Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
MEDLEMSRECENSION

Mass Effect 2

Detta är min första recension av ett spel, jag har aldrig sett något behov av det tidigare och har inte helt förstått poängen med det hela, förrän nu. Orsaken till detta är egentligen ganska enkel, den stora majoriteten verkar vara i stort sett överens om att Mass Effect 2 är ett av de bästa spel som någonsin gjorts. Och jag kan inte annat än att gapa förbluffat.

För mig var ME1 ett av de bästa spelen jag någonsin avnjutit. Karaktärerna, berättandet och storyn är fortfarande i min mening inte överträffade av något spel som jag provat. Sedan fanns det såklart brister, det första spelet led främst vad gäller återanvända bakgrunder vad gäller sidequests, laddningstiderna var väl inte helt optimala och delar av utforskandet med Makon var ganska repetitivt. Överlag snackar vi dock om mindre skönhetsfel som i sammanhanget var lätta att överse med. En klar 10/10 i min bok.

Med hänsyn till denna bakgrund såg jag mycket fram emot ME2. Efter att ha spelat igenom det måste jag säga att jag nog aldrig har varit så besviken på en uppföljare i hela mitt liv. Allt som var bra i det första spelet har förändrats till det sämre. Bort har rensats alla moment som gjorde det första spelet till ett rollspel mer än ett actionspel. I ME1 kunde man t.ex. vraka och välja mellan en uppsjö av vapen, rustning m.m. Att ge sina medlemmar den bästa utrustningen och därefter anpassa den beroende på fiendernas egenskaper var en stor del av ME1. Kvar i ME2 finns endast knappt spårbara rester i form av ett ytterst begränsat utbud av utrustning. Ett fullständigt obegripligt beslut som jag inte kan tyda annat än som ett försök att blidka casualspelarna.

Vad gäller vapnen har Bioware valt att införa ett system med patroner istället för den obegränsade ammo som fanns i förra spelet. Detta för att likna en vanlig shooter. Man rättfärdigar detta med en fjantig ursäkt om att detta skulle vara ett snäpp framåt i utvecklingen, vilket känns som en ren efterhandskonstruktion. Överlag medför detta upplägg att incitamenten att genomföra sidequests är borta, varför fjanta runt i sidequests om det ändå inte leder till att du hittar mer utrustning? Överlag, ännu ett obegripligt beslut från Bioware.

De utforskande delarna, som i ME1 var mycket engagerande och roliga, är i ME2 fullständigt meningslösa. Kan på rakarm inte säga att jag kommer ihåg ett enda sidequest och då var det ändå mindre än 3 veckor sedan jag avslutade spelandet. Att ersätta Makon med scanningen måste för övrigt vara världshistoriens största blunder av en utvecklare. Jag kan tänka mig tusen roligare saker än att behöva skicka iväg probes mot en massa snurrande klot. Denna del av ME2 är nog bland det tråkigaste jag upplevt på länge, att sitta och titta på färg som torkar hade varit roligare.

Vad så gäller själva huvudstoryn är den ett skämt i jämförelse med ME1. Ingen bryr sig om vad du gör, resten av universum verkar traska runt och tycka allting är super. Att några människor (årets underdrift!) försvinner här eller där gör ingen någonting. Den känsla av episkt äventyr, där galaxens öde vilar på dina axlar och som fanns i ME1, är helt bortblåst, kvar finns endast en mycket tunn story som sedan mynnar ut i att du måste åka runt och utföra ett helt gäng sidequests för att få dina medarbetare lojala. Snacka om tråkigt och fullständigt orealistiskt, en bit in i spelet fick jag lust i att skita i allt ihop och bara låta alla, medarbetare som resten av galaxen, att bara dö i ren tristess.

Vad gäller själva karaktärerna är de överlag sjukt tråkiga. Endast Legion och Jack har någon form av substans, resten känns som ren utfyllnad. Att dessa inte får mer utrymme är helt värdelöst. Miranda däremot har en stor roll, vilket enbart bör bero på att hon är snygg. Det må så vara men karaktären är lika ihålig som gammal rutten trädstock. Sedan gillar jag inte heller hur man har behandlat de gamla karaktärerna från ME1, att Wrex och Ashley är med så lite känns nästan som ett hån. De var ju de mest intressanta i ME1.

Utöver de ovan nämnda punkterna finns ytterligare detaljer som i mitt tycke är helt värdelösa i ME2 jämfört med ME1. Som exempel kan nämnas striderna som är för actionorienterade och de obscent långa laddningstiderna som kan driva en till vansinne. Det i mitt tycke enda som är bättre i ME2 är att man skippat hissturerna och att AI:n hos både fiender och medhjälpare är klart förbättrad. Överlag är detta dock en av de värsta uppföljare som någonsin gjorts, särskilt med tanke på hur bra ME1 var. Bioware har i ME2 försökt nå så många casualspelare att man helt har gått ifrån vad som var kärnan i ME1. I mitt tycke är detta inte en uppföljare utan en spinoff. Element från ME1 finns kvar men så mycket har tagits bort att det enda som återstår är vissa delar av ME1. Jag hoppas verkligen att det blir ändring till trean, men med tanke på gensvaret bland fans och försäljningssiffrorna ser jag detta som högst otroligt. Mycket synd då detta verkligen kunde ha blivit en spelserie som gått till historien.

Medlemsrecensioner31
Samlat betyg: 9.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10