Fable II

Det gick, man kunde faktiskt göra ett rollspel som är bättre än Fable och det är Fable 2.

I Fable 2 börjar man som en pojke eller flicka i slummen av Bowerstone som är huvudstaden i Fable 2. I början ska man samla ihop pengar till en musiklåda. Man kan hjälpa en vakt att samla ihop paper på skurkar som han har tappat bort. Man kan gå in i ett varuhus och slå ihjäl skalbaggar. När man väl har samlat ihop med tillräckligt med pengar så kan man köpa den magiska musiklådan som uppfyller en önskning. Ens högsta önskning var att få bo Bowerstone slott och önskningen slår in iallafall vad man tror.

När spelet verkligen sätter igång så är man runt 18 år och ska hämnas ens systers död. Man ska samla ihop de tre legendariska hjältarna. Alla dem har olika färdigheter en har strenght en annan har will och den tredje har skill. Men innan man kan komma till hjältarna måste man först ta sig in i Bowerstone för den som hjälpte gubben man är upp bodde utanför staden. Vägen till Bowerstone är stängd pågrundav ett banditgäng som fångar försäljare så det är ens första riktiga uppdrag att döda ledaren för gänget. När det uppdraget är färdigt så betraktas man som hjälte och då öppnas vägen till Bowerstone.

I Fable 2 har det kommit till några nya saker som tex olika jobb som är smed och jobba i en bar eller att hugga ved. Och något av de jobben borde man ta i början för man har inte så mycket pengar i början. När man har jobbat tillräckligt länge på samma jobb så kan men få en befodran så att man tjänar mer pengar.

Headless Hollow Man är en ny fiende som ni hör på namnet inte har något huvud men han slår väldigt hårt och är lättast att ta ut med pistol eller gevär. Banshees är även en ny fiende som trollar fram små skuggliknande varelser som man måste ta hand om före man kan skada bansheen. Sen finns det även skuggvarelser som är vanliga fiender fast de ser ut som skuggor och är lite starkare än de fiender de efterliknar. Och sen den sista nya fienden är Ghost Pirates som man inte möter lika ofta som de andra fienderna. Men man har fått en kompanjon mot de nya fienderna och det är en hund som är med från början av spelet. Hunden kan bli skadad och då måste man hela den.

Designen i Fable 2 är riktigt snygg. Som tex när man kommer in till Bowerstone och det är solnedgång så är det riktigt vackert. Men den kan inte vara klockren för ibland kan man se små buggar men de skadar inte så mycket.

Nu finns det även pistoler och gevär i Fable. De flesta pistolerna är likadana men en del ser mer ut som revolvrar. Gevären är som hagelgevär som är bäst i närstid, sen de andra är mer lika som snipers som kan skjuta längre än de andra gevären. Pilbågarna finns fortfarande kvar men de är inte lika starka som pistolerna eller gevären. Man kan fortfarande ha magier och dem är riktigt roliga att använda. Som när man använder el och skjuter på en gubbe så dör han och bli ett stekt skelett. Eller om man tänder eld på dem så skriker de ibland.

Och en av de bästa nyheterna är att man kan få barn. Men för att få barn måste man först vara gift och äga ett hus eller stuga. När man precis har fått barnet så ligger det bara i en vagga men efter någon timmes spelande så springer den runt på gatan.

Hållbarheten av Fable 2 är ungefär tio timmars huvudstory men för mig tog det 40-50 timmar att klara det en gång och när man har klarat det så vill man börja på en ny gubbe och ta andra val en de man gjorde första gången. Så Fable 2 kommer man lätt upp i över 100 timmar i.

I Fable 2 finns det en arena som inte är så lik som den i ettan var. För här går man mellan olika rum. Mellan rummen så kan man köpa kläder, vapen och potions. Man kan ju såklart sälja saker som man inte vill ha.

Kontrollerna är rätt så lika som i det första spelet. Man slåss med X, använder skjutvapen Y och magi på B. Så den är lätt att lära sig sen kan man ju även göra expression. Expression lär man sig genom att köpa olkia böcker eller så får man dem genom storyn.

Ljudet i Fable 2 kan vara olika bra som när man pratar med en vapenförsäljare så om man kollar på ett vapen tillräckligt länge så säjer han att man inte kan få ett bättre vapen än det eller att han har ett likadant. Fast ibland när man springer in i en meborgare så säger de flesta något men en del säger inget och det tycker jag är lite tråkigt för om någon hade sprungit in i mig så hade jag sagt något.

Storyn är nästan likadan som i ettan. Fast nu ska man hämmnas sin syster och det är därför man behöver de tre hjältarna.

Grafik: 9
Ljud: 8