Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
MEDLEMSRECENSION

Halo: Reach

Dadum! musiken dundrar i högtalarna, jag svävar, fort, rymden, The final Frontier.
Inget kan stoppa min framfart, inte rymdgrus eller något annat, en planet blottas framför mig, Reach. Bungies avslut, deras farväl.

Men är slutet lika gripande och bra som början?

Jag möts av nya fräna menyer det första som sker när jag sett introt, det är en lättsam sparsmakad meny utan massa strul, lätt manövrerat och snyggt som attan!
Samtidigt hörs otroligt vacker musik i mina öron, klassisk Halo känsla, euforin är nära.

Jag startar raskt upp första uppdraget, du spelar som Noble 6 en ny rekryt i ett gäng av spartan III en mera slit och släng grupp som åker på självmordsuppdrag där det behövs. Denna gång ska dom undersöka en anomalitet på Reach och självklart dyker då covenanten upp, denna otroliga stridsmaskin som förstör allt i dess väg och nu är de framme vid en av människornas viktigaste världar. Alla vet vi hur Master Chief flydde från Reach medans det utplånades, så vi vet slutet, men hur är vägen dit?

Genom storslagna strider med Warthogs, Banshees och Wraiths tar vi oss sakta fram genom en välpolerad story som känns intressant även fast man vet hur allt ska sluta, men det kanske är det som blir charmen, att man känner att det blir sämre odds för varje minut som går och att då uppdragen känns progressivt svårare tillför till denna upplevelse.
Storyn är som sagt mycket bra, men det är svårt att inte sakna att vara Master Chief och spöa både Covenant och Flood så jag blir aldrig så engagerad såsom jag blivit vid böcker eller andra spelupplevelser med Master Chief.

Som vanligt briljerar spelkontrollen med lättstyrda fordon utan att kännas lätta att bemästra som ett äkta proffs.
Då det bara är att plocka upp dosan och spela för en van xbox spelare och ha maximal precision gör det lätt att strunta i genomgångar i kontroller eftersom allt sitter där man vill ha det och inget känns onödigt eller slarvigt gjort.

AIn är också väldigt bra, då verkligen på de svårare nivåerna, Heroic framförallt där det är en riktigt utmaning att spela då man blir flankerad gång på gång och det blir riktigt tufft, men dock så är AIn inte perfekt framförallt inte när det gäller Marines.
Ibland stannar dessa bara upp och gör ingenting, och ibland kan de få för sig att köra ner för ett stup med dig bakpå warthogen i soffan blir jag sittandes undrande, WTF!?
Men detta händer dock ytterst sällan dock när det väl händer så blir man jäkligt irriterad och samt konfunderad av hur det där kunnat gå till.

Rent grafiskt är Halo ett snyggt spel, vapnen och figurer känns väldigt polerade och detaljerade men man strör inte på med detaljer för att visa det, stilrena fordon med ej så mycket prylar tillför för denna stilrena känsla, dock så kan man ha en åsikt om lila verkligen är Covies färg men men. Ljussättningen är den också mycket bra gjord men det bästa är nog de otroliga Skyboxes som spelet innehåller, de får en att känna sig som en otroligt liten del av det hela och bidrar mycket till spelets känsla...

Jag ska hålla mig kortfattad om ljudet då jag inte är en ljudexpert eller har något bra ljudsystem, men en sak är säkert, det är mycket bra ljud. Allt ifrån musiken som ännu en gång kan stoltsera som en utav det bästa i ett spel, någonsin. Utan denna magiska musik skulle Halo aldrig vara där serien är.

Och som avslutning, Multiplayer, åh du underbara multiplayer. Bungie är tillbaka med ny multiplayer och visar att det inte varit tur utan att de verkligen innehar skickligheten att skapa bra spel gång på gång. Det finns många olika spelsätt; Death match, snipers, zombies, Swat och lite en favorit för mig, Invasion. Där man tar över kontrollpunkter på en karta och progressivt tar man sig vidare och låser upp nya vapen och armor powers, vilket gör striderna tätare och mer intressant under tiden i matchen. Armor powers är också en ny sak i Halo, man får en special förmåga för varje sak man väljer, det kan vara allt ifrån att springa jättefort till att kunna krypa ihop sig till en skyddande boll och då tex förstöra en Ghost eller liknande som kör på en.

Som avslutning vill jag påpeka att för alla xbox ägare bör detta vara ett givet köp, tack vare dess varierande multiplayer och spännande kampanj och då nämner jag inte Firefight som dock endast tar liten del av spelet.
Men allt som allt gör detta till ett makalöst spel och ett värdigt avslut från Bungie, deras nästa projekt ser vi redan fram emot!

- Lite oengagerande story, något strulig AI vid vissa tillfällen.

+ Otroligt maffig musik ackompanjeras med en magnifik kampanj och ett väl genomarbetat multiplayer läge som kommer skänka många timmars icke sömn

Grafik 8/10
Ljud 10/10
Spelbarhet 9/10
Hållbarhet 10/10

Betyg: 9/10

Medlemsrecensioner42
Samlat betyg: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10