FIFA 10

Fifa 10 var det första spelet jag köpte till PS3. Faktiskt var det största anledningen till att jag skaffade en Playstation över huvud taget. Innan hade jag bara Nintendo och Wii har inga seriösa fotbollsspel. Men 2010 var VM år och jag var sjukt sugen på ett fotbollsspel.

Jag har sedan 2003 varit trogen Pro Evolution Soccer-serien. Men nu tycker jag att Fifa gått ikapp. Spelen snor friskt fram och tillbaka ifrån varandra och utvecklar svagheter ständigt. Från början var Fifa arkadfotboll med licenser, finter och grafik som största säljabonnemang. PES-serien hade känslan som jag värderade högst. Nu har FIFA också riktigt bra känsla. Faktum är att jag direkt nästan hela kontrollen på FIFA tack vare att den är identisk med PES-seriens. Och taktiken passningsspelet är också snarlika. Direkt online kan jag utmana i FIFA 10 tack vare min erfarenhet från PES. Jag väljer bara ett av spelen pga av att jag vet att det själ så mycket tid. Och jag vill hellre ha en bra onlineranking och ha låst upp allt i ett av spelen än att ha kommit halvvägs i båda. Jag förutsätter att kontrollen är ganska snarlik i båda spelen. Jag tycker faktiskt den är nästintill fulländad nu, det märker man på hur lite som förändras från år till år. Med den premissen väljer jag spelet med flest licenser och riktiga spelarnamn. Som fotbollsnörd är sådant viktigt för mig och jag har lagt oändliga timmar i PES-serien på att rätta till felaktiga namn och göra transfers. I FIFA finns automatiska transferuppdateringar, mängder med ligor och självklart identiska spelarnamn och utseende på de bästa. Något jag dock är lite besviken på med licenserna är att det finns så få landslag. Massa toppnationer i Afrika saknas t.ex. Det är förmodligen för att EA vill att vi ska köpa FIFA World Cup för fullrpris, lite snålt kan jag tycka då det spelmässigt skiljer väldigt lite på plan. En annan sak jag stör mig på är att det inte kom någon transferuppdatering med sommartransfers 2010. Det gör att det blir en lucka i augusti-september innan FIFA 11 släpps där laguppställningarna känns gamla.

Det som är bra med FIFA 10 är att man måste tänka fotboll för att vara bra på spelet. Offensivt får man tänka löpvägar, hitta ytor, få lagom tempo i passningsspelet så att man fortfarande behärskar bollen men motståndaren inte hinner med. Utan att träna så mycket har man direkt ganska bra koll på spelarna och kan passa runt bollen för att skära sig igenom motståndarförsvaret. AI:n på datorspelarna är riktigt bra. På amatör kan man egentligen springa rakt igenom vilket är perfekt om man bara vill träna kontrollen, medan på World Class får man en riktig utmaning och spelet mest blir ett ställningskrig på mitten. För att dra en ny jämförelse till PES går det inte längre att Cruijff-vända bort backarna på kanten på samma sätt hela tiden. Både när jag styr försvararna och med datorstyrda lag känns det sammalagt balanserat. Inga ytterbackar som missar offsidefällor, backarna täcker skott, hänger med i ryck och tillåter dig inte göra några enkla mål. Målvakterna känns också precis lagom bra. På frilägen gör du för det mesta efter lite träning, utanför straffområdet måste skottet vara något speciellt för att gå in. Just frilägen är jättebra att man får träna på innan varje match när spelet laddas. Det är just den typ av situationer som man behöver kunna i matchen.

Det finns ett brett utbud egna turneringar man kan skapa. Cuper, ligor inklusive licensierade där du kan spela t.ex Premier League över flera säsonger med upp- och nerflyttning. Om du tröttnar på det vanliga läget där du styr hela laget finns läget Be A Player där du bara styr en spelare. Det är här Fifa 10 utmärker sig som något unikt som jag inte sett tidigare. När du bara styr en spelare får du tänka på ett helt annat sätt. Du har inte längre kollektivt medvetande där passningsspelet kan gå som ett snöre eftersom man vet innan man får bollen. Å andra sidan kan man nu ta löpningar för att komma igenom försvaret, Pro-kameran gör att man lättare kan se målet i frilägen och vilka passningsalternativ man har framför sig. Som Be a Pro blir det på ett sätt mer realistisk fotboll i och med att man behöver tänka på löpvägar, täcka ytor, markera din gubbe eller zon och konditionen! Efter de första matcherna kommer du vara helt utmattad en bit in i andra halvlek. När man styr alla 11 spelarna håller man i stort sett R2-knappen intryckt hela tiden för att springa fort med den spelare som är närmast bollen. Det kan du inte göra när du bara styr en spelare eftersom du kommer ta ut dig fullständigt. Här gäller det att ta sina tillfällen när det är läge att göra offensiva räder.

Vad som kommer hålla dig klistrad i FIFA 10 och fortfarande plocka fram det ett år efter inköpet är dock onlineläget. Matcher mot datorn blir alltid statiska när du efter en stund lärt dig att utnyttja samma misstag (även om det är svårare än någonsin). Online kommer det mänskliga misstag. Det går att dribbla förbi sista backen eftersom motståndaren inte alltid är med på det när du passat de senaste 10 anfallen. Du får också mer tid att nöta försvarsspel mot skickligare lag. Jag gillar hur vikten i Fifa 10 ligger i att ett bra passningsspel lönar sig. Det ger kvalitativa matcher. Det bästa laget vinner oftast, men kontringar är väldigt bra i spelet så man får tänka sig för innan man gör en riskabel passning på mittplan, eller pressar högt i försvaret med en mittback...

Självklart ska man idag hellre köpa FIFA 11. Men tian kommer ändå finnas i mitt minne som sitt bästa fotbollsspel på sin tid.

Medlemsrecensioner12
Samlat betyg: 8.8/10