Battlefield: Bad Company 2

Här har vi den. Efter hela 250 timmar på slagfältat så är Sudden Death äntligen redo att framföra sina åsikter om Battlefield: Bad Company 2.

"So It Begins." - Bernard Hill.

Hur ska man börja? Vad sägs om från början? Jag inhandlade spelet på dess release. Jag hade avnjutit kampanjen i ettan två gånger innan jag lämnade tillbaka spelet i jakt på något som varade längre, och väntade mig således inte speciellt mycket av uppföljaren om jag ska vara ärlig. Huvudanledningen till mitt spontanköp var att jag helt enkelt sugen på ett nytt FPS, då avsaknaden av ett vettigt alternativ på PC-fronten sedan Call of Duty 4: Modern Warfare hade lämnat mig otillfreställd, helt enkelt.

Allt jag visste före mitt inköp var att omgivningarna nu, praktiskt taget, var helt förstörbara (mer om det senare). Lyckligtvis så visade det sig att vara en av de bästa investeringarna jag någonsin har gjort.

Vi börjar grafiken, då detta tydligen är en ytterst viktigt del enligt denna generationens "gamers".

Kort sagt. Frostbite motorn fortsätter och imponera, och grafiken lämnar inte mycket att önska. Texturerna är skarpa, samt både explosionerna och ljussättningen är förstaklassigt ögongodis.
Visst, grafiken hade kunnat vridas upp ett par steg, speciellt skuggeffekterna, men samtidigt så är BFBC2 i första hand ett multiplayerspel. Vilket betyder att ju fler som kan spela desto bättre för både utvecklare och spelare.

En nackdel är att det flyger runt mycket damm i spelet, vart du än befinner dig. Detta, halvt ogenomträngande, fanskap (vare sig det är brunt, grått eller vitt) gör så att spelet kan kännas aningen enfärgat och minskar ens synfält markabelt. Realistiskt eller inte, du kommer att störa dig på det förr eller senare.

Nu kommer vi till ljudet, och här finns det egentligen bara en sak att säga:

Perfekt.

Ljudet är, överlägset, det bästa jag någonsin har hört i ett spel. Exposioner får bokstavligt ens nackhår att resa sig, samt akustiken är verkligen superb. Sällan har jag hört så realistiska ekon i något annat spel. Ta vapnen som låter brutalt tunga, och lägg till realistiska stridsdialoger så du har inget annat än en briljant spelupplevelse.

Du hör även fåglar kvittra i djunglen, du hör vinden susa igenom öknen, du hör dina kamrater desperata skrik efter sjukvårdrare. Allt detta bidrar till en sjuhelvetes ljudupplevelse som kommer att vara svårslagen av andra spelutvecklare i ett bra tag framöver. Ett vältränat öra kan även höra vart fiendesoldaterna befinner sig, vilket gör att en 'stealth-liknande' spelstil blir extremt spännande.

Det finns en hel hög med vapen i BFBC2. Du kommer garanterat att hitta ett flertal favoriter då de är väldigt varierande från varandra, och med endast ett ytterst fåtal undantag så fungerar vapnena utmärkt. Du träffar där du siktar, och man upplever verkligen känslan av hur brutala vapnen egentligen är.

Som ni nog vet så är BFBC2 mer åt det realistiska hållet jämför med de största konkurrenterna på marknaden.

Avfyrade projektiler flyger inte längre i en rak bana, utan DICE har 'utvecklat' ett ytterst intressant fenomen kallat 'bullet-drop' som vi ser alldeles för sällan i liknande spel. Detta betyder helt enkelt att gravidationen påverkar kulans bana, och på så sätt måste krypskyttar genomgå en hel del träning innan de sätter ett perfekt nackskott på en kilometers avstånd, samtidigt resulterar detta i en otroligt tillfredsställande känsla när detta väl händer.
Det tar även en stund innan kulan når fram till sitt mål, vilket är speciellt märkbart på extremt långa avstånd. Detta gör det ännu svårare att spela som en effektiv krypskytt, och förhindrar därmed att alla lagen sitter och trycker bakom diverse buskar med krypskyttegevär. Visst, en del 'kampande' förekommer fortfarane, men så länge du förflyttar dig med jämna mellanrum så kan du med enkelhet undvika att bli en levande måltavla för dina fiender.

