Battlefield: Bad Company 2

Preston och dem andra snubbarna i B-kompaniet är tillbaka, den här gången med en kraftig förkylning av Modern Warfare 2-influensan.

Att jämföra Battlefield: Bad Company med Call of Duty är faktiskt inte särskilt bra. De båda spelen riktar sig lite olika målgrupper och är helt annorlunda jämfört med den andra. Men när Call of Duty: Modern Warfare 2 inte imponerade så mycket som jag hoppades på så blev jag ännu mer intresserad av Battlefield: Bad Company 2.

Handlingen i Battlefield: Bad Company 2 följer inte föregångaren, vilket jag tycker är lite synd, men samtidigt kan jag förstå varför. Men i Battlefield: Bad Company 2 är B-kompaniet på jakt efter en krigsförbrytare. När jag märkte storyn under spelandets gång så tyckte jag att handlingen var förbannat likt Modern Warfare 2. Och det slutar inte bara här.

Battlefield: Bad Company har nämligen dragit på sig en allvarlig förkylning av Modern Warfare 2-influensan. Och inte bara med handlingen. Miljövariationen har ökats rejält jämfört med föregångaren. Vi kommer att få besöka en japansk ö, snölandskap, djungler och städer. Dock byts det inte alltför ofta, så det här ser jag faktiskt bara mer som positivt än negativt. I övrigt finns det mindre likheter med Infinity wards spel.

Det absolut bästa med kampanjen i det första spelet var den sköna humorn. Att se Haggard peta på Sweetwater eller att se dem använda maskingevär som golfklubbar var riktigt roligt. Tyvärr är den helt borta i uppföljaren. Istället har humorn bytts ut mot intensiv militärporr. Visst, lite militärporr sitter aldrig fel, men vill man ha det kan man lika gärna spela Operation Flashpoint: Dragon Rising eller ArmA 2. Lägg dessutom till korkade medhjälpare.

En annan sak som Digital Illusions valt att plocka bort är friheten. Nu hade visserligen inte det första spelet någon stor frihet, men man kunde lattja lite och man kunde nästan välja vilken väg man skulle ta till nästa mål. Så är inte fallet med uppföljaren, som är minst lika linjärt som vilket Call of Duty-spel som helst.

Visserligen klagar jag på flera saker i Battlefield: Bad Company 2, men den är faktiskt bra. Visst är den Modern Warfare 2 skadad, men faktiskt så tycker jag att kampanjen i Battlefield: Bad Company 2 är bättre än i Modern Warfare 2.

Battlefield: Bad Company 2 innehåller en uppgradering av Frostbite, spelmotorn som låter dig förstöra det mesta. Och förstörelsen märker man snabbt att den har förbättrats. Du kan numera rasera hela hus och inte bara utvalda delar av det. Men kom ihåg att springa ut så fort det börjar att falla ihop. Om du hinner vill säga.

Men det är inte för kampanjen som man köper Battlefield: Bad Company 2, utan för multiplayern. DICE har förbättrat varenda aspekt med föregångaren, och gjort det mycket bättre i Battlefield: Bad Company 2. Spelet spelas med fyra klasser, stormtrupp, ingenjör, sjukvårdare och spanare. Dem fyra klasserna har alla olika roller. Spelet kan spelas i olika grupper, eller squads. Det gäller att samarbeta med din grupp för att vinna och håva in alla poäng. Visst går det att spela som en ensamvarg, men räkna med att det inte kommer att gå lika bra som om du var med i en grupp. Det gäller att samarbeta och ha bra kommunikation, om du kan, med din grupp. Att spela med tre kompisar kan vara bland det bästa som finns.

Det finns fyra spelsätt i onlineläget. Rush, Conquest, Squad Rush och Squad Deathmatch. I Rush och Squad Rush gäller det att förstöra fiendens M-COM stationer med samarbete och förstörelse. Squad Rush är en mindre version som spelas på mindre kartor och endast med en grupp per fraktion. Conquest är det klassiska spelläget som funnits med enda sedan Battlefield 1942. Här gäller det erövra kontrollpunkter och decimera fiendens förstärkningar. I Squad Deathmatch ställs flera grupper mot varandra, där varje grupp är för sig själv och ska döda de andra grupperna. Den grupp som först når upp till femtio dödade fiender vinner.

Grafiken har inte förbättrats särskilt mycket, men är fortfarande riktigt snyggt. Ljudet är bland det bästa ljud som går att finna i spel, tillsammans med Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

I överlag är Battlefield: Bad Company 2 bättre än Modern Warfare 2, trots influensan. Det var inte riktigt vad jag väntade mig och trots vissa förbättringar så tycker jag nog att första spelet är bättre. Men bara lite grand, eftersom Battlefield: Bad Company 2 räddas av en helt fenomenalt multiplayerläge.

Grafik: 8
Ljud: 10
Spelbarhet: 8