Uncharted 2: Among Thieves

Uncharted: Drake's Fortune var ett riktigt snyggt spel och med goda kvaliteter. Visserligen tyckte jag inte att det nådde upp till en tia, men riktigt bra var det. Och nu har jag satt tänderna i uppföljaren Uncharted 2: Among Thieves.

Även om spelandet i Uncharted 2: Among Thieves börjar i ett tåg som hänger längs en kant så börjar handlingen i en bar borta i Hawaii (antar jag). Nathan's brittiske kompis Flynn behöver hjälp att hitta en ledtråd som ska leda till Shambala, eller Shangri-La som den kanske är mer känd för. Nate bestämmer sig för att hjälpa honom och dras in i en resa mot elakingen Lazaravic.

Storyn i Uncharted 2: Among Thieves är riktigt bra och spännande. Den är snyggt berättad i mellansekvenserna, som i sin tur innefattar klockrent röstskådespeleri och känns riktigt verkligt.

Uncharted 2: Among Thieves blandar action, plattformande och pussel på ett riktigt bra sätt. I och för sig så är det mest action i hela spelet, och lite enstaka pussel och utforskning.

Eldstriderna har förbättras sedan i föregångaren. Det var alltid något konstigt med eldstriderna i ettan, som att det inte räckte. Nu känns det förbättrat, men det är inte perfekt. Fienderna är på tok för pricksäkra med sina granater samt att dem har låg IQ. Dem tar skydd och sånt, men omgrupperar inte när du har slaktat i stort sett hela plutonen.

Plattformadet riktigt bra. Drake hoppar, klättrar och har sig så att man börjar undra om det där faktiskt går att göra i verkligheten. Men jag ska nog inte testa det själv... Det enda man möjligtvis kan klaga på är att det alltför ofta händer att man inte fattar vart man ska, sedan när spelet hjälper en så känner man sig helt dum.

Pusslen är sådär. Det tar ett tag för att lösa vissa, medans vissa är på tok för lätta. Lite mer utmaning hade inte skadat.

Något Uncharted 2: Among Thieves verkligen imponerar med är grafiken. I början av 2009 så blev Killzone 2 det snyggaste konsolspelet, och nu får det lämna över tronen till Uncharted 2. Grafiken är verkligen helt otrolig och detaljrik. Dessutom är miljövariationen mycket större än i föregångaren som utspelades på en enda ö. Här får vi utforska Nepal, en djungel, ett museum mm.

Uncharted: Drake's Fortune klarade sig riktigt bra utan ett multiplayer läge. Men Naughty Dog har lyssnat på dem högljudda fansen och lagt till ett onlineläge. Det finns ett gäng spellägen, bland annat dödsmatcher och samarbetslägen. Under matcherna så samlar du pengar genom att döda fiender och få olika medaljer. För dessa pengar kan du köpa "boosters" (perks), karaktärer och vapen uppgraderingar till co-op. Onlineläget är riktigt kul, vilket var överraskande för mig som trodde att det inte skulle passa. Det enda jag kan klaga på är att om man spelar som hjältarna så slumpas det inte vilken karaktär man är, vilket gör det lite förvirrande när man till exempel ser två stycken Drake stå och skjuta på samma fiende.

Grafiken är riktigt snygg, ljudet är också riktigt bra, röstskådespeleriet är klockrent och onlineläget är underhållande. Enspelardelen är ungefär 10 timmar långt, vilket känns lite kort. Men å andra sidan är kvalitén utomordentlig.

Grafik: 10
Ljud: 9
Spelbarhet: 9