Svenska
MEDLEMSRECENSION

Mafia II

Skrivet av: Zime   2010-09-03

Ett spel har levt i mina drömmar sedan 2003. Väntan är över. Mafia II är här.

Mafia II är ingen regelrätt uppföljare till det första spelet, egentligen. Det bygger inte vidare på handlingen från det första spelet, spelets karaktärer är helt nya och man lattjar inte runt i Lost Heaven längre.

Hur kan det då ha bära namnet Mafia II? Finns här någon förklaring?
Jo, spelet känns igen direkt, om man har spelat det första. Det är tungt, vuxet, storyfokuserat som tusan. Och så får man inte köra för fort. För då kommer polisen med böteslappen i högsta hugg. Det är så realistiskt det kan bli, innan det blir tråkigt, och alla mängder detaljer som proppats in i världen är enastående. Imponerande är bara förnamnet.

Handlingen i Mafia II tar vid år 1943. Vito Scaletta stiger av tåget i Empire Bay, efter att ha tampats i det hårda kriget. På tågstationen möts han av sin vän Joe, och innan man vet ordet av är dessa två kumpaner på brottets bana. Den hårda banan.
Jag vill inte avslöja för mycket av själva handlingen, utan nöjer mig med att säga att spelet fokuserar på Vito och Joe, och hur de kommer djupare och djupare in i den mörka verklighet, som är Mafian. Vito är en intressant gosse. Han är rolig att spela som. Han passar in i rollen perfekt. Joe likaså. Sedan blir det lite för mycket. Många karaktärer att hålla reda på, många olika familjer. Mycket som vill berättas, i en historia som helt enkelt är för liten.

Staden Empire Bay, som spelet utspelar sig i, är till bredden fylld med detaljer. Fotgängarna har för sig saker, handlar korv, köper kläder. Står och pratar.
2K Czech har lagt ner massvis och åter massvis med tid på att få till atmosfären, och de har lyckats med bravur.
Vad jag dock inte gillar är att man nästan aldrig har tid att få se staden, i sitt eget tempo. Man har alltid någonstans att åka, någonting att göra, ibland med tidsbegränsning. Visst kan man kolla runt i staden när ens uppdrag är "Go Home", men då finns istället inte så jättemycket att upptäcka. De saker som finns är dock otroligt stämningsfulla. Att besöka den lokala restaurangen för att köpa en kopp kaffe och en ost&skinkmacka är bara så underbart härligt, fast det inte egentligen finns någon som helst mening med det. Förutom just det då, själva känslan. Samma med att tanka bilen, köpa kläder, eller varför inte trimma ditt åk och byta registreringsskylt. Men samtidigt är detta ett linjärt spel, och man ska inte utforska staden speciellt mycket. Det är inte tanken. Man ska göra det man ska, det uppdraget säger åt en att göra. Men när staden är så gudomligt vacker att se på, skulle det vara roligt med lite mer interaktion med den.

Själva uppdragen är naturligtvis mer än "Go Home". De är varierade, och ofta riktigt bra, och roliga. Till en början handlar det om att köra lite bil, sno en bil. Göra lite småsaker. Dessa gör sitt jobb, absolut. Men det är senare, när mängder av vapen och död tas vid, som det blir riktigt intressant. Jag gillar verkligen spelkontrollen, den sitter som en smäck, och coversystemet är riktigt, riktigt bra. Att skjuta sig fram med en Tommygun i en lagerlokal är lika härligt som man kan ana, och fienderna beter sig ungefär som de borde. De tar skydd, kastar granater (ibland) och dör av inte alltför många skott.

Vad som är felet med dessa actionsekvenser är helt enkelt att de är för få. 2K Czech vill att man ska leva sig in i rollen som en maffiakille, och då skjuter man inte drösvis med folk varje dag av sitt liv, det förstår jag. Men det hade varit roligare. Punkt. Jag saknar även biljakter. Jag hade på förhand sett fram emot dessa otroligt mycket. Att sladda runt med en skrottig (men ganska snabb) 50-tals bil medans bovar bakom jagade som galningar med stora vapen i högsta hugg. Om jag räknade rätt var det två igenom hela spelet. Kanske tre. Men för lite, helt klart.

Om man ska gå in på grafisk kvalité, så kommer nog de flesta till slutsatsen att detta är ser riktigt, riktigt bra ut. Jag spelade på Xbox 360, och visst, det står sig inte mot PC-versionen, det gör inte det. Det hackar och hostar en del, men nog sjutton är det vackert.
2K Czech har fått till 40- och 50-tals atmosfären helt rätt, med bilar, kläder, frisyrer, reklam, vapen. Allt känns 100 % rätt.
Ljudet är också det magnifikt och lämnar inte något att önska. Ljudeffekter från vapen, bilar och Empire Bay i stort är av toppklass. Soundtracket är superbt, och innehåller klassiska 50-tals dängor som man mer än gärna nynnar med till.
Det känns verkligen att arbetet med detta spel är genomtänkt, in i minsta detalj, så att säga.
Grafiken och ljudet, otroligt imponerande, bägge två.

Mafia II är ett spel jag hela tiden vill älska, men har svårt för att i slutändan göra. Det är verkligen inte perfekt, långt ifrån. Storyn blir för mycket, biljakterna är för få, världen skulle ha varit mer tillgänglig. Det är inte spelet som levde i mina drömmar. Det är lite av en besvikelse. Men samtidigt vill jag poängtera att detta är ett unikt spel, ett spel med så mycket ambition bakom sig att jag verkligen uppmanar dig att införskaffa det. För du kommer att få uppleva det tveklöst bästa Mafia-spelet, sedan Mafia I.

Medlemsrecensioner17
Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10