Star Wars: Empire at War

Vi har spelat i många Star Wars spel. Battlefront... Rouge Squadron...Men nu...nu spelar vi i Empire at war.

Namnet Empire at war kommer antagligen från att Imperiet är i krig. Eller hur? För det är så det är! Vader och hans armé av vita Stormtropper's marscherar in i Rebellernas baser och förgör allt och alla som lever där inne. Eller så kan du spela som Rebellerna oh förgöra Imperiet. Allt ligger i dina händer, som ligger på tangentbordet.
Empire at War är såklart utvecklade av dom ståtliga Lucasarts, som gjort många andra Star Wars spel som vi dock känner igen. Men förutom Force Commander så är Empire at War det första Star Wars strategispelet. Som sagt så är strategi min favorit gener, så då är det ju bra. Men är det verkligen så bra?

Spelets meny kommer fram och "Imperial March" dånar från högtalarna. På vänster om rutan så ser man alla "Single Player, Multiplayer, Options etc." Så då börjar vi med kampanjen. Kampanjen består av dom två arméerna Rebellerna och Imperiet, som ska slås sida vid sida. Men då och då så måste man strida mot dom skurkaktiga Piraterna som kan ha sitt lilla näste lite här och var. Eller bara strida mot planetens folk, som lever där.

I Rebellernas kampanj så börjar det med en rymdstrid. Det finns två olika strider man kan spela, Rymd eller Land. Rymdstriderna är dock dom bästa, då Markstriderna kan vara småkrångliga och det är inte lika snyggt som Rymden. Man kontrollerar då kapten Antilles och hans grupp som ska förstöra lite småsaker innan man kan fortsätta. Nivån är dock småtråkig, så man vill gärna bara fortsätta med kampanjen. Efter att Antilles har flytt så ska man alltså fortsätta med den smått tröttsamma kampanjen.

Alltså, efter Rebellernas kampanj så testar man såklart Imperiets kampanj, som är dock mycket bättre. Du kan ju såklart välja att spela denna kampanj innan Rebellernas, men jag börjar alltid med Rebellernas först. Nåja, Med Imperiet så ska man då börja på en liten skogsplanet. Och då inte med den vithjälmade kaptenen, jag menar då med den självaste Darth Vader som då leder anfallet. Uppdragen med Imperiet är varierade och jag kan inte hitta något fel i dom, förutom att Rebellerna kan vara småkorkade när dom inte anfaller med full styrka om livet hänger på en sista planet. Då kan dom bara komma med en kryssare, och resten små fighters. Medan Imperiet kommer med Flera stycken monsterförgörare. Så då gäller det bara att rensa igenom nivåerna hur enkelt som helst, eller det beror på vilken svårighetsgrad du spelar i.

Spelets fodral kan ge mycket glädje, i alla fall till Star Wars tokar, och jag är bland dom. Stora maskiner som klampar i vit snö på väg mot Rebellernas chanslösa bas. Detta kan låta väldigt underligt, när jag nu nämner det i en recension, men om du nu råkar vara en Star Wars fantast, och du går lite omkring i en spelbutik. Och då helt plötsligt ser Empire at war, så då får man någon sorts reflex åtminstone.

Nu lämnar vi Kampanjen och fodral snack, och nu drar vi över till Galactic Conquest som även inkluderas i Battlefront serien. Det är ungefär samma sak i Empire at war, fast med betydligt fler planeter att strida emellan. Det är ju alltid lika underhållande att se en sur Vader klampa emot Han Solo och hans hårige kamrat Chewbacca. Eller varför inte ta kontroll över allas favorit Amiral Accbar och gänget, som ska bekämpa den rakryggade Piett och hans flotta. Det är upp till dig att välja den roligaste sidan att spela som. Dock så rekommenderar jag Imperiet, och ni förstår säkert varför jag inte behöver förklara eller hur?

Det finns så många olika spellägen i Empire at war, så att man nästan håller på att glömma flerspelarläget. För att vara ärlig så är flerspelarläget ett av det bästa som jag någonsin har spelat. Många olika människor kan strida emot varandra eller köra 1vs.1 under kampanjen. Det är så roligt att jag nästan dör. Nästan.
Musiken kan inte kallas enformig, eftersom det inte finns något som klår Star Wars musiken. Ljudet är mer än godkänt, med dom kraftiga explosionerna som låter förbaskat bra. Och vi får inte glömma den härliga grafiken, och designen.

Som sagt då, alla Star Wars fantaster måste ju såklart ha ett exemplar av Empire at War i sin spelsamling annars så... nä jag ska inte säga vad man är. Men spelet är mycket bra till och med för att ha kommit 2007. Personligen så gillar jag det mer än Company of Heroes faktiskt, trots att det spelet fick högre betyg så är alltid Star Wars framför Historia. En stark åtta då. _Captian Price

Sammanfattning:Grymt äventyr med två hela arméer som ska bekämpa varandra. Lucasarts har gjort det igen! Kan man säga.

Testad version: PC

Slutbetyg: 8/10