Professor Layton and the Curious Village

Skrivet av: MENTASM   2010-05-19

Gåta: Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?

Jag lånade Professor Layton And The Curious Village (härefter förkortat PLATCV) av min vän Jokez efter en sen kväll hemma hos honom. Efter en kort promenad genom regnet kom jag ner till tunnelbanan. Framför mig hade jag nästan en timmes resa hem - omringad av människor med betydligt mer alkohol i sig än jag hade. På med hörlurarna och på med min Nintendo DS.

PLATCV är i grunden ett pusselspel, vilket är en genre som har oändliga möjligheter men som ändå i regel slutar med monotona moment in absurdum. På senare år har det dock hänt enormt mycket med genren - exempelvis lyckades Puzzle Quest göra ett strategi-RPG där strategi-striderna ersattes av bejeweledpusslande - men ingen har lyckats utveckla genren lika strålande som Level-5 gjort med sin Professor Layton-serie.

Spelet sätter igång och jag är som fastslukad. Den grafiska utformningen är föga överraskande helt oantastlig - likaså miljön, som känns så fantastiskt nörd-brittisk att bara en japan kan ligga bakom det. Men det som slår hårdast är hur Professor Layton och hans unge adept Luke biter sig fast och kräver min närvaro. Knappast något spel har fångat mig så fullständigt från första sekunden.

Level-5 var med spel som Dark Cloud, Dark Chronicle, Dragon Quest 8 och Rogue Galaxy en av PS2-erans absolut främsta leverantörer och kanske den av alla som höll högst lägstanivå. I likhet med många andra japanska mästare har dock den sjunde generationens kraftkonsoler och dess grafiktörstande publik varit hård mot dem och det är föga överraskande att deras PS3-debut inte omkramats på samma sätt som deras PS2-spel. Lyckligtvis har de inte lagt alla ägg i samma korg. Enter Nintendo DS.

De första pusslena känns inte speciellt svåra, men de är varierande och får mig att känna mig smart, vilket är en lika ovanlig som välkommen känsla i ett spel. Jag börjar bekanta mig med strukturen i spelet när tunnelbanan plötsligt stänger dörrarna vid Slussen. Jävlar, jag som skulle byta här. Nåja, det går att byta i Gamla Stan eller T-Centralen om jag skulle glömma igen.

Nintendo DS var och är en fantastisk maskin - såväl för konverteringar av gamla mästerverk som Dragon Quest V och Chrono Trigger som för nyskapande spelidéer. Här gick det att lägga grafik-racet åt sidan och fokusera på göra perfektion av gamla spelkoncept eller att som i fallet Professor Layton - göra något som ingen annan tänkt tanken att göra.

Tunnelbanan åker på. Nu sitter jag på rätt tåg och kan återigen sjunka in i den fascinerande staden St Mystere. Och det gör jag. Jag pusslar för glatta livet och är så inne i spelet att jag inte märker vad som händer runt omkring mig. Först när en kille i 20-årsåldern faller emot min axel och sånär snubblar ner på golvet inser jag att det är bråk på tunnelbanan, att vi nog stått stilla vid stationen i flera minuter och att de flesta medpassagerare har aktat sig för att inte drabbas av missriktat fyllevåld.

Många av pusslen och gåtorna som fyller PLATCV är klassiska i ordets rätta bemärkelse, gåtor som ställts över middagsbord och lägereldar sedan antiken. Men ingenting känns malplacerat i PLATCV. Det är ett spel präglat av en sådan känsla för inramning och miljö.

Jag kliver av tunnelbanan och konstaterar att det fortfarande regnar. Men går man framåtlutad så skyddar jag skärmen från regn och kan fortsätta spela. Om sju minuter är jag hemma hos min sambo och min dotter. Men det blir inte så. Jag väljer en längre väg, enbart för att jag inte kan avbryta spelandet ens för att ta av mig jackan och skorna.

Professor Layton har utvecklats till en lång serie i Japan, med en trilogi, en prequel-trilogi på sant Star Wars-manér och en utannonserad extratrilogi. Till Europa har än så länge bara två delar dykt upp och även om uppföljaren Professor Layton And Pandora's Box vid ett ytligt betraktande innehöll samma element som PLATCV så saknades den där magin som tvingade till sig ovillkorlig kärlek.

Svar: Jag på väg hem, spelandes PLATCV

Medlemsrecensioner6
Samlat betyg: 8.6/10