Resident Evil 5

Jag är inte riktigt en stor spelare av zombie tv-spel, men det här spelet var ett grymt spel och som man borde verkligen spela.

I Resident Evil 5 så går man igenom olika områden i Afrika. Som en stad där zombie folk vill hugga av ditt huvud med en yxa eller bränna med en fackla. Ett träsk där du stötter på galna infödingar och alligatorer som slukar dej i en attack. Ett labhus där man mötter läbbiga monster som gigantiska insekter, zombie soldater och liknande alien djur. Alla dom här monsterna var just den utmaning man ville ha i spelet.

Storyn i spelet är rätt hyfsad och spännande. Chris ska tillsammans med sin partner Shiva gå igenom zombie fälten och stoppa den onda Wesker från att sprida ett virus runt över världen som förvandlar alla till zombies (Uroboros). Varje bana har spänning och brutal action.

Karaktärerna i spelet är väldigt fina och välgjorda. Chris ser ut som en hjälte men verkar lite överskattad av sina stora muskler.
Shiva är väldgit snygg och vällgjord. När man klarar första gången i spelet då man kunda bara va Chris så kunde man kunna va Shiva om man skulle varva det igen. Då tyckte jag att det var coolast att vara Shiva. Wesker är huvudfienden. Kläderna och förmågerna som han har påminds mycket av Matrix. Jag tror faktis att dom tog lite från det och gav det till honom. Det tyckte jag va lite fuskigt

Grafiken är snygg och vällgjord fast kanske inte lika storslagen som Metal Gear Solid grafiken.

Det som kan vara det mest negativa i spelet är spelkontrollen. för det första så går man väldigt sakta. Man måste trycka in gåknappen för att kunna springa och det blir jobbigt då man ska svänga eller vända. Sedan så blir kamran lite jobbig ibland. Till exempel när man vänder sig om och det står en zombie medan det står en anna zombie vid sidan utan att man vet det. då blir man slagen och förlårar dyrbar liv. Sedan om man får slut på skott på ett vapen i mitten av en strid så måste man snabbt ta fram ett annan vapen i vapen menun. Då om man är stressig så kan man av misstag trycket på en annan sak som kanske ett tomt vapen, skottpaket eller en röd växt som man sedan håller i handen av ingen nuta. Skjutandet i spelet är okej men pil siktningen är lite trög ibland. Man kan missa ofta och där man håller en sniper så är den ibland inte staddig.

Spelet är hyfsat långt och kan ta mer en fem timmar att klara.

Resident Evil 5 är ett grymt action skjutande spel. Skulle viljat dock att spelkontrollen var lite bättre.

Grafik 9