Phoenix Wright: Ace Attorney

Skrivet av: Odane   2007-08-06

En blåklädd advokat med slickspikat hår och ett munläder som är långt ifrån perfekt försöker på bästa sätt övertyga en något sömning domare att hans vansinnigt skyldige klient faktiskt är oskyldig. Samtidigt försöker en silverhårig åklagare och tillika antagonist med briljant deduktion smula sönder försvarets taffliga och helt ologiska argument. Vad var det som egentligen hände den där ödesdigra dagen? Varför har den åtalade en förkärlek till orange manchesterkostym och varför börjar vittnen att anklaga självaste advokaten?

Att ens komma på tanken att göra en advokatsimulator med en äventyrlig och komisk twist är bara det värt en guldstjärna i boken. Capcom som mest är kända för spel som Street Fighter och Resident Evil bryter ny mark och lanserar ett NDS spel där humor ligger i fokus. Japanskt mangastil i spel brukar bli en vinnare här i väst. Inte för att spelen kanske är bra eller dåliga utan för att det är manga, vilket naturligtvis är en farsch som vi inte kommer bli av med i första taget. Nu är det dock så att Phoenix Wright faktiskt tillhör de spel som ligger åt det bättre hållet.

Phoenix Wright är spelets protagonist, en ung och ambitiös advokat som tar sig an diverse bisarra mordfall. I den japanska versionen heter Phoenix, Ryuichi Naruhodo, vilket är ett ganska skämtsamt namn i sig själv med tanke på spelets tema. Kort beskrivet översätts det till "Stil nummer ett, Jag förstår!" men för att göra det enklare kallar vi honom bara Phoenix.
Till sin hjälp har Phoenix två vackra systrar. Den ena, Mia Fay, är Phoenix mentor och även chef för advokatkontoret och den andra är Mias yngre syster Maya. Maya är ett medium som ofta hjälper Phoenix få "klarhet" i de fall han arbetar med. Hon fungerar också primärt som kontorets assistent.

Under spelets gång får vi även möta Phoenix antagonist, den unge och ambitiöse super åklagaren Miles Edgeworth. Med sitt skarpa sinne gör han allt för att få en fällande dom mot Phoenix klienter. Edgeworth använder sig ofta av den återkommande humoristiska polisen Dick Gumshoe. Dick är en något förvirrad utredare som alltid har en tendens att bli mannen som får utreda alla de mord som tas upp av Phoenix och Edgeworth. Under spelets gång får vi även lära känna en rad andra galna karaktärer som ofta får en att skratta rakt ut åt alla konstigheter som sägs eller görs.

Att säga att Phoenix är en vanlig advokat är att gå till underdrift. Ofta får han själv utreda de mord som begåtts på egen hand då Edgeworth verkar ha monopol på polisen. Genom spelet får vi chans att intervjua personer, leta bevis och lägga pusselbitarna på platts för att få en klar bild över vad som hänt. Mycket av tiden i spelet går till utredandet, men det är i rättsalen som spelet verkligen lyser. Här får man chans att ställa misstänkta mot väggen och förhöra vittnen. I stort sätt finns det två olika kommandon att välja beroende på hur personer svarar på en fråga eller berättar sin version av en händelse. Phoenix kan välja att höra mer på vad någon säger eller också kan han yttra de berömda orden "Objection!" då han ställer någon mot väggen. Beroende på hur man gör detta kan de leda till att vittnet avslöjar dolda fakta eller så varnas man av domaren för att tala gibberish, något som Phoenix är tämligen usel på. Efter ett antal varningar så förlorar man fallet och spelet är över.

Trots att spelet ursprungligen kom till GBA så har övergången till DS blivit mycket bra. Ofta så lider spel horribelt över lokaliseringen till engelska, men detta till trots så har man faktiskt lyckats bra med Phoenix Wright: Ace Attorney. Skämten känns inte krystade och är väl översatta och omgjorda för att passa in. Det är ganska självklart att handlingen och rättsystemet ursprungligen har sin plats i Japan och inte i Los Angeles, USA, men även här går det att se förbi det eftersom det är ganska trivialt med tanke på att spelet i första hand koncentrerar sig på humor och äventyrsmoment.

Det blir en hel del klicka med pennan i Ace Attorney och ofta så är utredningarna långa innan man får chans att glänsa i rättssalen. Det kan stundtals kännas lite långtråkigt, men när man väl är tillbaka i salen får man känslan att allt jobb var värt det. Spelbarheten är ganska begränsad där man mest rör sig runt mellan olika platser som representeras av en ny bakgrund. Allt i ett traditionellt japanskt 2D äventyr. Det är dock inget som jag egentligen skulle se som negativt i och med den storybaserade handlingen. Själva 2D momentet gör sig faktiskt rätt bra till en konsol som NDS och personligen hoppas jag det kommer mer spel med samma upplägg.

Den grafiska aspekten är som tidigare nämnt i mangastil, men bakgrunder och övrigt sceneri är detaljerade och snygga. Karaktärsdesignen är underhållande om än något stereotypisk när det kommer till huvudkaraktärerna. Bikaraktärer är dock en festlig syn att se. Överlag funkar mangastilen mycket väl till Ace Attorney, faktiskt så väl att det just nu ritas en mangaserie av spelserien i Japan.
Musiken kommer lite i bakgrunden för all galen humor, men den gör tveklöst sitt jobb. Små melodier för varje karaktär spelar glatt i bakgrunden och när vi väl finner oss i rätten går ett snabbt och intensivt stycke igång som skapar en känsla av att nu är det allvar. Bara ljudeffekten av när Edgeworth slår näven i bordet av frustration är en fröjd för örat.

Sammanfattningsvis så är Phoenix Wright: Ace Attorney ett spel som kombinerar det klassiska äventyrskonceptet med att leta ledtrådar samtidigt som den förnyar och beger sig in på ett tema som är unikt. Karaktärerna förgyller det komiska temat på ett briljant sätt och spelbarheten är helt ok med tanke på spelets upplägg. Ace Attorney är den första delen i serien som ursprungligen heter Gyakuten Saiban. I skrivande stund håller Capcom på att utveckla den femte delen i spelserien vilket avslöjar hur populärt den är både i Japan och här i väst. Äntligen så har det kommit ett spel som tar äventyrsgrenen till en ny nivå samtidigt som man får den där nostalgiska känslan av de klassiska spel från förr som gjorde det storydrivna äventyrskonceptet så bra. Jag hoppas att Capcom forsätter att gå i den riktning som de gör just nu och ta chanser på spel som förnyar och introducerar teman som är något oortodoxa för oss här i väst. Det har bevisat sig vara ett vinnande koncept med Ace Attorney serien.

Plus:
-Humoristiskt och underhållande
-Bra lokaliserat