Rekylen är även (måttligt) realistisk på de flesta vapen. Inte längre skjuter du ner en fiende med UZI på 400 meters avstånd utan en rejäl dosa med ren tur. Spridningen under helautomatisk eld är verkligen märkbar, en hatad taktik, 'Spray'N'Pray' ger sällan någon större tillfredställande utdelning förutom i extrem närstrid. Du måste istället förlita dig på att avfyra två-tre skott i taget och att sedan låta siktet falla tillbaka till sin ursprungsposition för att ha någon som helst chans i prickskyttedueller på längre än 15 meters avstånd

Kanske inte drömscenariot för de lite mer oseriösa spelarna (som är inte vana vid detta från ovanämda konkurrerande spelserie...) men det mig passar det utmärkt.

Fordonen fungerar även utmärkt. Varken träd, sandsäckar eller fotsoldater formar något vidare hinder för din ~63 ton tunga Ambrams stridsvagn om du bestämmer dig för rusa rakt emot dem i toppfart. Den största delen av miljön är helt förstörbar vilket bidrar till väldigt varierande multiplayer-matcher, skydd kan med enkelhet improviseras och kratrar från forna explosioner är väldigt uppskattade om inga andra betäckningsmöjligheter finns tillgängliga. Detta betyder att du som spelare måste tänka till och variera din taktik under de mest intensiva multiplayer matcherna. Underbart!

En nyhet är att hus numera är totalt förstörbara, även kallat 'Destruction 2.0'. Detta betyder att du taktiskt kan rasera föredetta bostättningar som fungerar som skydd för fiendesoldater. Det finns få saker så tillfredställande i spelväg som att demolera ett hus och se två krypskyttar mosas tillsammans med husresterna.

Allt verkar vara frid och fröjd så här långt, men BFBC2 lider av ett stort problem. Ett ibland spelförödande fenomen som tyvärr förekommer allt för ofta. Jag talar givetvis om det förbannade 'Hit-box'-felet som de flesta Battlefield titlar brukar lida av. Men vad exakt betyder detta, undrar du?

Jo. Tänk dig att du siktar in dig på en fiende med ditt krypskyttsgevär. Du justerar siktet efter hans rörelser medan du beräknar avstånd samt tid för kulan att träffa sitt mål, och trycker däfter på avtryckaren. Du träffar målet i huvudet, blodet sprutar och han skriker till, men fanskapet fortsätter likväl att springa oskadd i samma riktning.

Hur kommer detta sig? Något gick horribelt fel under utveckligen vilket har bidragit till att det tyvärr förekommer att 'hit-boxen' (stället du måste träffa för att dina träffar ska regristeras av spelservern, så att den på så sätt kan utdela korrekt skada till ditt mål) laggar bakom den visuella modellen. Detta förekommer inte särsklit ofta efter 'X' antal patcher, men är likväl fortfarande inte helt fixat. Extremt slarvighet som leder till onödig frustration. Oförlåtbart att det förekommer i en storsäljare som Battlefield.

Jag har spelat i 250h och har fortfarande inte nått maxleveln. Varken är jag ens i närheten av att tröttna tack vare regelbunda patcher, gratis mappacks, samt en extremt välutvecklad multiplayerdel (men mer om det senare). Tyvärr börjar antalet spelare sjunka, och det blir allt svårare att hitta fullsatta servrar på udda speltimmar. Men under kvällstid så är det mycket aktivitet, och du hittar med lätthet en server i din smak.

