Dragon Age: Origins

Dragon age.: Origins är ett av de bästa rollspelen jag spelat! Final Fantasy 7 sitter visserligen högst upp på pedistalen, men av rent nostalgiska skäl.
Då var det avklarat.

Först vill jag ta upp några futtiga saker som faktiskt hade kunnat gjort spelet till världens bästa, ALLA kategorier, om de hade varit bättre planerade. Ferelden, världen som spelet utspelar sig i, består av en enorm karta med spännande delar som man bara vill kunna utforska, tyvärr låter Bioware oss bara klicka på vissa utmärkta delar av denna karta, så nån riktig utforskar glädje finns inte. Rent tekniskt är det faktiskt inte så många ställen som går att besöka. Så till uppföljaren hoppas jag på en större värld med mera frihet. En annan irriterande del är att vissa ställen inte går att återbesöka när man klarat alla quests. Så om man missat ett unikt föremål hos en handlare får man helt enkelt komma i håg det till nästa omgång! längden på spelet hade också kunnat vara bättre. 30 timmar tog det för mig att klara det med min Human noble warrior första gången. Och då hade jag hunnit nå level 25, som är max, och klarat en himmla massa sidequests.

Det var väl det enda negativa jag kunde komma på. Och det är småsaker om man tänker på hur jävla bra det här spelet verkligen är. Du börjar varje spelomgång med att välja ras, Människa, alv eller Dvärg, I viss mån om du är rik eller fattig, Och så klass. Warrior, mage eller roughe. Spelar man Dvärg försvinner dock mage klassen eftersom Dvärgar uppenbarligen saknar all talang för just magi.
Sedan får du svarva till ditt utseende i en ganska bra editor. Efter det börjar spelet och du får spela igenom varje figurs Origin, som formar vem du är och hur ogivningen ser på dig.

Efter det startar man som nykommling inom falangen Grey wardens. Ferelden hotas av mörka krafter, och det är DU som med ett gäng färgstarka vänner ska besegra ondskan, få prinsen, eller prinsessan, slå in så många skallar du bara kan, och kanske mörda några på vägen!

Strids systemet är nästan ganska ungefär som det i Final fantasy 12. Där du ställer in dina medhjälpares handlingar efter ett skema du påtar ihop själv. Hela dig när du har mindre än 25% hälsa, attackera alla med pilbåge osv osv. Ett roligt system som passar mycket bättre här än i FF 12. Annars påminner själva stridandet väldigt mycket om KOTOR, där du kan pausa valfritt för att välja förmågor och attacker. Väldigt smidigt.

Jag ska inte fördjupa mig i handlingen så mycket här utan bara säga att den är bra och spännande även om den samidigt är väldigt kliche artad. bioware har återigen lyckats göra ett spel i absolut världsklass! Rösterna är fantastiska, likaså musiken. Grafiken däremot kunde ha varit bättre, nu ser det ganska odetaljerat ut i närbild och lite mer skuggor och ljuseffekter hade definitivt höjd grafiken ett snäpp.
Något som Bioware alltid lyckas med är däremot alla personer man träffar och blir följeslagare med under äventyrets gång. Ett riktigt fantastiskt utbud av magiker, krigare och häxor slår följe med dig, och naturligtvis kan du välja att inleda en kärleksaffär med ett par av dem under resan.
Mina favoriter är häxan Morrigan (som fö är en ganska snarlik kopia av Lulu från Final fantasy X) och söta Leliana som med ett utmärkt röst skådespeleri ger nya höjder åt data animerade personer. Även bisexuella alven Zevron och buttre krigaren Sten är riktigt bra. Däremot påminner Alistair lite för mycket om Carth från Kotor serien.

Ja som du förstår älskar jag DA fantastiskt mycket. Det är ett äventyr som jag hoppas många kommer att njuta av. Tidigare skrev jag att speltiden kunde varit längre, och visst, det stämmer. Men man får tänka på att det blir lite annorlunda varje gång man spelar, och att det faktiskt inte går att göra precis allt under en omgång. Detta gör spelet väldigt långt ändå.
Så mitt råd är att köpa så fort som möjligt! Du kommer inte att ångra dig..

Grafik 7/10 Kunde varit bättre

Ljud 9/10 bra musik, underbara röster