Final Fantasy XIII

Den stilriktiga huvudmenyns pianotoner välkomnar mig till ett futuristiskt och, kan det tyckas, litet mer vågat Final Fantasy. Mer akrobatiska strider och ursnygg grafik agerar ögongodis till många grafikhorors skamlösa, dock berättigade, glädje. Detta i kombination med en bra story, ett långlivat äventyr och goda soundtracks torde stava succé... eller?

Det skall medges redan nu att Final Fantasy XIII är ett bra spel. Smaka på ordet, sug lite på dess olika kanter och sidor och försök sedan avgöra ifall det smakar besvikelse eller något annat. För min del, kära läsare, blev jag relativt besviken på detta spel. Striderna är behagliga att skåda men bristen på djup förvandlar ofta spelets många strider till tumgymnastik då man bankar på X-knappen och inget annat. Vid svårare motståndare, såsom spelets bossar, krävs uttänkta taktiker och det är då spelets Paradigm-system glänser. Systemet låter en leka med sex olika klasser och att skifta karaktärernas arbetsuppgifter under brinnande strider är nödvändigt vid svårare utmaningar.

Ett annat irritationsmoment är hur linjärt spelet är. Detta är ett drag som möjligen är till för att ge spelaren en chans att fokusera mer på storyn. Men även om historien må hålla en måttligt intresserad eller t.o.m. engagerad ibland, så lyckas de tråkiga striderna ofta avskräcka spelaren från att ta sig från punkt A till punkt B. Historien eskalerar till något större och blir väldigt intressant först vid spelets sista kapitel, ungefär samtidigt som linjäriteten får ett abrupt slut och sidouppdrag blir tillgängliga. De goda ljudspåren som jag nämnde i början av texten är relativt få - och lyckas ibland vara obskyra. Vem gillar t.ex. hissmusik då man slåss?

Några av spelets få ljuspunkter är de många intressanta dialogerna som ofta får en att njuta av storyn och de otroligt vackra, stora och varierade miljöerna. Final Fantasy XII förtjänar således betyget sju.

Medlemsrecensioner16
Samlat betyg: 7.9/10
1