Left 4 Dead 2

Jag förhandsbokade det för ett erbjudande, och idag hämtade jag det på Gamestop. Killen i kassan såg glad ut, varför? Jo, han hade ju redan spelet. Bara minuten efter jag kom hem så sattes skivan in i mitt Xbox 360 Elite och det startar. En grym, lång trailer tar några minuter och nu...får jag äntligen spela. Hur är detta spel egentligen? Vad skiljer det från det första? Vad måste förbättras? Jag har spelat det och ska berätta vad som gör detta spel riktigt bra.

Från menyn finns det flera olika saker man kan välja mellan. Till skillnad från föregångaren så finns det nu ett nytt multiplayer läge. De gamla är såklart kvar. jag har dock inte hunnit spela dessa online, men kan i alla fall konstatera att onlinedelen är minst lika bra som Left 4 Dead. När det gäller enspelarläget så var det jag som nykomling som fick en fin meny framför mig. Det finns fem stycken nya kapitel, fem stycken delar i varje. Ett kapitel mer än föregångaren. Det som oroar mig är att jag aldrig spelat något liknande survivalspel på Xbox 360, kan jag klara tempot? Jo varse, men det är begränsat, det är fler zombies, fler Specials och fler vapen. Jag har paradiset framför ögonen minst sagt.

Hur är då banorna? Till skillnad från det första spelet så byts miljöerna snabbt ut och det är aldrig sig likt. Något annat som är nytt är att det är svårt att...hitta, i mitt fall så fick jag ett antal mobs över mig innan jag förståt att man ska upp för trapporna. Det finns som sagt fem delar i varje kapitel i Left 4 Dead 2. Den sista banan är en Final, här får du inte gå så långt förrän du kommer till platsen där det tar stopp. Här gäller det med några knapptryck eller liknande sätta igång en horde. En gigantisk sådan och du ska bara försvara dig mot en massor av zombies och specials tills du får hjälp av ett fordon som tar dig härifrån, dock till en värre plats.

De kapitel som finns är riktigt roliga, om ni kört demot så vet ni att ett kapitel finns, The Parish. Du befinner dig i en sydlig stad, men i de andra kapitlerna som t.ex. Dead Center och Hard Rain, vad är detta? Vill du shoppa eller ska du på utflykt i träskmarken, vad är roligast? Bestäm själv.

Hur är det med fienderna? Samma gamla vanliga zombies? Nja, du har just nu fått tillgång till lite mer ovanliga sådana, detta är dock inte specials. Hazmat Suit Infected är en kille som bär en eldtålig dräkt, Police Infected är en kille med defensiv utrustning. Går bara att döda honom genom att ge sig på den sårbara punkten, ryggen. En annan ny infected är den du möter på det andra kapitlet, Clown Infected. Dessa har samma egenskap som Boomers, men med betydligt mindre effektivitet. Dessa drar till sig infected genom att skratta, skrattretande?

När det gäller Specials så finns det tre nya. Charger är stora, muterade infected med en stor vänsterarm. Dessa springer fort och står du i deras väg är du körd och ingen kan rädda dig förrän han är död. Dessa har dock större attack än skydd och är inte så svåra att döda.
En annan ny är The Spitter. En riktigt hemsk tjej med uppsliten strupe, inte undrar på att hon har det, hon spottar nämligen frätande syra på dig och dina polare. Ju längre du står i syran, ju mer skada tar du. detta är en nackdel då du och ditt team splittras. Nummer tre Special är The Jockey. En liten kutryggig man som hoppar upp på sina offers huvuden som en headcrab, tvingar dig att gå mot din egen vilja samtidigt som han ger dig skada, när du ligger ner, tar han nästa. Alla dessa har speciella läten vilket du kommer att lära dig.

Alla gamla är också kvar, men med små ändringar. Tanken har spruckit upp på grund av sina stora muskler, Huntern har mer muskulösa ben och armar samt en Smoker med fulare utseende. Små ändringar, men fortfarande lika farliga. Juste! Det finns en ny boomer, ingen skillnad förutom att det är en kvinna. Något ni måste vara beredda för är att det är mindre tid mellan special infected. Det kommer fler än i förra spelet. De har också blivit smartare och gömmer sig, en bättre artificiell intelligens när det gäller specials, inga dumma den här gången, bra.

