Mirror's Edge

Har du någon gång funderat på hur framtiden kommer att se ut? Kommer den vara hård och sträng, eller väldigt tillåtande och förlåtande? Svaren kommer här, i ett av världens bästa designade spel! Framtiden är vit, strikt och med riktigt många arga poliser!

I Mirror's Edge kastas du med en gång in i handlingen, din syster tros ha mördat en ledare och kidnappas av stadens korrupta polis. Ditt jobb är att leverera paket, parkour-style. Varför man inte bara levererar det som vi normala människor är för att framtiden är korrupt, och det för tankarna tillbaka till gamla Sovjet. Allt är strängt övervakat och det enda sättet att sprida information är just med hjälp av parkour utövare. Istället för att fortsätta med detta väljer du att frita din syster, men allt går inte helt smärtfritt och du är med ens ovän med halva stadens poliser och nu är det inte bara din syster som ska räddas, utan även dig själv!

Du kastar dig ut flertalet meter över de vita skyskraporna med de blänkande fönstren. Hoppa från lyftkranar och snr vapen är bara en liten del av allt som bjuds på i Mirror's Edge. Storyn förs vidare smidigt genom hela spelet och du hänger med hela tiden utan vidare frågetecken.

Mirror's Edge har förutom ett helt unikt spelläge även en riktigt unik design. Den framtid som målas upp är stilren. Riktigt stilren. Allt är kliniskt vitt, med inslag av grönt, orange och blått. Men vart jag än går, så finns det alltid detta kliniskt strikta tema. Allt är stilrent. Möbler, tavlor och i hissarna är det en röst som pratar ut propaganda. Att stå högst upp på en skyskrapa och kolla ut över framtiden är mäktigt. Att sedan kasta sig ut över den är ännu mäktigare.

Spelandet fungerar riktigt bra. Att spela ett parkour spel i first-person hör inte direkt till vanligheterna men det är riktigt roligt att slänga sig från hustak till hustak. DICE har verkligen lyckats få än att känna den där pirrande känslan i magen när man svävar 70 meter över marken. Men som jag tidigare nämnde så är det många arga poliser som gärna vill ha bort dig från taken. De skjuter mot dig, och att försöka ta sig igenom spelet utan att döda en enda polis är omöjligt. Alltså, att skjuta och slåss som man gör i Mirror's Edge är riktigt bra. Man kan få fram många roliga kombinationer genom olika slag-, spark- och hopp varianter. Att sedan plocka upp ett vapen och skjuta går det med, men personligen föredrar jag helt klart att slåss. Själva skjutandet blir lätt stelt och vapnen räcker inte längre än till max två fiender.

Designen som jag nämnde, är helt unik. Väldigt snygg och enda spelet med den typen av design. Tyvärr håller grafiken i sig inte lika hög klass. Den är absolut inte ful, men texturerna är inte av de bästa, och speciellt armarna och vapnen borde vara bättra uppritade. Sen är mellansekvenserna ritade i flash, vilket är helt obegripligt. Det blir fult, stelt och det hör inte alls till detta spel. Nej, här skulle jag hellre sett riktiga mellansekvenser, då tror jag man skulle kunna ta till sig storyn bättre, och inte känslan av att vilja klicka bort.

Spelet är dessvärre väldigt kort. Tyvärr. För de timmar spelet tar njuter jag varje stund av att jagas fram och tillbaka i den stilrena staden. På förhand pratades det om ett onlineläge, vilket tyvärr inte finns med. Dock finns det ett läge där du ska klara av banorna på tid. Denna tid laddas sedan upp online, samt att du kan se andras "springvideos" för att få tips för att kunna maximera din tid. Det finns också andra sorts spellägen som att ta sig till olika kontrollpunkter så snabbt som möjligt.

Speltimmarna höjs även av att det finns många roliga trophies som man får kämpa mycket med för att skrapa ihop. Det finns även gömda "runnerbags" runt om i spelet, hittar du dessa får du också lite mer trophies, samt att det ger banorna i sig mer omspelningsvärde om du verkligen vill hitta alla.

För att sammanfatta Mirror's Edge. Ett unikt spel som kanske inte kommer underhålla dig för alltid, men en bra bit framöver samt kommer ge dig många roliga spelminnen.

Grafik: 8/10

Spelbarhet: 8/10