Apollo Justice: Ace Attorney

När Phoenix Wright dragit sig tillbaka blir det dags för Apollo Justice att göra entré.

Phoenix Wright: Ace Attorney - Trials and Tribulations var ett spel jag gillade väldigt mycket. Så mycket att jag belönade det med 10/10. Det som fick mig att sätta det betyget var den fantastiska storyn spelet innehöll. I efterhand känns det väl lite fel att jag satte tio av tio enbart pågrund av storyn, för spelet innehöll i princip inga nyheter alls sedan tidigare delar i serien. Men i alla fall så har spelat igenom den fjärde delen ur Ace Attorney serien nu.

Som titeln antyder så är det inte längre Phoenix Wright man spelar som. Istället tar man sig rollen som debutanten Apollo Justice, hela fyra år yngre än vad Phoenix var när han gjorde sin debut. Vilket såklart medför att Apollo är mycket mer skakig och osäker. Apollo Justice utspelar sig sju år efter Trials and Tribulations. Och det är väl inte så svårt att inse vad Capcoms mål varit - en omstart för serien så att fler människor bara ska kunna plocka upp det och spela utan att behöva erfarenhet ifrån de tidigare spelen. Och där tycker jag att Capcom lyckats. De släpper inte tidigare spel helt utan håller kvar vid de med referenser, en del musik och några enstaka karaktärer. Men jag kan väl inte säga att det är ett måste att spela tidigare delar ur serien innan man börjar med Apollo Justice.

Att Apollo Justice tar vid sju år efter Trials and Tribulations innebär att nästan inga av karaktärerna från Phoenix Wright spelen är med. Dick Gumshoe har bytts ut mot Ema Skye, som hjälpte Phoenix i bonusuppdraget från det första spelet. Miles Edgeworth, Franziska Von Karma och Godot är utbytta mot Klavier Gavin, som på dagen sätter dit brottslingar i rättsalen men på natten rockar loss med sitt band The Gavinners. Som tur var är Phoenix Wright också med i en stor del av spelet. Phoenix dotter Trucy blir också Apollos sidekick. Jag tycker att Capcom gjort ett bra jobb med karaktärerna trots att man saknar Gumshoe lite. Även om de gamla karaktärerna var aningen bättre så är de nya ändå klart godkända.

Capcom har lyckats väldigt väl med storyn i Apollo Justice, trots att det nästan skulle kunna kallas för fristående eftersom de har så lite att göra med Phoenix Wright spelen. Karaktärerna är bra, kapitlena håller betydligt jämnare kvalité än de i Justice for All och det sista "caset" är ett av de bästa i hela Ace Attorney serien. Efter att ha läst på Internet att storyn i Apollo Justice inte skulle vara lika bra som Phoenix Wright spelen så var jag en smula orolig, något som visade sig att jag var helt i onödan.

Något som irriterade mig med både Justice for All och Trials and Tribulations var att ingen av de introducerade några nyheter alls förutom magatamin sen den första delen i serien. Och nej, tyvärr. Apollo Justice presenterar ingenting vi inte sett förut. Något jag tycker är extremt underligt eftersom Apollo Justice, till skillnad från Phoenix Wright spelen, utvecklats specifikt till Nintendo DS. Capcom har gjort några tappra försök som att man kan undersöka bevismaterialet i 3D, tillfällen då man ska använda sig av "scientific investigations"(leta efter fingeravtryck, läsa brev utan att öppna kuvertet, såna saker) och Apollos armband.(återkommer till det)Jag tycker Capcom gjort väldigt svagt ifrån sig. Jag har alltid tyckt att Ace Attorney spelen kunnat utvecklats mer och nu när Capcom verkligen haft chansen så är de ändå de använder sig av Nintendo DS:ens 3D-funktion.

Det finns dock en väldigt lyckat nyhet som visserligen kommer till användning lite för sällan men när den väl gör det fungerar det perfekt. Och det är Apollos armband som låter honom se när folk ljuger under en rättegång. Apollos armband fungerar som ersättare till Phoenix magatama, som lät honom se när folk ljög. Skillnaden är att Phoenix magatama användes under informationssamlardelarna av spelen och inte under rättegångarna tvärtemot Apollos armband. Och att Phoenix magatama inte fungerade särskilt bra. Apollos armband fungerar som så att när folk ljuger under korsförhör så känner han det i armbandet. När någon säger något som verkar misstänksamt så trycker man på en knapp så går man in i någon slags slow-motion läge där man ska lokalisera någonting på personen man korsförhörs kropp som visar att den ljuger vid precis det tillfället den säger något konstigt. Till exempel någon som svettas när han ljuger. Det fungerar bra, med undantaget i logiken att man bevisar att en person ljuger bara genom att säga att han "tittade åt ett annat håll precis när han sa någonting" är väldigt underlig. Och sen kommer det som sagt till användning för sällan.

En område som det första spelet och Trials and Tribulations briljerade i totalt var musiken. De spelen innehöll den mest storslagna musik, som man rycktes med totalt i. När man precis lagt fram bevis att mördaren egentligen är den som sagt sig vara ett vittne och "Pursiut - Caught" spelas då är det svårt att inte se storheten i spelen. Lyckligtvis är Apollo Justice inte sämre. De försöker inte förnya musiken som Justice for All försökte utan musiken påminner en hel del om den i det första spelet. Medryckande, kraftfullt och jävligt storslaget. Musiken är minst lika bra som den i tidigare delar.

I Apollo Justice så har såväl ljudet som grafiken uppdaterats. Det är självklart fortfarande textbaserad dialog och mestadels still bilder men det märks att spelet är utvecklat till DS och inte Gameboy Advance. Såväl omgivningarna som karaktärerna ser betydligt fräshare ut än de i Phoenix Wright spelen och Apollo har betydligt fler animationer än Phoenix hade. Det finns även en del coola animationer som aldrig kunde ha varit möjliga till Gameboy Advance, som när Klavier spelar luftgitarr. Angående ljudet så låter det bättre än tidigare delar. Men fortfarande inte klockrent om man kör utan hörlurar. Jag råder en att köra med hörlurar.

Ja, det finns väl inte så mycket mer än det att säga. Apollo Justice är väl mer eller mindre samma spel som tidigare delar i serien fast med fräshare grafik och en ny story. Som jag nämnde finns det ett par nyheter som Apollos armband och möjligheten att undersöka saker i 3D, men det känns ändå fattigt. Jag belönade Trials and Tribulations med högsta betyg och trots att Apollo Justice är i princip samma sak så börjar det bli lite tröttsamt nu. Capcom behöver förnya Ace Attorney serien. Annars så är Apollo Justice ett väldigt bra spel som man definitivt lär gilla om man gillat tidigare delar ur spelserien. Det innehåller en bra story, intensiva rättegångar och bra musik. Och jag tvekar inte att säga att Apollo Justice är betydligt bättre än den andra delen i serien.

Samlat betyg: 8.3/10
1
2