Någon som däremot är en stor besvikelse är spelets singleplayerdel. Jag njöt verkligen under hela föregångarens, en blandning av frisk humor samt bra variation bidrog till en extremt underhållande kampanj som jag sent kommer att glömma. Men tyvärr så gäller detta inte BFBC2, inte alls.

Sanningsenligt så har jag inte ens avslutat kampanjen, jag klarar det helt enkelt inte. Humorn från föregångaren är som bortblåst, en oehört tunn och ointressant story får mig ungefär lika intressad av själva "uppgörelsen" som jag är intresserad av innehållet i en valfri skvallerblaska.

Visst. Stekhet ökensol byts ut mot trånga djunglar och iskalla bergskjedor, vilket bidrar till en extrem miljövariation. Det förekommer även en del fordonssekvenser, men även om dessa är singleplayerns höjdpunkter, så är de knappast tillräckliga för att hålla uppe suget.

Tummen ner för kampanjen, tyvärr.

Nu kommer den absolut viktigaste delen i min recension. Delen som räddar BFBC2 från att bara vara ett FPS i mängden. Spelets extremt välutvecklade flerspelarläge!

Teamwork är "A" och "O" i BFBC2, detta kommer du att lära dig snabbt och solospelare kommer att straffas (vanligvis med 300 kulor av diverse kalibrer i förödande fart rakt mot deras ädlare delar) om de försöker sig på den så kallade 'Rambo-spelstilen'.

Det finns fyra klasser i spelet. Den klassiska 'infantristen' som lämpar sig i strider på medelavstånd och kan dela ut ammunition till hans lagkamrater. En 'sjukvårdare' som ska se till att lagkamraterna håller sig i livet vid frontlinjen. Man kan även hitta en 'ingenjör' som lämpar vid reparering (eller demolering) av diverse fordon, och sist men inte minst så finns 'krypskytten' vars huvuduppdrag är att neutralisera viktiga mål på extrema avstånd, samt avslöja fiendens position.

Klassmängden låter kanske aningen liten till skillnad från andra titlar i samma genre, men det passar spelets uppbyggnad perfekt. Dessutom så är klasserna väldigt olika, vilket bidrar till ökad variation.

Som sagt, sammarbete är det viktigaste i BFBC2. Det är vanligare att folk som satsar på sammarbete toppar poänglistorna, med 2x-3x gånger mer poäng än de som enbart fokuserar på att göra fiendens barn föräldralösa.
Det finns ett stort antal olika 'Team Actions' som ger poäng, till exempel påfyllning av ammunition, helning med medpacks, reparation av fordon osv.

Det finns ett väldigt välfungerande 'Squad-system' som även bidrar till spelets stora fokus på sammarbete. Du kan när som helst under spelets gång välja att gå med i en 'Squad' innehållandes en till fyra medspelare. Fördelen med att vara i en 'squad' är att ni lättare kan kommunicera med varandra, ni kan spawna på varandra (vilket bidrar till väldigt effektiva flankeringar ifall en av dina squad-members lyckas smyga iväg från resten av laget, samt att man slipper springa i 5 minuter på de största banorna för att komma tillbaka till striden) och att man får bonus poäng ifall man effektivt sammabetar med dem. Detta gör så att en välorganiserad squad med enkelhet kan dominera hela fiendelaget ifall fiendelaget råkar orutinerade.

På tal om att avslöja fiendens position så kommer BFBC2 med ett väldigt intressant spelmoment, så kallat 'Spotting.'
Siktar du in dig på en fiende och klickar på "Q" så får han en röd pil ovanför huvudet, denna röda pil kan ses av alla dina lagkamrater som således vet exakt var denne fiende befinner sig på kartan. Visst, detta kan leda till att någon annan stjäl din värdefulla kill, men den är guld värd om du plötsligt finner dig övermannad och desperat behöver eldunderstöd. För jag garanterar dig att alla som ser en röd prick drar iväg minst två och ett halvt magasin i dess riktning. Detta är en av huvudorsakerna till att den föregående nämda 'Rambo-taktiken' sällan slutar lyckligt, då hela fiendelaget och deras mammor vet vart du befinner dig på mindre än två röda sekunder.