Vapen! i föregångaren var det dåligt med sånt, sex skjutvapen och två explosiva + övrigt skit. Nu har du tillgång till ett nytt förråd. Föregångarna är kvar, men det finns faktiskt farligare vapen än Automatic Shotgun och M4. t.ex. AK-47, eller Smith o Wesson automatshotgun, eller varför inte en ny sniper! Det finns mer än detta och även två nya pistoler. En glock och en Desert Eagle, den sist nämnda är riktigt stark och kan användas lika väl som ett pumphagel. När det gäller melee vapen så fanns inte det i föregångaren, men nu har det kommit och det är till stor hjälp när du vill skingra stora massor av infected. Vad är då det för vapen vi snackar om. Cricketracket, Stekpanna, Motorsåg, Kofot, svärd? Det finns mer och det är kul, mera blod och mera panik, det gillar vi. När det gäller vapen så har spelbarheten blivit otroligt bättre och roligare. När det gäller Pipe Bomb och Molotov så finns det kvar + Bommer Bile. Denna är fylld med stinkande spya som infected precis som med Pipe Bomb går på, dock utan explosion, men med längre tid. Du kan då skjuta ett flertal.

Betygsredovisning

Grafik
Trots att Left 4 Dead 2 är snyggare än föregångaren så ligger inte grafiken på topp, den är dock bra och man kan inte klaga på den. Texturen är lite ojämn, men det kan man leva med. Elden ser helt ok ut och infected kan faktiskt i detta spel brinna + ändra utseende. Förkolnade alltså. Elden är ok. Explosionerna är desto snyggare. Pipe Bomb och explosioner från övriga vapen resulterar i att delar flyger överallt och hava kroppar ligger utspridda. Det är betydligt snyggare än förra spelet då det bara blev blod. Grafiken har även tagit ett kliv när det gäller att skjuta av delar. Du kan skjuta av skallen till hälften, ryggen, magen, osv. Inälvor flyger och hjärnsubstans skvätter ner ditt meleevapen. Grafiken är bra, men håller sig inte med de bättre.

Betyg: 7

Ljudet
Ljudet, här finns det inte så mycket att säga. Riktigt bra faktiskt. Du kan höra en massor av olika ljud i olika frekvenser. Till skillnad från andra spel då du hör samma ljud fast i ojämna takter. Här närmar sig ljudet i bättre stege. När det gäller explosioner osv. så är det inget problem, inget skrapande ljud eller liknande. Ljudet är riktigt bra, men det beror också på om du har Hemmabiosystem med Dolby Digital + eller bara vanligt ljud från tv'n.

Betyg: 9

Hållbarhet
Detta spel håller otroligt länge, tröttnardu på att spela med botar på fem kapitel kan du spela med kompisar på fyra olika svårighetsgrader. Blir det tråkigt kan du spela ett av de tre olika multiplayerlägena. Tröttnar du på dessa så saknar du botarna igen, så det blir svårt att tröttna på detta spelet då det finns så många olika saker. Vad mer kan man säga? Detta håller riktigt länge.

Betyg: 10

Spelbarheten
Samma sak här som ovan, otroligt varierat, det finns så otroligt mycket nyheter. Nya vapen och nya specials. Nya banor. Inga buggar som förstör, ingen hunter som sprutar blod efter den dött osv. Något som jag kan tycka tagit upp spelbarheten mycket är finalerna på varje kapitel. Du måste göra olika uppgifter för att ta dig ifrån platsen. Kan nämna att den första finalen på kapitlet Dead Center är något nytt. Du ska fylla en ursnabb bil som står som ögongodis för dig. Hitta åtta bensindunkar och fyll bilen så kommer du iväg, samtdigt som du möter stora grupper av infected och specials. Klarar du det?

Betyg: 9
-------------------------------------------------------------------------

Det gemensamma betyget

9, du får inte missa detta spel, gå och köp. Känn äkta panik, bitande frustation, eller mystiska känslor i ryggraden. Detta är en spelslakt som man inte ska missa. Greppa motorsågen och gå ut på zombiejakt.

Difinera detta som ett prisvärt köp, ett av årets bästa spel helt klart och kanske ett av de spel som underhållit mig bäst.

//Ironfist00

Medlemsrecensioner19