Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
MEDLEMSRECENSION

Halo: Reach

Halo: Reach är förmodligen det Halo-spel som jag sett fram mest emot. Och det levde med råge upp till förväntningarna.

Kampanjen känns direkt från början mörkare och mer olycksbådande. Om man tittar upp mot himlen ser man skvadroner av Banshees anfalla lika många Falcons. Krigskänslan är på topp. Reach kommer att falla och det finns inget du kan göra åt det. Tyvärr känns dina kompanjoner i Noble-team ungefär lika verkliga som urklippta kartong-figurer. De hade kunnat ta mycket större plats i storyn (Halo 3: ODST, anyone?).

Halo: Reach är svårt. Ibland överjävligt svårt. Men den som är tålmodig och lite smart kan segra över covenanterna även på de svårare svårighetsgraderna.

Men det som verkligen lyser i Halo:Reach är multiplayern. Vapnena är balanserade och det råder ingen brist på spelsätt, dock så är utbudet av banor, särskilt i Invasion lite väl magert.

Även några vapen har ersätts/lagts till. Ersättningen för den mycket omtyckta Battle Rifle'n stavas DMR. Ett semiautomatiskt vapen som känns perfekt - inte för svagt, inte för starkt. Granaterna har också blivit mycket kraftigare jämfört med Halo 3, om de i 3:an kändes som små smällare är de i Reach som en mini-nuke . Likadant är det med pistolen, som nu är återställd till it's former glory.

Vapen i all ära, den största nyheten är ändå armor abilities. Alla som lirat Halo 3 känner till några av de här förmågorna (sköld, osynlighet). Men Bungie har även lagt till några andra riktigt användbara förmågor, som t.ex armor lock som gör dig odödlig - men du är helt orörlig. Med finns även sprint (äntligen, Bungie!) och jetpacks (!). Evade finns också (den där VÄLDIGT irriterande slängningen som alla Elite's gör i kampanjen), och hologram (som skickar iväg en kopia av dig till en punkt du själv bestämmer)

Firefight från Halo 3: ODST gör comeback i Reach and it's bigger and better than ever! Äntligen finns matchmaking i Firefight och det kan vara riktigt kul att spränga covenanter till småbitar i rocketfight ;)

Forge har fått en total genomgång och det är bra. Riktigt bra faktiskt. Själv är jag ingen expert, men jag har ändå lyckats knåpa ihop två hyfsade banor med relativ enkelhet. Räkna med att se många kreativa skapelser i Forge framöver.

Nya the Armory är väl också värt ett omnämnande. Nu kan man customisera allt på sin spartan, ända ner till rösten. Och den där "måste ha" känslan infinner sig snabbt när man ser vilka läckra rustnings-delar som följer med senare ranker.

+Fantastisk multiplayer
+Fulländad spelkontroll
+Bra grafik och design
+Ljudet känns helt rätt, vapnen låter tyngre och råare
+Godkänd story
+Forge känns perfekt

-Borde utnyttjat resten av Noble-team mer i storyn
-För några banor i multiplayer

Kampanjen: 8/10

Multiplayer och Forge: 10/10

Medlemsrecensioner42
Samlat betyg: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10