Mass Effect 2

Tre år har passerat sedan BioWare släppte sitt fullkomligt stenhårda rollspel Mass Effect. Tre år sedan spelhistorien ännu en gång blev omskriven av dessa jättar. Tre år sedan jag räddade världen, nu ska jag göra det igen.

Många har säkert hört om min kärlek till Mass Effect, BioWares fullkomligt ypperliga rollspel från 2007. Vi pratar inte bara om ett mainstream äventyr på 5 timmar, nej. Detta var ett benhårt actionrollspel som friskt blandade filmiska dialoger med blytung story. Det var en frisk fläkt i genren och uppfyllde i stort sett allt ett spel behöver. Frågan är bara om BioWare kan göra det igen?

Jag kan börja med att berätta att Mass Effect 2 har en överföringsfunktion, vilket låter dig föra över alla dina handlingar och din egen karaktär i Mass Effect 2. Vem lät du leva, vem lät du dö? Alla val har konsekvenser, som låter dig huruvida du vill gå en "Paragon" (förebild) eller "Renegade"-väg (som jag inte vet säkert vad det betyder, men något i stil med "ond snubbe"). Detta förändrar hur karaktärerna ser dig och hur de reagerar mot dig. Spännande utveckling, speciellt vid de mer tighta punkterna i spelet.

I det första Mass Effect blev nästan hela universum utplånat, men när Commander Shepard steg in i bilden blev det givetvis ändring på det. I uppföljaren blir nu hela kolonier, konstigt nog bara människors, attackerade och varje invånare försvinner. Utan att ett enda spår av en strid finns. Fienden attackerar och försvinner. Och det är nu upp till Shepard att tillsammans med sitt egna dödsföraktande team som man under spelets gång samlar ihop, samt med "Cerberus" lista ut varför och vilka det är som anfaller. Samt hur man stoppar dem, såklart. Vilket visar sig vara på pricken så enkelt man tror att det är. Nämligen inte alls.

Det jag gillade mest med föregångaren var de otroligt välgjorda och roliga filmsekvenserna. Att själv styra vad karaktären sa, och om man ville vara Paragon eller Renegade, var definitivt beroendeframkallande och jag njöt av mellansekvenserna. Problemet var att det kunde bli något av ett hack precis innan motspelaren eller jag själv sa första raden text. Detta var ganska störande och förstörde en liten bit av filmkänslan. Detta är dock helt åtgärdat i Mass Effect 2, och numera är dialogen något av det mest underbara jag fått äran att uppleva inom spel. Vad som annars också är en nyhet är att man nu kan trycka LT eller RT och då framför en Paragon eller Renegade handling när ikonen visas på skärmen (vänster är Paragon, höger är Renegade). Detta ger extra glädje och jag känner mig nu ännu mer som i ett spel på riktigt. Karaktärerna står inte heller bara stilla på samma plats när de pratar, utan rör sig. Sätter sig i en soffa, viftar med handen lite nonchalant, knuffar iväg någon och låter riktigt bad-ass. Jag har inget dåligt att säga om det. Härligt.

Det enda direkta felet med Mass Effect var att skärmuppdateringen ofta gick i botten, vilket fick skärmen att hacka rejält vissa gånger. Detta irriterade ofta rejält, men det tar BioWare igen med råge. Bildskärmsproblemen är nästan helt borta i Mass Effect 2, och kan bara stanna för en hundradel när ordet "Saving" kommer fram på skärmen, men detta är knappt något som märks när man glider omkring på sitt rymdskepp, klar förbättring gentemot föregångaren som hade sina brister med vissa texturer också.

Juste, textur-problemet. För de som inte läst min första Mass Effect-recension kan jag berätta att jag nämnde de något dåliga texturer (texturer kan översättas till detaljer på områden) som tog cirka 4-5 sekunder på sig att laddas upp. Även detta problemet är borttaget, och grafiken är just nu så finslipad det bara går. Hutlöst läckra detaljer, underbart ljus och samma tokfräna animationer. Det förra Mass Effect står sig än idag med grafiken, Mass Effect 2 är ingen besvikelse.

I ettan kände jag att BioWare bara öste på med fler och fler sidouppdrag, som tillslut bara blev utfyllnad för att höja speltiden. I uppföljaren blir det dock ändring på detta, här har vi bara välgjorda sidouppdrag som inte känns som "Get there, do this" utan snarare "Get there, stop and think, do it". Man känner sig inte lika mycket som en allt-i-allo, utan väljs bara ut för de viktigaste uppdragen som kräver millimeter-precision (och ett döds-team) att faktiskt spela. Men det är mysigt med det nya upplägget, då det numera inte kommer lika många uppdrag som överfyller din Journal till bredden med trista uppdrag.

Det nya stridssystemet känns oerhört välputsat och finjusterat till högsta grad. Att styra Shepard i en strid känns nu ännu smidigare än någonsin. Vapnen använder numera ammunition i form av "Thermal Clips" som förhindrar överhettning. Utan det kan du inte skjuta. Shepard känns mycket tyngre, man samtidigt hundra gånger smidigare än i det första spelet. Jag känner ett djup jag aldrig gjorde i Mass Effect. Striderna blir snabbt beroendeframkallande och är inte längre hinder, utan underhållning i högsta grad.

Det absolut enda minuset med hela Mass Effect 2, är att det krävs långa laddningstider att ta fram de många detaljer som finns i hela spelet. Detta kan sänka speltempot en aning, men jag hade trots det pulsen i hundranittio efter slutstriderna. Och att bara ha ett enda fel i sitt spel, det är mycket mer än riktigt jäkla bra gjort.

Detaljrikedomen jag pratade om i tidigare stycken inkluderar mer än bara grafik. Numera är varje stad (några exempel är skräpplaneten Omega och Asari-kolonin Illium) mer levande, bilar flyger utanför fönstren. Folk har mycket mer levande konversationer, som man kan delta i om man gör rätt sak. En person hade tappat ett brev som jag under ett av mina många uppdrag hittade, vilket lät mig konversera med denna personen. Det känns som ett mycket roligare sidouppdrag som man bara får en chans att klara, innan området låses. Det finns även betydligt mer humorinriktade konversationer (som man dock bara kan lyssna på, inte delta i) på diverse barer som man skrattat åt ett stort antal gånger.

Mass Effect 2 är årets spel, massor av kategorier. Detta spel är ett fullständigt underbart äventyr, fullproppat med massor av timmar av ren briljans. Denna recension var i stort sett meningslös, hela jäkla Mass Effect 2 kan sammanfattas i ett enda ord.

Mästerverk.

Grafik - 9/10

Spelbarhet - 10/10