Uncharted 2: Among Thieves

Skrivet av: Thure   2010-03-31

När jag spelat Uncharted: Drakesfortune, var jag helt tom. Detta var det bästa spel jag någonsin spelat, med dess fantastika grafik, story, och sköna spelkontroll. Men jag skulle känna den känslan ännu en gång.

Efter 1 an var jag såklart heltänd på uppföljaren. Jag hade höga förväntingar och läst mycket bra recensioner tidigare. När jag hade spelet i min hand och satte i skivan var jag spänd och så fuck*n glad!
Det första man häpnas av i Uncharted 2: Among Thieves är den otroligt fantastiska grafiken. Det är den finaste grafik som finns, helt klart, och jag tror att de flesta håller med mig. Spelet har så bra grafik, så mellansekvenserna- och när man väl spelar, och styr sin gubbe- kan man nästan inte skilja på. Och då är inte mellansekvenserna dålig grafik du!

Det andra man märker är de otroligt bra röstskådespelarna, och hur rösten passar till gubbens rörelser. Kroppsspråket är perfekt, ljudet hörs EXAKT när munnen rör på sig, det är inte en hundradels miss i hela spelet. Mellansekvenserna är faktiskt en av höjdpunkerna i spelet. Det är så fantasktiskt att se på. Naughty Dog har gjort ett otroligt jobb när det gäller den biten, men också resten av hela spelet.

Storyn då? Drake blir tillfrågad av sin kompis Flynn att hjälpa honom med att sno en sak på ett museum, vilket sedan leder till en kamp mot den skoningslöse och onde Lazaravic.
Storyn är helt magisk, om ni frågar mig. Det är inte heller som i föregångaren, att man är i samma miljö hela spelet ( i djunglen i Drakes Fortunes fall), utan du är i snöklädda berg, i djungler, på tåg, i rasande fart, i städer och på många andra ställen. Alla miljöer är 100 procentiga, uttänkta och perfekta in i minsta detalj. Som sagt; storyn är ett av det starkaste med hela Uncharted.

Eldstriderna är riktigt härliga, de är finputsade från föregångaren, och det märks. I 1 an är det ganska mycket pussel men av den varan är det lite mindre av i Among thieves. Detta skadar inte mig, då jag mer vill ha action. De få pussel som finns är ändå roliga, och lite (lite!) utmanande.

I Drakes Fortune fanns inget onlineläge, men det finns nu i 2 an. Jag har inte lagt allt för mycket tid på multiplayer, men det jag spelat har varit bra. Det är kul och välgjort, men det är ändå inget man sitter och spelar någon längre tid, på online fronten har vi Call of Duty och Battlefield.

Ljudet är riktigt bra i Uncharted 2: Among thieves. Vapnen låter bra, och som tidigare nämn, är röstskåderiet av högsta kvalitet.

Spelet är kanske en aning för kort, tar väl en ca 12 timmar på normalt. Men det stör inte mig speciellt, för hela spelet är fullproppat med action och högt tempo hela vägen. Hela spelet är en njutning från början till slut. Jag tror inte det finns något spel som kan mäta sig med detta spelet någonsin (möjligtvis Uncharted 3) i den här genren. Det är perfektion, det är ett ideal, förebild, kalla det vafan du vill, Men detta spelet är det bästa spel jag någonsin spelat, det jag njutit mest av!

Grafik: 10/10
Ljud: 9,5/10
Story: 10/10