Mass Effect 2

Det är mödosamt att inte bli begeistrad i biowares senaste fragment i det pretentiöst voluminösa universum som spelskaparna åstadkommit. Efter en hänförande prolog, inbäddad ödesdiger panorering, tar äventyret sin början. Ett minnesrikt tidevarv med åtskilliga dramaturgiska kontroverser, farofyllda äventyr och hårdflörtad action.

En olycksbådande dystopi skildras, Mänskligheten står aningslöst på krigsfronten, illviljan från våra angripare är kolossal. Tillsammans med vårt nyfunna intergalaktiska släkte skall vi gå en utsiktslös och makaber framtid till mötes. Vi lever med den påfrestade förnimmelsen, men paradoxalt nog förblir vi ignoranta till detta diffusa faktum. Lyckligtvis så finns det personer som inte tolererar bemästring. Kommendör Shepard är av sådan natur.

En återupplivad och revanschsugen Shepard är spelets protagonist, människlighetens frälsare och universums rättfärdige pacifist. Med en ny, aningen notorisk, arbetsgivare i ryggen ger han/hon sig ut för att sätta skräck i forna, cyniska bödlar. Nu gäller det att rekrytera vapendragare. Mass effect 2 är mångfaldigt omväxlande. Här finns överbeskyddande idyller, heta slagfällt, överdimensionerade rymdskepp och liknande kuriosa. Alla är dock lika spännande att upptäcka.

Persongalleriet är spelets största behållning, och giver vitalitet och essens till spelets åliggande rekvisition. Det blir ett flertal pilgrimsfärder genom universum, och Shepard med tillkommande följe stöter på sinnesrubbade tyranner och illasinnade konspirationer i jakten på triumf.

När du inte är i strid är det konventionella dialoger som gäller. Konversation, samtal och social kontakt tar storyn vidare. Här har du även chansen att porträttera din eftersträvande individualitet. Godhjärtad hjälte eller samvetslös slyngel, du bestämmer.

Bioware har varit utomordentligt prudentliga under utvecklingen av spelet, det är påtagligt. Här har man verkligen dragit nytta av den kompetens som dom faktiskt besitter, inget lämnas någonsin åt slumpen, och det förtjänar mina finaste superlativ. Den grafiska prestationen förtjänar även den att lovprisas, den futuristiska designen och den annalkande stämningen är två bidragande faktorer som berikar tillvaron i galaxens alla trakter. Den alltid lika stämningsfulla musiken gör upplevelsen ännu rikare. Grafisk och musikalisk genialitet i dess mest autentiska formalitet.

Med facit i hand blev Mass effect 2 ett av de bästa spelen som genren idag har att erbjuda. Grafik, ljud och miljö har sammanvävts i perfekt harmoni och skapat ett äventyr av högsta dignitet!

Medlemsrecensioner31
Samlat betyg: 9.5/10