Nu till banorna, och alla spelets banor är verkligen Gudomliga! De är oehört varierade och utspelar sig i alla tänkbara miljöer. Storleken varierar från hårresande närstrider i tätbebyggelse till en av de största banor jag har fått nöjet att avnjuta under min FPS-karriär. Alla banor i orginalet är förvånandsvärt bra balanserade, vilket brukar vara ett problem i liknande spel. Lägg till flertal styrbara fordon och du har hundratals med timmar innan du är ens i närheten av att tröttna på banorna.

De finns 4 spellägen i BFBC2, de populäraste av dessa är 'Conquest' och 'Rush'. I 'Conquest' så är ditt mål att ta över flaggor utplacerade på kartan. Väldigt simpelt. I 'Rush' däremot, så är ditt mål att attackera eller försvara 'MCOM-stationer' utplacerade på i ett litet område på en bana. En advancerad variant på det populära Search & Destroy, kan man säga. Lyckas det attackerande laget att förstöra två 'MCOMs' innan allt för många har dukat under, så låses en ny del upp på banan med två nya mål. Banorna är speciellt varierande i Rush, då de kan inledas med att det attackerande laget strömmar in med båtar á la 'Dagen D' för att sedan avslutas i en kaotisk djungelslakt.

Jag är helt såld på BFBC2s multiplayer, som ni nog har märkt. Variationen är underbar, vare sig du föredrar att flyga helikopter, springa runt som infantrist, eller helt enkelt totalt ignorera den pågående striden och köra runt och hoppa med en jetski (Ja. Jag tittar på dig, Denari.) så kommer alla dina FPS-behov bli tillfredställda av BFBC2. Det lovar jag.

Men tyvärr har även solen dess fläckar, och BFBC2s största problem är följande:

1) Serverlagg. Detta är huvudsaken till det tidigare nämda, ej fungerande, 'hit-box' fenomenet. EA's servrar är helt enkelt inte tillräckligt bra. Lagget är extra märkbart på de mer fyllda servrarna. 'Rubber-banding' förekommer sorgligt nog. (dvs. att du springer framåt, men dras i en annan riktning, eventuellt teleporteras bak till platsen du var på tidigare). Det är även vanligt att spelare tappar 'uppkopplingen med spelservern ' och kickas därav tillbaka till huvudmenyn, detta kan resultera i att man förlorar en hel del poäng man har tjänat ihop då ens stats ej har hunnit sparats. Vilket är grymt irriterande.

Lyckligtvis har DICE lyckats patcha bort det värsta, men med nästan ett år på marknaden så tycker man att det inte ska förekomma.

2) Det andra stora problemet är att spelet är så oförlåtande för nybörjare. Det kommer att ta dig cirka 50 timmar online innan du har låst upp allting, och de upplåst bara sakerna ger dig verkligen enorma fördelar mot fiender (t.ex. Skyddsväst så du tål 25% mer, eller grövre kaliber på dina kulor vilket resulterar i hela 25% mer skada med varje skott). Detta resulterar i att nybörjare oftast blir totalt dominerade av de mer erfarna spelarna. Utan någon som helst kunskap inom spelet fungerar, hur banorna är uppbyggda samt utan special modifikationer på deras vapen så har de väldigt liten chans att överleva under en längre tid. Detta tror jag bidrar att många snabbt tröttnar och går tillbaka till andra, mer nybörjarvänliga spel *host*CallofDuty*host*

Men lyckas man ta sig igenom de tuffa första 20 timmarna i muliplayern så kan man avnjuta ett av världens bästa multiplayerspel, någonsin.

Visst. Det finns även andra saker att klaga på, som ett fullkomligt uruselt vänsystem, eller en extremt medioker 'Auto-Balance'-funktion. Men de påverkar knappast helhetsbetyget.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~