of Booty slutar, förmodar jag. Clank är försvunnen, Dr Nefarious är tillbaka och Ratchet och kapten Qwark försöker att hitta Clank. Storyn är riktigt underbar med skön humor, klockren dialog och bra karaktärer. Man får också veta lite grand om Ratchets ursprung och om Lombaxerna, vilket är ganska intressant. Dr Nefarious är lika skön som i trean till Playsation 2, och det är bara bra eftersom han är en av mina absoluta favorit skurkar.

Under sökande efter Clank så kommer Ratchet som vanligt att hitta en massa galna vapen. Visst finns det vanliga pistoler, raketgevär och krypskyttegevär, men det finns även en hel del ovanliga. vad sägs som en handske som fryser fienderna till is? En disco kula som får fienderna att börja dansa? Eller varför inte det där konstiga vapnet som har ett slags djur monterat på som... rapar? Samtliga vapen går att uppgradera samt modifiera med särskilda verktyg. Med tanke på att det var ganska kul att modifiera vapnen i Ratchet: Gladiator är det här ett paradis för mig. Massor med vapen som går att modifiera... Man kan även numera zooma in, ungefär som i Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, för att kunna träffa mer precist. Den här nyheten känns välkommen.

En stor nyhet är att man numera kan utforska rymden mellan planeterna. I tidigare spel så har man bara kunnat välja vilken planet man vill resa till. Nu får man själv åka i rymden och utforska den. Rymden delas upp i olika sektorer, som du låser upp allt eftersom så att det inte blir alldeles för story yta att utforska på en gång. I rymden kommer man att kunna landa på månar som innehåller speciella utmaningar, vilket kan innefatta plattformsutmaningar eller att du ska döda ett visst antal fiender. Det går även att acceptera sidouppdrag från andra varelser. Men glöm inte att se upp för alla fientliga skepp!

Om det är något jag hatar med dem flesta spelen så är det samlandet. Samlandet på datorer, dokument, ja allt möjligt. I Ratchet & Clank: A Crack in Time så finns det en hel del saker att samla på sig, men det blir jag inte arg på. Varför? Jag tror att det beror på att det finns en anledning att samla på saker i Ratchet & Clank spelen. I dem flesta spelen så får du ju bara en achievement eller en trophie. Visst får du trophies om du samlar saker, men dem känns mer användbara. Samlar du på Zonier så får du uppgraderingar till ditt skepp, samlar du på vapenmodifieringar kan du ju modifiera dina vapen och samlar du på guldmuttrar så låser du upp olika utseenden.

För er som har ställt in svenska på ert Playstation 3 så rekommenderar jag er att byta till engelska när ni ska köra Ratchet & Clank: A Crack in Time. Har du på svenska så kommer karaktärerna att prata svenska. Visst tycker jag att dem är godkända, men man kan ju lika gärna ha dem engelska som är mycket bättre.

Något som Ratchet & Clank spelen alltid har haft är skön humor och klockrena dialoger. Dem engelska röstskådespelarna gör riktigt bra roller. En annan sak som alltid har innefattats är riktigt bra grafik. Grafiken och designen är riktigt underbara. Det enda minus jag kan säga på en rak höger är att spelet saknar riktigt utmaning. Visst kan du välja svårighetsgrad så eldstriderna blir svårare, men plattformandet känns på tok för lätt.

Grafik: 9
Ljud: 8
Spelbarhet: 9