Battlefield: Bad Company 2

Skrivet av: Oxpost   2010-04-11

Battlefield: Bad Company var och är fortfarande ett spel som ligger mig varmt om hjärtat. Jag älskade det mesta som hade med spelet att göra, inte minst den "Kelly's Hjältar" inspirerade storyn som bjöd på en hel del skratt och minnesvärda ögonblick. Därför är det kanske inte så konstigt att jag haft sinnessjukt höga förväntningar på DICE uppföljare, och jag hoppades innerligt att det skulle bli det mästerverk som jag vet att gossarna på DICE är kapabla till. OCH NOG FAN BLEV DET SÅ!

Bara för att få det undanstökat så tar jag och går igenom de delar med spelet som jag faktiskt inte tyckte var alltför lyckade (det kommer gå fort).

En av mina största förhoppningar när det gäller BC 2 var att DICE skulle behålla den underbara stämmningen och humorn som infann sig i originalets kampanj-läge. Tyvärr är det här som DICE gjort klart sämst ifrån sig. Istället för att bygga på där ettans underbara berättelse slutade, beslöt dem sig för att skriva en helt ny berättelse med inga kopplingar till ettan över huvud taget. Det som gjort mig mest besviken är att humorn i spelet nästan är helt borttagen. En del av det som gjorde Bad Company till ett spel som stack ut ur mängden var det underbara manuset och munhuggningarna mellan spelets karaktärer. Det finns bara små, små spår av den humor som jag så djupt älskade. Sedan är själva handlingen i stort ett gigantiskt steg i fel riktning.

För här finns det inget som helst spår av den Kelly's Hjältar flört som ettan bidrog med. Istället verkar det som att manusförfattarna på DICE har tittat igenom väldigt många olika b-krigsfilmer och en del anti-kommunist propaganda. Storyn kan i stort sett beskrivas på följande sätt: Ryssarna har varit dumma och nu måste stora, starka och genomduktiga USA komma och ställa allt till rätta. Jag är så fruktansvärt trött på att det alltid måste vara ryssar som står för allt som är ont i världen i varenda FPS-spel som har någon koppling till modern tid. Kan inte Danmark eller Luxemburg få sno ett jättefarligt supervapen och så kan Finland få agera Europa-polis istället? Bara för omväxlings skull. Jag skulle inte ha något emot att spela ett vodka-marinerat mumintroll som skjuter ner en massa pölse-käkande stolpskott.

Storyn är dock det enda med spelet som jag inte gillar. Detta är i övrigt ett fullkomligt mästerverk.

Precis som i första spelet har man valt att lägga väldigt mycket fokus kring de förstörbara miljöerna, och jag skulle ljuga om jag sa att inte försökt jämna varenda byggnad jag sett med marken, det är något som uppdaterats sedan sist. Man kan faktiskt bokstavligt talat jämna byggnader med marken. Första gången jag gjorde det blev jag faktiskt lite rädd, eftersom att Bad Company 2 sitter inne med något av det bästa jag någonsin hört när det kommer till ljudproduktion har man såklart sett till att byggnaderna inte faller i tystnad utan det knakar och gnisslar i metallen medan hela härligheten faller. Jag trodde första gången att det var något fel på mina hörlurar, men efter att ha upptäckt var det var så kände jag mig tvingad till att förstöra allt jag såg. Det är helt enkelt lycka nedbrutet till murbruk.

När det kommer till det grafiska så finns det inte alltför mycket man kan klaga på här heller. Bad Company 2 är riktigt, riktigt snyggt. En del texturer är lite väl lågupplösta på sina ställen men utöver det är detta något av det snyggaste som släppts sedan Uncharted 2. Ljussättningen är underbar, det märker man inte minst under det första uppdraget som utspelar sig under 2:a världskriget. När man går genom djungeln och ser solljuset bryta igenom lövverket kan man inte annat än tjuta av lycka. Det märks att DICE har lagt ner mycket tid på att finputsa detaljerna, och resultatet är miljöer som känns levande och det händer flera gånger att man stannar till bara för att beundra utsikten från ett snötäckt berg eller en glänta i en skog. Animationerna är också väldigt väl genomförda, i synnerhet när man laddar om sitt vapen. Alla rörelser känns mjuka och naturliga och det blir aldrig styltigt eller stelt.

När det gäller själva presentationen så är det som slår mig mest något jag redan tagit upp en gång, ljudet. DICE har verkligen gjort sitt yttersta för att få spelet att låta bra, och jävlar i min låda vad bra dom har lyckats. Alla vapen som finns i spelet har ett eget karaktäristiskt ljud, och man tar även med omgivningarna i beräkningen, det kanske uppfattas som konstigt att lyfta fram någonting som att det låter olika om man är i stora öppna utomhusmiljöer eller inomhus, men det finns inget annat spel på marknaden som behandlar ljudet på ett så fantastikt vis som DICE gör. Att stå i en ubåts-hangar och skjuta iväg några skott bara för att höra hur ljudet studsar från vägg till vägg är något som väldigt få spel lyckas med.

Det som varit det stora samtalsämnet angående BC 2 har varit multiplayer-delen. Och det finns en väldigt bra anledning. BC 2 huserar nämligen det roligaste multiplayer-spelandet någonsin, något som inte direkt överraskar mig med tanke på att alla Battlefield-spel som någonsin getts ut har haft riktigt bra multiplayer-komponenter. Multiplayer-delen i BC 2 utgörs av tre olika speltyper. Vi har klassikern Conquest som följt med ända sedan BF 1942, där det går ut på att ta över olika baser för att skära av motståndarnas förstärkningar. Vi får även återse det underbara Rush-läget som var det
vi blev vana vid med Bad Company. Därefter har det även lagts till ett tredje spelsätt, kallat Squad Deathmatch, där man hamnar i en grupp med tre andra individer och därefter tävlar med tre andra grupper om vem som kan få död på 50 motståndare först. Alla olika delar i multiplayer har genomförts till perfektion och alla tre är otroligt beroendeframkallande. Lägg därefter till ett riktigt bra levelsystem där du successivt låser upp nya vapen och föremål för att underlätta för dig på stridsfältet och du har ett närmast perfekt multiplayer-läge.

Sammanfattningsvis är BC 2 ett fantastiskt spel på de flesta sätt, en-spelar läget undantaget, med grym grafik, helt otroligt bra ljud, galet bra multiplayer och en hel del underbar förstörelse!

Grafik: 9/10
Spelbarhet: 9/10