logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Fahrenheit

Fahrenheit är ett spel som inte riktigt liknar något annat. Här finns inget tungt maskingevär, plastgitarr eller motorsågsbajonett (inte för att de sakerna är dåliga, tvärtom). Det här är ett mystiskt äventyr som ofta är rent briljant. Det här är en film i spelform.

Lucas Kane vaknar upp ifrån en mardrömslik trans på en toalett på ett utefik i New York. Han har en kniv i näven och blod över hela kroppen. Han har ett okänt lik framför sig, uppskärda handleder och en enorm minneslucka. Här får du välja hur du ska gå till väga. Ska du försöka dölja mordet eller bara springa så snabbt tygen håller? Eller gå till polisen och åka dit på en gång? Gör du det så blir det en kort film. Oj förlåt, "spel" menar jag såklart. Man kan gömma liket, tvätta bort blodpölen på golvet och gömma kniven förslagsvis. Eller som sagt springa därifrån. Lucas Kane försöker nu ta reda på vad sjutton som hände.

Men Lucas är inte den enda karaktären. I bästa "Jagad"-stil så får du såklart följa med de som utreder muggmordet och styra dem med i deras jakt på mördaren. Det här är ett genialt drag som gör att du får följa tre karaktärer samtidigt. Två av dem, Lucas och Carla är dessutom väldigt intressanta karaktärer medans Tyler är lite småtråkig. Lucas är intressantast dock av dem allihop, att följa honom medan han blir bara mer och mer nedbruten och galen är oerhört spännande medan han söker runt efter svar på varför mordet skedde.

Hela äventyret, utan att avslöja allt för mycket leder till mycket ockult mumbojumbo som bara tar sig till lite strax över halva äventyret. Mysteriet blir bara tätare då, osäkerheten byggs upp- spänningen blir bara större. Det här är när spelet är som bäst, handlingen är fantastiskt. Kanske den bästa handlingen på väldigt länge. Dessvärre så måste de fått problem att knyta ihop säcken sen för den sista tredjedelen haltar rejält. Det kan vara för att mystiken och osäkerheten försvinner på grund av ökad klarhet av storyn. Det som gör de första två tredjedelarna så fantastiska och engagerande försvinner ju då. Det blir inte fasansfullt dåligt, men kontrasten mot resten blir stor. Eller jo, det är dåligt.

I övrigt så är grafiken inte så jättesnygg, däremot så är den "filmad" på ett snyggt sätt med flera rutor samtidigt ibland, som påminner om "24" tror jag. Rätta mig om jag har fel. Ljudet är däremot bra och passar klockrent till spelet. Uppdragsvariationen är verkligen något att hänga under julgranen också. Vid ett tillfälle springer Kane från imaginära monster på sitt jobb, i ett annat så tar sig den mörkrädde Carla igenom ett mentalsjukhus med elektricitets-problem och undviker mentalpatienter på vift. Bara som exempel.

Kortfattat:

+plus

-Uberbra story och uppbyggnad av storyn till och börja med.